Hedefors Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Hej! Vi är ett gäng glada amatörer som hängt här ett tag nu och gjort lite kortfilmer till och från. Här kommer vår senaste! Filmen heter Staden och är inspelad med en Canon EOS 550D. En kortfilm om en Stad och människorna i den, och avståndet mellan allt och alla. Youtube: Och för er som föredrar Vimeo: Om ni är intresserade kan ni gilla och följa oss på Facebook: http://www.facebook.com/HedeforsProductions Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beman376 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Det första jag märker är ljudet. Jag gissar på att ni har stoppat en extern mikrofon på kameran och haft den där. I dialoger märks detta, eftersom personerna inte alltid pratar rakt in i mikrofonen. Så en mikrofon på en påle och upp i luften vore najs! Vad har ni för vindskydd när ni spelar in ljud utomhus? Kan man klä på mikrofonen lite till? Jag tyckte man kunde höja berättarrösten, att den inte sjunker in i musiken för mycket. Hur länge har ni jobbat med projektet? Flickan som är med och spelar är det bästa i hela filmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Ljussättning och att inte kapa av pannan på personer i bild jämt och ständigt är något ni kan förbättra :bire 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedefors Posted June 21, 2012 Author Share Posted June 21, 2012 Tack för feedbacken! Angående ljudet, beman376, kan jag inte säga annat än att din analys är spot on. På systemkameran har jag en röde videomick som är väldigt riktad och för utomhusscenerna hade vi definitivt behövt ett ordentligt och bra vindskydd. Ska garanterat ta med det till nästa film :) Tycker själv att ljudet är väldigt svårt då jag har minst erfarenhet och kanske rent tekniskt sämre utrustning där. Tolin. Amen, för den här filmen använde vi bara spotlights och vi lyckades även överexponera på vissa håll och så, blev rätt meckigt i post pga det. Ska kanske spana in lite bättre tekniker där :) När det kommer till pannan på personer är jag helt med på vad du säger, för det gör vi i allra högsta grad, dock medvetet. Men nu i efterhand.... så vet jag inte om det var ett bra beslut eller inte :P Får nog smälta det lite. Angående den här filmen har vi hållit på i ungefär 4 månader till och från. Vi är som många andra här amatörer och gör det mesta när vi får tid över. Rent inspelningsdagar hade vi 3 stycken med skådespelare och sen 1-1.5 dagar där jag och en till varit ute och filmat stadsfoton osv. Skulle säga att pre kanske var strax under en månad, sen ett par tre veckor med filmning och sen cirkus 2 månader post. Däremot snackar vi ju som sagt extra timmar, så det här är något jag suttit med på kvällar och sånt när jag haft tid över :) Återigen, tack för feedbacken! Kul att ni tar er tid :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Tolin. Amen, för den här filmen använde vi bara spotlights och vi lyckades även överexponera på vissa håll och så, blev rätt meckigt i post pga det. Tänk i reverse! Skaffa stora flaggor du kan använda för att flagga av ljus, alltså blocka ljus istället för att lägga till! Utomhus är det så ljust redan att man egentligen bara behöver göra det motsatta, att skala av befintligt ljus, för att få en bra ljussättning :bire 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedefors Posted June 23, 2012 Author Share Posted June 23, 2012 Vet inte riktigt om jag hänger med på vad du menar Tolin.. Menar du att vi ska ha våra spotlights och så för att få en bra ljusnivå i rummet och sen använda flaggor för att filtrera så det inte blir lika skarpt? För utan något ljus alls i innescenerna så skulle vi få problem med brus/ISO. De scener som var svårast för oss med ljuset var i lägenheten och på restaurangen då de utan något extra ljus var alldeles för mörkt. Sen var det även lite svårt med sista spårvagnsscenen men där hade vi inte så mycket alternativ :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedefors Posted July 2, 2012 Author Share Posted July 2, 2012 Ah sorry, lite lost där men jag tror jag fattar nu. Vid överexponering ute, flagga av, vid problem med exponering inne gör om gör rätt :P Passade även på att ladda upp filmen på Vimeo(med små ljudjusteringar) för er som föredrar det samt bifogade en liten "film-poster" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted July 2, 2012 Share Posted July 2, 2012 Ah sorry, lite lost där men jag tror jag fattar nu. Vid överexponering ute, flagga av, vid problem med exponering inne gör om gör rätt :P Precis! Det är utomhusscener som oftas ger iväg filmer med lägre budget för att man helt enkelt inte lyckas kontrollera ljuset i bild. Har man inte råd med ordentliga HMI(ish) lampor att konkurrera med dagsljuset så är det enklaste sättet att få någorlunda kontroll att flagga av ljus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedefors Posted September 18, 2012 Author Share Posted September 18, 2012 Får se över det nästa gång vi orkar oss på ett större projekt :) Filmen är iaf med i Dragon Award for New Talent nu här: Film - Dragon Awards for New Talent 2012 För er som inte sett den redan kan man nu se den med engelsk text och passa gärna på att ge den 5 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts