Gå till innehåll

Hjälp med monolog?


Edis

Recommended Posts

Hej, jag ska söka till en utbildning nu i Januari, Skådespeleri och Manusförfattare-Sanford Meisner Utbildning , och jag måste skriva en egen monolog, vilket jag inte gjort tidigare, jag måste skriva den och dessutom spela upp den.

 

Så ni som skriver Manus o.s.v, vad är de viktigaste aspekter man skall ha med, för att monologen ska bli bra, jag har en bra synopsis, men jag vet inte riktigt hur ja ska få ihop de hela. vad är de viktigate jag skall tänka på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Monologer är svåra för det är egentligen något som man som manusförfattare för film får lära sig att undvika, eftersom det inte är särdeles visuellt.

 

Men om jag skulle komma med några goda råd rent generellt, så är det viktigt att ha med början, mitten och slut. Focus är viktigt, att hålla sig till den röda tråden. Det känns ännu viktigare när det är en monolog, så att det blir lätt att följa med.

 

En monolog jag såg en kompis framföra innehöll frågor som besvarades.

 

Jag vet inte i vilken mån du får lova att agera, typ göra saker på scenen, men jag är mycket för visuella saker och skulle gärna se en monolog med mycket tystnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja de kommer bli rätt svårt, min Synopsis är att det handlar om en ung rysk skomakare, som är fast i ett arbetsläger/koncentrationsläger i ryssland under andra världskriget, under arbetet så faller en av fångarna ner av utmattning, och skosäljaren försöker hjälpa den här mannen, och nazisterna ser detta , och säger åt honom att fortsätta jobba, men han vägrar, så dem bestämmer sig för att avrätta honom, tvingar honom ner på knä, och riktar pistolen mot hans huvud, men pistolen fungerar inte av en anledning, så jag tänkte mig att han för en monolog med sig själv, och ställer frågor till sig själv, om varför världen är så ond, att han aldrig trodde han skulle dö på detta sättet o.s.v de ögonblicket innan han ska dö, tankarna innan en människa vet att hans liv "has come to an end", Tänkte framföra/uppträda den på Engelska...

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Desirée säger är det ganska ovanligt med monolog i film, dvs bra lång monolog.

 

Ibland görs det Voice Over som en berättarröst, man ser det ofta i form av brandtal för att elda upp massorna (inför ett krig, en strejk osv.), som ett försvarstal i rätten etc. Studera några som du tycker är bra; tajma hur många minuter de är, till vem de adresserar (in i kameran, eller en publik/gäng soldater/arbetare/medborgare) och hur stämningen går, var talet/monologen träffar sina highs and lows, så att säga.

 

Själv tänker jag spontant på:

 

Ett tal: Peter Weylands TED talk 2023 (Prometheustrailer): TED Blog | Peter Weyland at TED2023: I will change the world

En VO/berättare: Tom Hardy som "Bronson": (Se filmen! Det här är bara en trailer:

)

Men kanske en av de bästa: "Other People's Money", där Gregory Peck och Danny DeVito gör vars ett politiskt tal mot varandra, som är weltklasse, båda! Other People's Money (1991) board ellection addressment - YouTube

 

Utanför filmvärlden har vi ett par andra aktuella politiska tal, som Mitt Romney's fru respektive Bill Clinton på Republikanernas och Demokraternas kongresser. Bills tal varade i drygt en timme, men han höll publiken i sitt grepp genom hela.

 

En kul uppgift (om man är manusnörd, kanske) är att extrahera endast berättarrösten ur en film och se vad man får för monolog av det. Helt avskalat från filmen! Vad sägs om Den Tunna Röda Linjen, American Beauty eller

?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all info daac, men jag ska göra ett antagningsprov för en utbildning, sen jag skall spela upp en monolog, som jag själv måste skriva.

 

Två bra monologer, enligt mig.

 

 

 

Har du själv valt monolog? Den låter väldigt svår, om jag var du skulle jag byta.

 

Tänk enkelt, gestala en karaktär, försök inte berätta en historia.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, du har nog rätt, tänkte också, den kommer bli svår att spela upp, ja som du skriver göra de enklare, gestala en karaktär, svara på lite frågor om själva karaktären(i spelandet då), Character background, Objective, Motive. Antigen monolog eller en dialog. Vad är skillnaden mellan en Monolog och en Dialog.

 

Dem två som du skickade va bra, ungefär så kan jag tänka mig spela upp den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all info daac, men jag ska göra ett antagningsprov för en utbildning, sen jag skall spela upp en monolog, som jag själv måste skriva.

Jag var tydligen otydlig; jag menade inte att du skulle ta någon av dessa monologer rakt av - tanken var att du skulle inspireras av dom.

 

EDIT: Hittade för övrigt en bra artikel (på engelska) om att skriva monologen: http://sentinel5344.hubpages.com/hub/How_to_write_effective_monologues

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror du får nog snarare vända dig till retoriker framför manusförfattare, om jag ska vara helt ärlig.

 

Dock är ett retoriskt tal väldigt snarlikt disponerat som klassisk tre akts struktur: Inledning, upptrappning, konklusion. (nu har jag inte läst retorik sen gymnasiet så detta är översimplifierat.

 

Du kan kolla upp några retoriska troper här:

Rhetorical Tropes

 

Och för inspirationsskull tänker jag lista några av mina favorittal/monologer från film:

Blade Runner - TEARS IN RAIN [Hi-Res Video] - YouTube (

On The Waterfront "I could have been a contender" - YouTube (

(

(

(

(

Tyrion's Speech (2x09).wmv - YouTube (

2x10 - Theon's speech - YouTube (

The Wire's Most Important Scene - YouTube (

(

(

(
Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket mina vänner, jag har fått en liten inblick ungefär hur jag skall lägga upp den o.s.v :)

 

Mr. A jag gillade den sista också som fan, han skådespelaren sjukt duktig. Gillade också den från blade runner ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket mina vänner, jag har fått en liten inblick ungefär hur jag skall lägga upp den o.s.v :)

 

Mr. A jag gillade den sista också som fan, han skådespelaren sjukt duktig. Gillade också den från blade runner ;)

 

Den från Blade Runner är ju bara helt vacker.

 

Sjukt kul att du gillade den från M. Sjukt bra film, förövrigt.

 

Om du gillar den lite mer dramatiska/teatrala typen kan jag också tipsa dessa:

 

Dogs of War Julius Caesar Brando - YouTube

The Seventh Seal (Det Sjunde Inseglet) - Confession - YouTube (

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...