Jump to content

Maska bort ljussken i after effect

filmkotten

Recommended Posts

Hej. Jag har en filmsekvens på ett hus med digital fasadbelysning. Problemet är att framför huset ca 1,5 meter står en enbuske som också får ljuset på sig. Vill maska bort ljusetljuset faller över busken. Ljuset består av en solid platta med spotlights. Har nog fått hjärnsläpp=/ eftersom jag inte lyckas ta bort ljuset som faller över busken. Tacksam för all hjälp

Hej. Jag har en filmsekvens på ett hus med digital fasadbelysning. Problemet är att framför huset ca 1,5 meter står en enbuske som också får ljuset på sig. Vill maska bort ljusetljuset faller över busken. Ljuset består av en solid platta med spotlights. Har nog fått hjärnsläpp=/ eftersom jag inte lyckas ta bort ljuset som faller över busken. Tacksam för all hjälp

Har inte AE framför mig just nu men kanske funkar det att duplicera klippet och maska ut busken på ett av klippen och sen välja "off" i Accept Lights under Material Options?

Finns självklart bättre och smartare sätt men det är ett (krångligt) sätt att lösa det på. :)

• 3 weeks later...

Menar du att du har CC Spotlight effekten på en solid layer eller att du använder en ren light layer med light type satt på spot?

Om du använder CC Spotlight på en solid layer så är det ganska simpelt, gör en ny solid, maska ut busken, lägg den maskade layern ovanför spotlight layern och välj Alpha inverted som track matte på spotlight layern. Justera feather och dylikt på den maskade layers för att får det att passa in. Borde funka fint om jag tänker rätt.

Har du ett riktigt light layer ute så är det nog lättast att göra som som Camensky skrev :)