Gå till innehåll

sätta ihop redigeringsdator


Linda84

Recommended Posts

Vet att trådar som denna förekommer ofta här, men hoppas ändå att nån har tid och lust att skriva i ännu en...

 

Ska köpa en redigeringsdator, men då mina datakunskaper är begränsade har jag bett en kompis att sätta ihop en åt mig. Denna kompis är mycket datakunnig, men inte alls filmredigeringskunnig, så vet inte riktigt om hans förslag funkar för just det ändamålet...

 

MOBO: Asus P8Z68-V Pro/GEN3 - Moderkort - Hitta lgsta pris, omdmen och information

 

Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box - Processor - Hitta lgsta pris, omdmen och information

 

GPU: Asus GeForce ENGTX560 TI DCII TOP/2DI/1GD5 1GB - Grafikkort (PCI Express) - Hitta lgsta pris, omdmen och information

 

Minne x2: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming - Inet.se

 

HDD SSD: Intel 520 Series 120GB SSD R:550/W:520 2.5" SATA-3 OEM - Hemelektronik - CDON.COM

 

HDD: Komplett.se - Seagate Barracuda® 3TB

 

Chassi: Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart - Inet.se

 

Nätagg: WEBHALLEN.com - Corsair PowerSupply (PSU) AX 650W Professional Series

 

 

Någon som har en kommentar? Duger det? Är nåt "onödigt" bra? Använder Premiere Pro CS4 och klipper HD-material (filmat med en Canon 550D).

 

/Linda

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser riktigt bra ut i mina ögon. Själv hade jag nog satsat på en processor med 6 kärnor eller fler för att vara framtidssäker, samt ett ram-minne på det dubbla - Men då kanske vi snuddar på "onödigt bra" vad gäller processorn, men ram-minne på 16gb är inte helt fel om man tänker jobba med redigering. Fler processorkärnor bidrar också det till mer effektiv rendering och multitasking.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Linda.

Rätt ok men några saker jag tycker du borde fundera på.

 

1. Ang moderkort skulle jag leta ett Z77 kort (inte ett Z68) då det är betydligt nyare med garanterat stöd för de nyaste processorerna som finns ute just nu - Ivy Bridge. Detta till trots att du valt en Sandy Bridge processor.

 

2. Processor skulle jag nog välja en Ivy Bridge om jag kunde i stället för en Sandy Bridge.

D.v.s. någon av dessa modeller: i7 3770K eller i5 3570K. Notera att K är speciella modeller för överklockning, är det en funktion du ej använder bör du kanske välja en modell utan K då det brukar vara något billigare.

 

Håller därtill inte alls med Tolin då det inte finns några prisvärda processorer med 6 kärnor i den prisklass du letar och med 1155 moderkort (AMD är uträknade per automatik p.g.a. en massa olika anledningar).

 

Faktum är att jag skulle säga att en i5:a är ett minst lika bra val i dag för redigering som en i7:a, något som förhoppningsvis kommer att ändras med tiden, men då kanske det ändå är dags för en helt ny processor.

 

 

3. Grafikkortet vet jag inte om jag skulle rekommendera. Köper du ett Z77 så kommer det med integrerad grafik som räcker gott till det du skall göra. Annat hade det varit om du hade haft Premiere 5 eller senare med CUDA-stöd. Men isf skulle jag rekommendera att du kör på den integrerade grafiken och väntar lite på alla nya kort ur GeForce 600 serien.

 

 

4. Minnet, helt ok. 16GB är bra och ok märke.

 

5. SSD:n, något för liten, speciellt om du tänkte använda den som system- och program-disk och låter Premiere köra cahce etc mot den. Ett alternativ är att ha ännu en SSD eller ännu en hårddisk för dylikt.

 

I övrigt ser det bra ut även om jag skulle rekommendera att du köper datorn från ett ställe. Mycket lättare med garantier etc då samt lägre fraktkostnad. Det man tjänar på att köpa från flera butiker förlorar man i fraktkostnad och omständighet m.m.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk på att CS4 av Premiere är 64-bitars och kan egentligen bara utnyttja 2Gb ram. (Det finns en, förenklat sett, multitrådad "workaround" som startar flera Premiere CS4 samtidigt, men det är inte lika bra som CS5 som är "äkta" 64-bit)

CS4 har inte heller den DSLR-optimering som kom i CS5, så det kommer att vara rätt trögt hur du än gör.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

CS4 var klart innan DSLR boomen kom, så PPro CS4 använder Quicktime Playern för att "läsa/avkoda" filerna, eftersom Canons filer är i Quicktime format = SEEEEEGT.

För CS5 (som givet även finns i 5.5/6.0) skrevs det en ny dekoder speciellt för just DSLR-media, där används inte Quicktime alls = Klart snabbare.

 

En ny dator är absolut bättre, men med en 32-bit CS4 kommer det aldrig att vara en jättebra upplevelse att klippa DSLR-media i h.264 format...

 

Så svaret är väl, jooo, det blir ganska trögt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Lita på mig: Uppgradera från CS4 vad du än gör. Premiere Pro CS4 är inte det bästa Adobe har presterat (mild underdrift). Sen blev det genast ohyggligt mycket bättre och CS6 är det bästa redigeringsprogram du kan köpa för pengar idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...