Gå till innehåll

Ljudet från mixern till kameran - hur? (konsert)


Neat

Recommended Posts

Hej,

 

Jag ska filma en konsert där jag ska plocka ut ljudet från mixern med en XLR-kabel. Men jag har ingen aning om hur man gör.

Kallas utgången på en mixer AUX? Ska kamerans ingång står på MIC eller LINE?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mic-in på kameran antar jag är XLR? Då känns det logiskt att XLR-ut på mixern går dit. Line-in brukar vad jag erfarit inte vara av XLR-typ. Om man kan dra XLR från en mixer till kamerans XLR-in vettefan, men provar du så vet du :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Givetvis går det, en bra och redig mixer har flera outputs och då bland annat XLR, se bara till att utgången inte kör någon balanserad signal eller annat tjafs, enkel line ut skall det vara. Kameran skall vara ställd till line-in och har phantom (p48) avslaget.

 

Du kan även använda konverterare om så behövs, har mixern endast stereoplugg eller rca ut så kan du konvertera signalerna till två eller en xlr.

 

Exempel:

 

http://www.conrad.de/medias/global/ce/3000_3999/3000/3000/3009/300912_LB_00_FB.EPS_250.jpg

 

http://www.nordiskmusik.se/Global/Produkter-bilder/kabel_xlrhane-rca_stor.jpg

 

Fungerar även bakvänt d.v.s. om kameran bara har t.ex. stereoplugg in så kan man konvertera XLR ut från mixern till stereoplugg etc.

En bra och välförsedd ljudtekniker har det som behövs, slå honom/henne en pling och snacka igenom saken någon dag innan.

 

Hoppas det funkar bra, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Måste nog tyvärr nämna en sak här gällande mixerbord! Om du skall ta ljudet från mixerbordet på en livekonsert så är det med all säkerhet ett professionellt mixerbord det handlar om och dessa har oftast enbart XLR in och ut (balanserad signal) I den professionella existerar inte obalanserade kontakter så förvänta dig inte att det skall finnas RCA utgångar utan skaffa någon form av adapter från 2 x XLR hona till vad du nu har för linje ingång på kameran så blir det säkert bra. Om precis som Pontus säger så måste du se till att Phantom (+p48) är avslaget annars blir du inte poppis.

 

/Micke

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...