messervy Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Hej! Sitter här med premiere pro och försöker få den att ha 120 frames/sekund som timebase men 60 verkar vara max. Hur löser jag detta i PP? Eller måste jag använda ett annat program? Vilket? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Varför vill du ha 120fps? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
messervy Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Varför vill du ha 120fps? Jag ska utföra ett litet skolarbete. Jag vet att om det skulle vara en normal film skulle det inte finnas något att praktiskt att vinna med att ha 120 istället för 25-50. Finns det någon lösning skulle jag bli väldigt glad! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Konstigt att det inte finns då 120fps trots allt inte är helt ovanligt vid t.ex. projektion av bilder på riktigt stora ytor även om det i dessa fall oftast handlar om ett grundmaterial i 30 eller 60fps, hur som helst konstigt. Än konstigare blir det när t.ex. 48fps m.m. inte finns med. Varför? Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
messervy Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Behöver inte ha en lösning med PP, ska göra en väldigt enkel och kort grej. Så om ni vet något annat videoredigeringsprogram som klarar detta så skriv gärna :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Peus, kan du länka till nån info om sån projektion? Ska kolla 48fps - fick frågan häromdagen av nån som ska göra reklam för nått i samband med Hobbit-premiären. EDIT: Man kan "lura" PPro genom att ha ett klipp i 120fps och skapa en ny sekvens genom att dra den till "New Sequence-knappen". Då blir det 120fps... Och det skapar du genom att högerklicka på ett klipp och sen välja Modify - Interpret Footage - Assume Framerate. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Hej Max, har inget konkret exempel till hands bara så där men har hört snack om dylikt bland reklamfilmare samt även hmm kan det ha varit från människor på Mässteknik/Mediatec eller så, kanske var någon festival så som Hultsfred eller något i Kungsträgården (har studsat en del i mina dar). Hur som helst, står även lite om det i en av Voodoofilms senaste nyheter: Framtiden är redan här - ultrahög upplösning Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
messervy Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Peus, kan du länka till nån info om sån projektion? Ska kolla 48fps - fick frågan häromdagen av nån som ska göra reklam för nått i samband med Hobbit-premiären. EDIT: Man kan "lura" PPro genom att ha ett klipp i 120fps och skapa en ny sekvens genom att dra den till "New Sequence-knappen". Då blir det 120fps... Och det skapar du genom att högerklicka på ett klipp och sen välja Modify - Interpret Footage - Assume Framerate. //Max Tack! Du råkar inte ha en sådan fil liggandes? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Du kan skapa en själv. Importera vilket filmklipp som helst och fuskändra bildhastigheten till 120 (enligt ovan). Högerklicka och välj Create New Sequence from Clip (CS6) eller dra och släpp på New Sequence Knappen (CS5.5/CS6). /M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
messervy Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Du kan skapa en själv. Importera vilket filmklipp som helst och fuskändra bildhastigheten till 120 (enligt ovan). Högerklicka och välj Create New Sequence from Clip (CS6) eller dra och släpp på New Sequence Knappen (CS5.5/CS6). /M Då får jag endast 30 frames per sekund. Har till och med ett klipp som verkar vara 120 fps orginal! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 För mig fungerar det klockrent att gå Max bakväg även om det är helt idiotiskt att man inte bara kan skriva in vad som helst själv när man gör en modifierad timeline. Testade även i After Effects och där tycks maxgränsen för fps vara 99 hur man än gör. Mvh /Pontus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
messervy Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 För mig fungerar det klockrent att gå Max bakväg även om det är helt idiotiskt att man inte bara kan skriva in vad som helst själv när man gör en modifierad timeline. Testade även i After Effects och där tycks maxgränsen för fps vara 99 hur man än gör. Mvh /Pontus Vilken version av PP har du? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Frågan kvarstår; varför? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts