carler Postad 30 maj 2012 Postad 30 maj 2012 Läget är som följer; Jag vill redigera material från en minidv-kamera (har fört över från kameran till dv avi-fil) och från en Panasonic HD-kamera. Har inte fått materialet från Panasonic-kameran än, men antar att det är AVCHD-format. Jag vill alltså redigera i ett projekt med HD-upplösning så inte kvaliteten från HD-materialet förloras. Amatör som jag är har jag tidigare bara redigerat SD-material i Windows Movie Maker. Fråga; vilket program bör jag använda och hur ska jag bära mig åt? Funderingar; duger Live Movie Maker? Har förstått det som att det programmet saknar stöd för AVCHD. Går det att konvertera till något HD-format som Live Movie Maker stödjer och med bibehållna tidskoder och klipp? Om Live Movie Maker går fetbort; vilket program kan jag välja annars (och vilka rekommenderar ni)? Det är förresten bra om det både går att exportera den redigerade filmen till dv avi och till något HD-format. (Jag förstår att det är dumma nybörjarfrågor jag ställer. Det är som när jag själv läser nybörjarfrågor om systemutveckling på diverse forum ;-) ) 0 Citera
carler Postad 2 juni 2012 Författare Postad 2 juni 2012 Jag testade precis Live Movie Maker som följer med Windows 7 och jag kan konstatera att det verkar helt värdelöst. En klar försämring jämfört med gamla Movie Maker. 0 Citera
Max_H Postad 2 juni 2012 Postad 2 juni 2012 Ladda ner trials på alla "enklare" mjukvaror och testa... Vegas, Avid Videostudio, Premiere Elements, M fl. tror alla stöder HD och har 30 dagars testversioner. 0 Citera
carler Postad 3 juni 2012 Författare Postad 3 juni 2012 Ladda ner trials på alla "enklare" mjukvaror och testa... Vegas, Avid Videostudio, Premiere Elements, M fl. tror alla stöder HD och har 30 dagars testversioner. Bra idé! Jag testade Corel videostudio och den verkar göra jobbet! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.