Gå till innehåll

Hyllningsvideo till The Walking Dead - "The Dead of Us" med "Korn - Get Up!"


PeaceOfThread

Recommended Posts

Hej.

 

Går ut med ett tips om en hyllningsvideo/musikvideo jag komponerat till serien The Walking Dead. Korn och Skrillex står för ljudet med spåret Get Up! vilket passar de teman jag valt att belysa.

Alla klipp är tagna från The Walking Dead säsong 1 och följer en röd tråd genom både seriens handling och djupare meningar som skaparna förmedlar.

 

Har du 3 minuter och 53 sekunder att avvara hoppas jag inte göra er besvikna.

Filmen heter "The Dead of Us" och finns i HD upplösning på

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Vanligtvis så har jag inte något emot att små "hemmafilmer" använder sig av lite material från andra, men med tanke på att du egentligen inte tillförde något till mixen förutom klippning så tycker jag det hela känns ganska trist.

Klippningen var inte något över det vanliga, materialet ägs av AMC TV och musiken av The All Blacks B.V. Jag har själv använt mig av material jag inte haft tillstånd att använda men min tumregel är att tillföra mer än jag tar (trots att den tumregeln inte stöds av någon lag, bara säger vad jag står för). I det här fallet så tillför inte det du har gjort tillräckligt mycket för att väga upp det du faktiskt tagit.

 

Dessutom är den alldeles för lång. Jag tittar sällan på en mixad tribute längre än en minut, och då måste den vara riktigt bra. Din var nästan fyra och på tok för lång enligt mig för en enkel tribute.

 

Notera att detta är mina åsikter bara. Finns säkert någon som tycker om 4 sammanklippta minuter av första säsongen av The Walking Dead till lite dubstep. Men jag är inte en del av den publiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är nybörjare ;)

 

Filmen handlar en del om timing mellan musik och bild, en del om att följa resan något kronologiskt för att inte verka ha kört allt i en mixer men mest handlar den om att lyfta fram djupare meningar bakomliggande storyn. Ett stort tema som drivs i säsong ett är exempelvis den om olja, resulterande krig och "huvudlöst" handlande följande terrorattacker. Säsong 1 inleds exempelvis med en scen tagen ur sammanhanget där vår protagonist stannar för att leta efter bensin, en skylt svajar i vinden där det står "no gas" och ett zombiebarn uppenbarar sig för att visa vad vi lämnar åt morgondagens barn. Säsong 1 avslutas också med att forskningen kring "zombiesmittan" drivs av olja och stannar när oljan tar slut. Som professorn då säger: "Our world runs on fossil fuels. How stupid is that!?".

 

Min tolkning öppnar med "Don't open, dead inside" och följer samma tema. Observera exempelvis reflektionen av helikoptern i skyskrapan som efter det i serien bara skiner med sin fullkomliga frånvaro... ;)

Om du orkar se min film ur detta ljus av flera lager story ge den en till chans!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du orkar se min film ur detta ljus av flera lager story ge den en till chans!

 

Logiken i den meningen försvann med skitsnacket. Om du inte lyckades få mig att se den i flera lager story (som förövrigt låter som ett påhittat "mumbo jumbo"-begrepp) så har du misslyckats, inte jag som tittare. Publiken ska inte behöva förhålla sig efter några konstiga tittar-regler. Just make it work! Få inte ditt arbete att framstå som något det inte är. Oller Visuals har helt rätt. Det är en fanremix som bäst håller sig till youtube och dess community.

Länk till kommentar
Share on other sites

Woah! Tror ni missuppfattade tonen i det jag skrev, nämligen att det saknade ton.

"lyfta fram djupare meningar bakomliggande storyn" - ville bara klargöra att det var poängen, inte en ren mix av blandade klipp utan något med röd tråd precis som The Walking Dead förmedlar. Att läsa in på djupet är ofta meningen med zombiemedia. Vilket jag gjort, plockat ut, klippt ihop, förmedlat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt vad folk är obevekligt kritiska här... Trådskaparen har ju redan länkat till youtube så vad är problemet? Tror inte voodoofilm utesluter hyllningfilm på något sätt. Själv tycker jag inte alls att den är för lång i sig, det är ju en blidsatt låt så då blir den ju lätt 3-4 minuter. Sen kan man säkert kiippa ihop bättre sekvenser men det har ju med tycke och smak och teknik och känsla att göra, alla här är ju inte proffs...

 

Eftersom jag själv följde säsong 1 så får jag nog säga att visst finns det ett mått av samhällskritik i alla dessa filmer och den här serien var ju ovanligt välgjord, ändå kan jag inte frigöra mig från tanken (när jag ser klippen så här igen) att både folk bakom kameran och en hel del tittare i den här genren gottar sig i att utan dåligt samvete kunna njuta av makeup-effekter och våld (mot zombies) dvs folk bakom serien är också fans såklart och inte alltid med ett så superseriöst budskap. Filmen The Road (som inte handlar om zombies) är en film som undviker detta men som är djupt mänsklig och därför väldigt skrämmande ändå...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...