Gå till innehåll

Varför - Kortfilmsmanus


Lukas

Recommended Posts

[citat=piolek]Tjena!

Ja jag är ganska mycket nybörjare och är inte sådär jätteduktig på hur ett manus ska se ut. Men jag skulle nog skippat voiceovern.

MVH[/citat]

 

Jag hade tänkt att det skulle va som att han tänker det och man hör det. Fast jag vet inte det kanske inte passar är ju själv nybörjare kan man säga.

 

Alla ni som hållt på med detta ett tag har ni någon konstruktiv kritik att komma med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite stavfel och så. Men ta en funderare på dialogen. Läs den högt eller låt några andra läsa den högt för dig så blir det lättare att höra hur den faktiskt låter.

 

Som sagt tidigare så tycker jag du kan skippa voice overn helt, för bilden visar ju ganska tydligt att han inte skriver. Tänk på att bilden avslöjar mycket, för tydlig och för mycket dialog på det blir bara konstigt.

 

Sen kan man gestalta tid förflyter på så många bättre sätt än att skriva en skylt som förtäljer det hela.

 

Bättre formaterat än många andra manus jag läst, men några saker kan du tänka på. FADE OUT står till höger på sidan, och sen alla transitions gör de samma. Fast första FADE IN står som det ska.

 

Karaktärers namn skrivs i versaler första gången de skrivs.

 

Några småsaker till men jag vill inte låta så negativ.

 

Skriv på ett par rader vad du vill ha sagt med storyn, så åter kommer jag.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste manuset. Funderade. Kommer med konstruktiv kritik...

 

Fin liten story det där. Man ska alltid läsa manus och samtidigt föreställa att man ser det som film. Man ser brister bättre då.

Verkligen en KORTfilm. Jag skulle gärna se att folk pratar lite mer. Just nu speglar manuset endast det pratet som krävs för att tittaren ska fatta filmens "skelett". Det finns inget kött att njuta..