Jump to content

"First Date" - Svensk/Amerikansk producerad kortfilm

Botvind

Recommended Posts

Vill bara tipsa om en kortfilm som vi spelat in i Santa Barbara nu i vår.

Det är flera svenska studenter i nyckelroller i produktionen, tillsammans med amerikanska studenter.

Dom flesta rollerna i filmen (förutom några som fyllts ut av medlemmar i produktions-teamet) spelas av studenter från skådespelar-programmet på skolan.

Filmen är ett projekt i kursen "Film Production II" på Santa Barbara City College.

Genre på filmen är Komedi, och längd är med Intro och eftertexter 15:17 min.

Ha i åtanke att det är ett studentprojekt utan någon som helst budget, och ett steg i våran utveckling som filmskapare.

Lämna gärna era kommentarer här eller som kommentar på youtube. Positiv som negativ kritik, allt är välkommet!

Troll undanbedes vänligt men bestämt.

Sprid gärna vidare om ni gillar filmen!

Tack för ordet!

Fridens Liljor

(ett tips är att höja kvalitén på filmen till åtminstone 720p)

Det enda som störde mig var ljudmixningen och hur fotografen gång på gång lämnar alldeles för mycket luft över skådespelarnas huvuden. Själva skådespelet varierade ju, främst hos de som troligtvis inte var studenter från skådespelar-programmet, men inget alltför farligt.

Annars vart det en väldigt intressant film :bire Bra tempo

Bättre än de flesta studentproduktioner man ser, tillochmed från skolor så som NYFA.

Tycker att det är en rolig och nytänkande kortfilm. Helt klart värd att se. Skådespelarna är duktiga och det är något som jag ofta tycker saknas i kortfilmer. Tyvärr tycker jag att filmen brister mycket i det tekniska. Fotot är stelt och inte alls kreativt samt att det ofta sker nybörjarmissar... t.ex. så ligger skärpan helt fel i många klipp och som tolin nämnde så lämnas det för mycket luft över huvudet. Det enda klippet som jag tycker speglar resten av filmen är det när kvinnan i vit skjorta ställer sig upp och går längs med bordet. Möjligtvis jibbåkningen också. Klippningen har dålig tajming och det gör att man tappar tråden i filmen ibland. Det är väldigt rapp dialog och då saknar jag en rapp klippning. Som det är nu så är både klippningen och fotot lite "nu filmar vi honom, och nu filmar vi henne, nu filmar vi honom" utan någon känsla alls... Skulle det tekniska sitta så skulle det höja filmen mycket!

Återigen! Tack för bra svar!

Kul att få lite kritik på det man delvis varit med och gjort!

Kamerajobbet sköttes till stor del av en och samma kille, så det har jag för att vara ärlig inte så mycket koll på hur han tänkte med. Han både DP:ade och filmade. Kanske att han skulle haft någon med sig på nån av positionerna så att det blivit lite mer olika åsikter om vinklar, framing osv. Å andra sidan är ju även han en ung student som lär sig hela tiden.

Redigeringen var jag med på, och samtidigt som jag tar åt mig av kritiken, så tänkte jag bara berätta hur vi tänkte, utan mening att börja veva som försvar. :)

Då vi själva (och våran lärare) tyckte filmen behövde mer humor, så försökte vi i den mån det gick att klippa in så mycket reaktioner osv som möjligt, i vissa fall lyckades vi enligt oss själva riktigt bra, och i vissa fall blev det väl lite mer platt.

Dessutom blev det långa perioder på "ena sidan bordet" ibland, och då fick vi som tips att det kan vara bra att klippa in dom andra med reaktioner osv då och då för att man inte ska "glömma" bort dom. (trots den korta längden)

Vi hade dessutom ganska stora problem med kontinuiteten (vi har ju dessutom medvetet låtit mycket av det vara, för att hålla fokus på storyn osv) vilket gjorde att vi fick tumma lite på endel scener i längd osv.

Men som sagt, roligt med kritik mer än youtubes "den var bra" eller "den var dålig". :)

Och kul att ni ändå verkar gilla filmen!

• 2 weeks later...
  • 2 months later...