Gå till innehåll

Varför - Kortfilmsmanus


Lukas

Recommended Posts

[citat=piolek]Tjena!

Ja jag är ganska mycket nybörjare och är inte sådär jätteduktig på hur ett manus ska se ut. Men jag skulle nog skippat voiceovern.

MVH[/citat]

 

Jag hade tänkt att det skulle va som att han tänker det och man hör det. Fast jag vet inte det kanske inte passar är ju själv nybörjare kan man säga.

 

Alla ni som hållt på med detta ett tag har ni någon konstruktiv kritik att komma med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite stavfel och så. Men ta en funderare på dialogen. Läs den högt eller låt några andra läsa den högt för dig så blir det lättare att höra hur den faktiskt låter.

 

Som sagt tidigare så tycker jag du kan skippa voice overn helt, för bilden visar ju ganska tydligt att han inte skriver. Tänk på att bilden avslöjar mycket, för tydlig och för mycket dialog på det blir bara konstigt.

 

Sen kan man gestalta tid förflyter på så många bättre sätt än att skriva en skylt som förtäljer det hela.

 

Bättre formaterat än många andra manus jag läst, men några saker kan du tänka på. FADE OUT står till höger på sidan, och sen alla transitions gör de samma. Fast första FADE IN står som det ska.

 

Karaktärers namn skrivs i versaler första gången de skrivs.

 

Några småsaker till men jag vill inte låta så negativ.

 

Skriv på ett par rader vad du vill ha sagt med storyn, så åter kommer jag.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste manuset. Funderade. Kommer med konstruktiv kritik...

 

Fin liten story det där. Man ska alltid läsa manus och samtidigt föreställa att man ser det som film. Man ser brister bättre då.

Verkligen en KORTfilm. Jag skulle gärna se att folk pratar lite mer. Just nu speglar manuset endast det pratet som krävs för att tittaren ska fatta filmens "skelett". Det finns inget kött att njuta..

Låt oss säga att i första delen, då de snackar om artikeln. Släng i lite mer dialog t ex att de spekulerar i vad de skulle göra om de skulle vara rika o framgångsrika. Eller att en påminner huvudkillen om hans pengardröm eller nåt.

De kan snacka nåt mer när de går i korridoren och att en säger nåt som påminner huvudkillen om artikeln. O då går han tillbaka..

 

Sen lite kameravinkel tips. Både provskrivningen i klassen och de där pluggklippen MÅSTE man filma i rörelse (med steadycam helst) Glideffekten i de klippen tjänar två syften. Först ser det snyggt ut och kontrar bra de statiska bilder. För det andra ingjuter liten rörelse i sidled lugn och harmoni vilket är väldigt bra i just de klippen. I pluggsekvensen kan du blanda glidbilder i semiavstånd med statiska (fasta) närbilder på honom eller böcker, pennan osv..

 

Musiken. Filmen har potential (om man bygger storyn med fler färger) att bli visningsbar även utanför hemmet så strunta inte i musiken. Jag tycker att musik ska finnas lite grann i provscenen men säkert i pluggsekvensen. Om du "köttar" till manuset (dra in t ex konfrontation med en tjej i klassen eller nåt) så finns det säkert fler ställen att skjuta till musik. Leta på nätet efter gratis musikstycken som man kan använda i filmer (oftast ska man i eftertexten nämna vart man hämtade det o that´s it)..

Jag föreslår också att läsa genom hur man skapar filmlooken (finns här på forum) för att undvika den bleka semestervideo-känslan..

 

Lycka till..

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för era svar. Jag ska ta till mig de och skriva om en del.

Anledningen till att manus är så kort är att filmen får bara bli 3 minuter lång så jag ska se om jag kan ta bort eller ändra/lägga till lite dialog men som sagt kan det inte vara för mycket.

Än en gång tack för era svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Exempel på hur du borde ändra dialogen (som det är nu pratar dom till varandra som om dom vore ett gäng gulligullpojkar som pussar varandra på kinden, om du vill ha det så kan det kanske funka, men annars: ändra):

 

"Tjena Kalle, har du tränat för provet nu?" tycker jag t.ex. inte funkar alls. Ändra till typ: "tja, kan du provet?". "Ähh! Sånt där ekonomitrams har man ingen nytta av…" funkar inte heller. Ändra till typ: "Äh, sånt där skit" (att det handlar om ekonomi fattar man ju senare i dialogen, om nu det är så viktigt) ändra "läs detta." till "läs det här", ändra "Kalle kommer du vi börjar nu!" till "Kalle!!" (eller strunta helt i att kompisen ropar att de börjar.. fråga: har det hänt dig någon gång i verkligheten i din skola?! Inte i min i alla fall) osv osv.

 

Och ett annat förslag: skippa "Text: 30 minuter senare". Skulle det inte vara mer effektivt om du t.ex. låter killen titta ut genom fönstret i några sekunder, låter allt ljud försvinna, och sen plötsligt avbryter det med fröken som kommer in och säger att tiden är ute?

 

Och försök få in lite komik eller något som i alla fall kan få lite liv i berättelsen, som annars känns väldigt... torftig. Förslag: Ändra t.ex. "Jag glömde min penna jag kommer snart." till något helt annat, han är ju inne på att kolla tidningsartikeln och kan ju mycket väl säga något som låter helt galet. "Njaa, jag glömde min.. smörgås.." eller nåt bättre som du får komma på.

 

Och... du måste utveckla hans drömmar, du måste motivera mycket bättre varför den här killen plötsligt fattar varför han måste börja plugga, det är ju det hela filmen handlar om. Vem fan bryr sig om en ekonomigubbe i en tidning... om det inte är något som har med hans liv att göra nu. Exempel: om vi visste att hans största hobby är att spela microsoft-spel, och det vore bill gates i tidningen, då kan vi plötsligt förstå hans insikt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...