Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läget är som följer;

Jag vill redigera material från en minidv-kamera (har fört över från kameran till dv avi-fil) och från en Panasonic HD-kamera. Har inte fått materialet från Panasonic-kameran än, men antar att det är AVCHD-format. Jag vill alltså redigera i ett projekt med HD-upplösning så inte kvaliteten från HD-materialet förloras. Amatör som jag är har jag tidigare bara redigerat SD-material i Windows Movie Maker.

Fråga; vilket program bör jag använda och hur ska jag bära mig åt? Funderingar; duger Live Movie Maker? Har förstått det som att det programmet saknar stöd för AVCHD. Går det att konvertera till något HD-format som Live Movie Maker stödjer och med bibehållna tidskoder och klipp? Om Live Movie Maker går fetbort; vilket program kan jag välja annars (och vilka rekommenderar ni)? Det är förresten bra om det både går att exportera den redigerade filmen till dv avi och till något HD-format.

(Jag förstår att det är dumma nybörjarfrågor jag ställer. Det är som när jag själv läser nybörjarfrågor om systemutveckling på diverse forum ;-) )

Postad

Jag testade precis Live Movie Maker som följer med Windows 7 och jag kan konstatera att det verkar helt värdelöst. En klar försämring jämfört med gamla Movie Maker.

Postad

Ladda ner trials på alla "enklare" mjukvaror och testa...

Vegas, Avid Videostudio, Premiere Elements, M fl. tror alla stöder HD och har 30 dagars testversioner.

Postad
Ladda ner trials på alla "enklare" mjukvaror och testa...

Vegas, Avid Videostudio, Premiere Elements, M fl. tror alla stöder HD och har 30 dagars testversioner.

Bra idé! Jag testade Corel videostudio och den verkar göra jobbet!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...