Gå till innehåll

3D Tips och råd


Ray_Ban

Recommended Posts

Jag funderar på att börja filma lite i 3D, mest för att testa lite tekniker.

 

Jag har idag GoPro 3d system, och ska börja prova lite. När det är färdig ska det visas på en Panasonic VT30 active 3D tv.

 

Vad behöver jag för att kunna redigera bra? Jag ska ladda ner GoPro's program, och jag använder Adobe Production Premium 5,5. Men hårdvara?

Datorn funkar hyffsat med GTX 560 Ti II som grafikkort och I7 2600K och 16 gb RAM.

 

Funderar på att byta skärm för då ska jag väl kunna se det i 3D redan i redigeringsstadium eller?

En skärm jag tittat lite på är ASUS VG278H som verkar förberedd för 3D. Eller finns det bättre alternativ?

Eftersom detta är försök för framtida ev projekt så vill jag ju inte lägga FÖR mycket pengar, men samtidigt något som funkar på något högre hobby nivå!

 

Vad ska jag tänka mer på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett ämne som folk krånglar till väldigt mycket. Jag jobbar på en bok i ämnet som dyker upp senare.

 

Ditt redigeringsprogram måste ha stöd för att jobba stereoskopiskt. Premiere Pro har inte det i dagsläget. Inte utan Cineforms lösning som handen på hjärtat är den värsta skiten man kan köpa för pengar. Avid och Sony Vegas Pro är alternativen just nu. I höst kommer Edius 6.5 med stöd för 3D och baserat på betan så sopar den mattan med allt. Mycket tack vare att James Cameron varit inne och jobbat med Grass Valley för att få det att funka.

 

Eftersom du använder GoPro så kan du använda dig av Cineform lösningen ganska långt men för att kunna jobba bra i post med materialet så måste du ha en NLE somverkligen klarar att jobba med 3D. Med Vegas Pro och kommande Edius är det bara att köra ut timelinen på en andra SDI-skärm med stör för 3D. Jag kör en Zalman med interleaved lines och polariserande glasögon. Jag får ont i huvudet av aktiva glasögon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...