Gå till innehåll

Manus till dokumentär/turistfilm?


fönstret15

Recommended Posts

Hejsan!

 

Går i trean på gymnasiet och ska som projektarbete göra en turistfilm om Göteborg. Problemet är: Hur ska jag skriva manus till filmen? Vet att det inte ska vara så exakt beskrivet som ett manus till spelfilm, men ändå någorlunda beskrivning.

Jag vet på ett ungefär vad jag vill filma (filmen ska vara ca 10 min), ska jag då så konkret som möjligt skriva ner det i manusformat, eller?

 

Tacksam för tips/hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska göra en turistfilm vet jag inte om du/någon ska prata till filmen eller om ni bara ska ha "fin" musik + ex.vis text? Det du bör göra är att filma på sommaren (eller nu så snart som möjligt) innan det blir höst då jag själv anser att Göteborg är finast på sommaren. Man vill ju gärna visa staden från sin bästa sida, t.ex. Göteborg som sommarstad. Räkna upp alla turistattraktioner och saker det finns att göra i Göteborg, välj ut de bästa och sedan filma dem, se hur långt du kommer (i minuter). Kanske bör du filma någon som t.ex. joggar och/eller äter glass, sitter och tar igen sig i någon park, vilket skulle kunna visa att man kan ha fritid även fast man är i stan. Det är bara din fantasi som sätter begränsningarna! Musik kan t.ex. göra något oviktigt till något fint/avslappnande och intressant. Har du några egna tankar på vad du vill ha med i filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett manus är grundplåten för vad du planerar att göra. Den innehåller alla repliker och scenanvisningar som krävs för att inte bara du och eventuella skådespelare, utan alla som ska vara involverade i inspelningen ska förstå vad som behöver göras.

 

Formatet som man skriver ett manus på är uppbyggt så att det ska underlätta att visualisera och planera scen för scen, till exempel om de har olika inspelningsplatser, om de är på dagtid eller i mörker. Det i sin tur ger hintar om vilka typer av kameravinklar- och kamerautrustning som behövs, ljussättning, ljudeffekter, el osv. osv.

 

Det är dock ingen detaljplanering, men brukar ibland kallas för inspelningens "blueprint" (så som arktitekter brukar göra för byggnader) för att man ska förstå hela storyn/återgivningen. Även om storyn skrivs och berättas i den ordning som den spelas upp när det är färdigt är det inte alls säkert att inspelningen följer den ordningen.

 

Formateringsmässigt skiljer det sig lite grann mellan TV-inspelning, film, teater osv. men principerna är de samma.

 

Det är inte särskilt svårt att lära sig grunderna i manusformatering. Man har en rubrik för varje scen, en scenbeskrivning, beskriver händelser, nya karaktärer kortfattat samt repliker/berättarröst. Mer än så behövs egentligen inte.

 

Var inte för detaljerad, men glöm inte de viktigaste detaljerna!

 

Var är vi? EXTeriört/INTeriört? Plats? - DAGtid/NATT?

Hur ser det ut? Väder, årstid, eller annat viktigt?

Vad händer för något speciellt?

Sägs något?

 

 

Exempelvis:

 

EXT. FESKEKÖRKA - DAG
I vattnet guppar fiskebåtar. Solen skiner och
vita moln speglar sig i det stora valvformade
fönstret ovanför huvudentrén.

	BERÄTTARRÖST (V.O.)
Feskekörka invigdes 1 november 1874. 
Den ritades av Göteborgs dåvarande 
stadsarkitekt, Victor von Gegerfelt.


INT. FESKEKÖRKA - DAG
Frysdiskar rikt fyllda med fisk- och skaldjur.

I en restaurang skålar ett glatt par med vitt vin.
På tallriken ligger en stor, fräsch räkmacka.

	BERÄTTARRÖST (CONT'D)
Feskekörka är idag ett av Göteborgs 
mest kända varumärken och en i högsta 
grad levande kulturattraktion. Här 
erbjuds allt från fisk och skaldjur 
över disk, färdiga luncher och catering 
till restauranger.

Har tagit ovanstående berättartext från feskekörka.se i utbildningsyfte. Hitta på något eget eller fråga upphovsrättsmannen om lov ifall du vill använda deras texter!

 

Program som Celtx hjälper dig både med manusformateringen och annan förberedande planering (ladda ner desktopapplikationen, förlita dig inte till molnversionen i browsern.). Har du gjort ett bra manus så har du också bättre förutsättningar att lyckas med din film så som du tänkt göra den!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...