Gå till innehåll

panasonic HDC-SD900 + röde videomic pro. Dåligt ljud! Jag gör nog nått fel, men vad?


markus.ek

Recommended Posts

Hej!

 

Har varit och filmat dragracing idag med denna kombination, har aldrig gjort det med denna kombo innan.

 

Jag köpte videomic för att få ett fläskigare/bättre ljud än det ljudet kameran kan erbjuda.

 

Men när jag slog igång kameran och micen så hörde jag att ljudet blev våldsant högt (hade lurar i öronen från kameran med) så jag knäppte över på "-10db" på micken men det var fortfarande superhögt och blev bara skit så fort nått lät, ljudet slogs sönder.

 

Jag gick in i kameran och ställde in så "mic level skulle vara SET istället frö automatisk. Och letade mig sedan vidare tills jag hittade "mic level" i record setup. Där backade jag så långt det gick ner till -30 och då blev det inte lika sprakigt och sönderslaget som innan, inspelningen här är med -10 på micken och -30 i levels på kameran.

 

Titta helst första sekunderna vid starten att det låter skit, sen även vid 1 minut in på filmen vid starten... det låter ju skitdåligt?

 

Gör jag nått fel, och isf vad?

 

00044 - YouTube

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaa, tyvärr är det ju väldigt högljutt, 115dB nominellt (vad peakarna hamnar på vågar jag knappt kolla upp...) är en siffra som florerat mycket vad jag läst, så det är få mickar som klarar det väl, åtminstone i lägre skiktet tyvärr.

Jag har visserligen spelat in närmickade gevär och pistoler med ljudtryck uppåt 130dB, men då har det varit med Sennheiser MKH (deras broadcast-line) och DPA, mickar som tyvärr kostar mer än 20 gånger mer än en videomick, samt billigare dynamiska exempelvis Crown och Shure SM57.

 

Det du kan göra är att köpa en lämplig dynamisk mick. En Shure SM57 exempelvis klarar trycket, men jag tror inte du skulle bli så nöjd med ljudkaraktären, så jag skulle då råda dig att gå till en affär & berätta exakt vad du vill uppnå och att den måste klara av att spela in från håll.

En Shure SM58 exempelvis, räknad som en av världens bästa sångmickar för livebruk, och klarar även den ett jävla tryck, låter snudd på ingenting (ingenting användbart, alltså) redan efter ett par centimeter, så det är väldigt viktigt att den faktiskt kan spela in från håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaa, tyvärr är det ju väldigt högljutt, 115dB nominellt (vad peakarna hamnar på vågar jag knappt kolla upp...) är en siffra som florerat mycket vad jag läst, så det är få mickar som klarar det väl, åtminstone i lägre skiktet tyvärr.

Jag har visserligen spelat in närmickade gevär och pistoler med ljudtryck uppåt 130dB, men då har det varit med Sennheiser MKH (deras broadcast-line) och DPA, mickar som tyvärr kostar mer än 20 gånger mer än en videomick, samt billigare dynamiska exempelvis Crown och Shure SM57.

 

Men tittar jag på andra videos, som denna tex

så tycker jag det låter bättre?

 

Och jag filmade även med min gopro hero2 med samma videomic som jag körde med till panasonicen, då låter det såhär GOPR5463 - YouTube ljudet är ju sämre då jag förstår att gopro inte är så bra p åden delen, men det låter ändå jämnare på nått vis, och slås inte sönder på samma sätt?

 

Alltså när jag slog på micken när den var inkopplad och på 0-läge så var ljudet våldsamt högt och bara jag skrapade med foten i backen så bara sprakade det. Men nivån blev helt ok när jag drog ner ALLT jag hade så långt mot minus det gick, ska det vara så?

 

Är det nått jag missar? Låter ju som när man typ har högtalare till sin telefon och krämar på max... så det slår över nå fruktansvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du slagit av AGC, det verkar som om den kan vara både av och på trots att man kör manuella nivåer? Hag hade samma problem med min Canon HV20 men den kameran har en inställning MIC ATT som löste problemet (genom att sänka känsligheten på ingången). Det verkar inte som om Panasonic har en sådan switch men då kanske en sån här volymkontroll kan hjälpa istället: Förlängningssladd | Clas Ohlson

Länk till kommentar
Share on other sites

@Markus - Tyckte iof den lät bra distad den åsså, men du hade en konstig fladdrande dist när bilen stod & småputtrade mot slutet som jag inte blev riktigt på det klara med. Att hans video inte låter fullt så hård beror nog mest på att hans kamera har mindre ljusa omvandlare.

Kan tyvärr inte säga så mycket mer själv, jobbar med helt andra saker själv så jag har inte så god koll på hur långt man kan pressa vare sig kameran eller micken, men det finns en möjlighet att vikningen inte sitter i micken, och då räcker det med att köpa nån form av kontroll mellan micken och kameran. Den Sten rekommenderade KAN kanske funka, men iom att mick-signaler är sjukt svaga så finns åsså risken att signalen inte klarar av den vägen. Den kostar ju dock snudd på inget, så det kan ju vara värt att testa! Skulle det inte funka så är närmsta musikaffär bra ställe att fråga efter nåt att sänka mick-nivån med :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kollat flera ggr på min film, tycker jag det är värre än det är?

 

Jag tycker inte denna som jag länkade innan

har samma våldsamma pikar, utan är jämnare och inte lika trasigt ljud?

 

Jag kan ju ta att det är för högt precis när dom passerat och dom låter som mest, men att man ska behöva sätta -10 på micken och dra ner precis allt minus det går på kameran för att det ska bli lyssningsbart tycker jag är fel. Men jag har ju ingen erfarenhet i detta, det kanske är så verkligheten är med dom grejjer jag har? Ljudet blir ju tex jämnare tycker jag (om än inte bättre) på gopron, och nog tycker jag min SD900 borde vara bättre än den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejdå, ditt är skarpare än hans, du har mycket bättre diskant-svar i din kamera, men även hans är väldigt distat, även om hans omvandlare i kameran är snällare än din. Du kan få bort delar av det genom att lägga ett lågpass-filter på allt, säg att du skär bort allt över 11KHz ungefär, beroende på filtret. Då borde du komma mycket närmare vad han hade!

Att du var tvungen att sänka kraftigt för själva bilen är inte helt underligt, det måste man göra med alla prylar, men det där med foten lät skumt? Har du testat andra mickar i kameran? *nyf*

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...