Gahmberg Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Hallå på er, Jag har bestämd mig för att uppgradera mig i kameraväg, jag har en budget på ca 15.000 kronor. Det jag sysslar mest med är kortfilmer. De kameror jag har kikat på (kan tänka mig att köpa begagnat) är Canon 7D, 5D mark 2, panasonic GH2 (alternativt vänta tills GH3 kommer). Det jag vill komma åt är en så bra bildkvalite som möjligt, har ni några erfarenheter kring dessa kameror? Kan ni rekommendera någon? Kameran jag använder mig av idag är Canon 550d. Alla svar uppskattas, rekommendationer eller egna erfarenheter. Vänligen Gahmberg 0 Quote
NoNoize Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Det finns säkerligen folk som har mer erfarenhet här på forumet än mina 2 år, men min erfarenhet är denna: om du ljussätter rätt så kan du använda nästan vad som helst. Däremot vill du ju självklart välja en kamera som passar dina behov. Kommer du till exempel filma mycket med lite ljus och vill pumpa upp ISO'n så mycket som möjligt så kommer en fullformatskamera gynna dig (a la 5D Mark II/Mark III). Om du absolut vill köpa en ny kamera så skulle jag personligen nog satsa på en begagnad 7D (om du uppskattar funktionen att kunna filma i 60p till exempel) eller en begagnad 5D. Om jag sedan hade lite pengar över skulle jag nog lägga dom på ett nytt objektiv eller lite ljus. Berätta dock gärna lite mer specifikt vad du tycker "bra bildkvalitet" innebär. Är det en filmisk "look" du vill ha? I så fall verkar en begagnad 5D MKII vara ett bra val tycker jag (måste dock säga att jag inte har testat en GH2 än). 0 Quote
Gahmberg Posted October 3, 2012 Author Posted October 3, 2012 Det finns säkerligen folk som har mer erfarenhet här på forumet än mina 2 år, men min erfarenhet är denna: om du ljussätter rätt så kan du använda nästan vad som helst. Däremot vill du ju självklart välja en kamera som passar dina behov. Kommer du till exempel filma mycket med lite ljus och vill pumpa upp ISO'n så mycket som möjligt så kommer en fullformatskamera gynna dig (a la 5D Mark II/Mark III). Om du absolut vill köpa en ny kamera så skulle jag personligen nog satsa på en begagnad 7D (om du uppskattar funktionen att kunna filma i 60p till exempel) eller en begagnad 5D. Om jag sedan hade lite pengar över skulle jag nog lägga dom på ett nytt objektiv eller lite ljus. Berätta dock gärna lite mer specifikt vad du tycker "bra bildkvalitet" innebär. Är det en filmisk "look" du vill ha? I så fall verkar en begagnad 5D MKII vara ett bra val tycker jag (måste dock säga att jag inte har testat en GH2 än). Tack för ditt snabba svar svar. Bra bildkvalite hand i hand med en så "filmisk look" som möjligt för den summan. Att lägga pengar på en lite billigare kamera och istället lägga resretande pengar på ett nytt objektiv är absolut en bra tanke. De kameror jag till en början tittade på var 5D Mark II & 7D, men nu har ju även GH3 klivit in i bilden och gjort mig ännu mer osäker på mitt val. Då jag inte fotar särskilt mycket kanske 7D är ett bättre alternativ än 5D, rätta mig om jag har fel. 0 Quote
GutteG Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Videokvalitén blir inte mycket bättre på en 7d än 550d, de har samma sensor och i princip samma videofunktioner. 550d har haft fördel då magiclantern inte funkat på 7d innan. Har du en hdmi-inspelare kan du få bättre resultat på 7d om jag inte missminner mig. Köp hellre bättre objektiv än en 7d om du inte fotar och har nytta av fotofunktionerna på 7d. Hur mycket objektiv har du? Det går att använda dem på andra kameror med adaptrar, men är inte optimalt. Så har du investerat mycket där: håll dig till kameror med Canonfäste. 5Dmii eller gh2/3 ska du nog titta på annars. Kolla på Zaccutos camera shoot out för en jämförelse. 0 Quote
Smörgåsmannen Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Jag skulle nog inte köpa en 7D. Brukar rynka lite på ögonbrynen när jag hör de som köpt den, då det förvisso är ett lite rejälare hus, men du får inte ut så mycket mer i videoväg. Då du alltså har en 550D nu. 600/650D bjuder väl, rätta mig om jag har fel - på fler fördelar. Även 60D. Och om inte annat - den vinklingsbara skärmen. Sett till ren videokvalitet så har du mest att vinna på en GH2 i förhållande till pris. 0 Quote
GutteG Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 600d och 60d är ganska lika 550d. Största skillnaden (ur videosynpunkt) är den vinklade skärmen. 650d har en nyare sensor med autofokus under filmning. EOS M är i princip samma som 650d i ett mindre hus. Bildmässigt är det inte så stor skillnad. 0 Quote
Gahmberg Posted October 3, 2012 Author Posted October 3, 2012 Hur mycket objektiv har du? Det går att använda dem på andra kameror med adaptrar, men är inte optimalt. Så har du investerat mycket där: håll dig till kameror med Canonfäste. 5Dmii eller gh2/3 ska du nog titta på annars. Kolla på Zaccutos camera shoot out för en jämförelse. Jag har inte investerat alls mycket i objektiv ännu, så det är även det något jag ska investera i. Smörgåsmannen: Det som känns bäst just nu är antingen GH2, eller vänta på GH3. Någon som vet när den går att köpa? Tack för alla era svar. 0 Quote
Recommended Posts