Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänker köpa ny kamera och gör det mest för filmfunktionen skull. Har Nikkorgluggar sen tidigare och vill därför fortsätta köra Nikon. D7000 är ju en DX kamera och D800 FX men i filmläget läser väl ingen av kamerorna av samtliga pixlar på sensorn och då är frågan om jag använder samma objektiv, tex en 50mm på en given bländare tex 1,8, på båda kamerorna kommer jag då få samma DOF utseende (Bokeh) på båda kamerorna eller skiljer sig filmfunktionen åt på de båda kamerorna? Frågan gäller alltså bara i film/videoläget.

Postad

Jag skulle personligen rekommendera att du kollar på Panasonics kameror, t.ex. GH2 och köper till en adapter (en bra variant kommer från Novoflex) för dina gluggar så till vida att gluggarna är äldre utan autofokus och med manuell bländare etc. Det är iaf vad jag skulle gjort om fokus var att filma.

och nej, även om båda kamerorna inte använder samtliga pixlar vid filmning så är det sensorns storlek som avgör "field of view" så kamerorna kommer generera olika sorts bilder, 800an kommer att ge vidare bilder med samma optik och på så sätt ge kortare skärpedjup vid samma utsnitt. DH2 motsvarar för övrigt D7000 fast ändå något snävare utsnitt.

Mvh /Pontus w

Postad

Tack för svaret Peus. Då blir det till att fortsätta vänta tills D800 blir tillgänglig om du inte har en massa argument till varför jag skulle vilja köpa DH2 ist för D800?

Postad

Tack Sten. Såg att D600 var på gång men frågan är bara när den kan levereras. Nikon har ju svårt att få ut D800 och frågan är vad som skiljer D600 från D800 i filmläget. Jag menar det vore ju surt att köpa D800 och så släpps D600 med ytterligare godis (även om jag betvivlar att så är fallet) några få månader senare. Kanske bättre att köpa D7000 nu och några riktigt bra gluggar och avvakta D600? Har du koll på vad som skiljer D7000 från D3200?

Postad
Tack Sten. Såg att D600 var på gång men frågan är bara när den kan levereras. Nikon har ju svårt att få ut D800 och frågan är vad som skiljer D600 från D800 i filmläget. Jag menar det vore ju surt att köpa D800 och så släpps D600 med ytterligare godis (även om jag betvivlar att så är fallet) några få månader senare. Kanske bättre att köpa D7000 nu och några riktigt bra gluggar och avvakta D600? Har du koll på vad som skiljer D7000 från D3200?

Svårt att få ut eller är det kö? D7000 är säkert en skitbra stillbildskamera och som alltid så presterar Nikon bra vid höga ISO-tal men jag tror inte att det är någon otroligt bra filmkamera. D3200 är ju en budgetkamera fast med en cool optionell wifi-modul och 24MP. Personligen så använder jag hellre mina Nikon-gluggar på en hackad Canon som ger lite extra på videofronten. Men D800 ser väldigt lovande ut med ren HDMI ut osv men jag kan tänka mig att Nikon inte vill att D800 sälja sämre genom att låta D600 få samma finesser. Men det är helt fel tänkt, som Steve Jobs sa: "“If you don't cannibalize yourself, someone else will”. Jag tycker Canon ändå har varit bäst på att låta finesserna vara kvar på de billigare modellerna som 550D och inte förhindrat att man kan hacka kameran (utom 7D) men jag tycker samtidigt att de behöver mer konkurrens som nya Black Magic - det är inlåsningen i objektivfattning som hindrar konkurrensen så att låta BMs kamera ha EF-fattning är perfekt (lite mindre perfekt att att den har en ~16mm sensor vilket gör att EF-gluggarna effektiva brännvidd fördubblas...)

Postad

lååånga köer och enligt dom butiker jag snackat med så tar det lååång tid att beta av kön eftersom det levereras få D800 från Nikon. Hur som, frågan är egentligen hur stor skillnaden är mellan de olika Nikonmodellerna i just filmläget? Blev väldigt förvånad att D3200 har wifi och inte D800, men det kanske kommer en gratis uppgradering;) Kan man ställa fokus och kontrollera kameran med hjälp av wifi på D3200 eller är det bara till för att flytta bilder? Blev lite nervös när jag såg denna jämförelse mellan D800 och 5D mk3

kolla hur det kryper i vattnet:(
Postad
nervös när jag såg denna jämförelse mellan D800 och 5D mk3

D800 är inte fri från alasing/moire utan tycks ligga i samma liga som 5dmk2 beträffande både resolverad upplösning och "problemen". Nu förstår jag det som att det är småbild ("fullframe") du är ute efter med DoF, annars kommer Black Magic med en grym kamera i sommar för samma pris som D800. Dock med "liten" sensor i jämförelse. BMCuser.com - The Online Community for BlackMagic Camera Users

Postad

Obs att D7000 endast kan spela in 24p i 1080-läget, vilket ju kraftigt försvårar om man ska blanda med 25/50-material i Europa eller om man ska göra DVD utan bildfrekvensomvandling.

Postad
lååånga köer och enligt dom butiker jag snackat med så tar det lååång tid att beta av kön eftersom det levereras få D800 från Nikon. Hur som, frågan är egentligen hur stor skillnaden är mellan de olika Nikonmodellerna i just filmläget? Blev väldigt förvånad att D3200 har wifi och inte D800, men det kanske kommer en gratis uppgradering;) Kan man ställa fokus och kontrollera kameran med hjälp av wifi på D3200 eller är det bara till för att flytta bilder? Blev lite nervös när jag såg denna jämförelse mellan D800 och 5D mk3
kolla hur det kryper i vattnet:(

Det är ju inte bara krypningarna utan blåbruset vid höga ISO på Nikon. Nu vet jag inte om det är schysst att jämföra ISO-tal rakt av mellan kameror, jag har t ex hört att Canons ISO-skala på C300 inte går att jämföra med 5D...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...