Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Svar ja, men det beror på hur du hanterar dom. Tappar du en mick så uppstår det absolut skador, men är micken tålig så behöver det inte nödvändigtvis märkas på första försöket. Såvida du inte har en Shure SM-58. Den jäveln överlever atomkrig :-)

Dyra location-mickar är gjorda för att klara vädrets tand mycket bättre, även om det inte ska tolkas som att man kan vara oförsiktig. Billiga mickar däremot är grymt känsliga & klarar inte många år på fältet.

En ribbon-mick är tack & hej om du så mycket som nyser i den, föreställ dig då hur tvär-död den är om man tappar den... Dock används såna aldrig till film då dom inte bara är helt sinnessjukt ömtåliga, dom har en väldigt musikalisk frekvensgång som generellt sett inte funkar alls till film i vilket fall.

Läste en artikel för ett tag sen om en tekniker som fick membranet till en Neumann U-47 (får man pynta mellan 50-80.000:- för begagnad, har sett en i mint condition för 120.000:-) kvaddat av vitlöksandedräkt :-)

Postad

Ok då var det lite som jag misstänkte. Hur vet man när en mikrofon är *för dålig*?

Det är nämligen så att vi är ett litet team som såklart vill hålla kostnaderna nere men samtidigt göra så bra som möjligt. Att låna mikrofon från skolan har vi möjlighet till, en Technica ATR-6550 (väldigt säker på att det är en sån) och jämfört med vår ganska nyinköpta zoom H1 (som inte blivit tappad vad jag vet) så låter skolans alternativ mer burkigt. Å andra sidan är jag rätt färsk på ljud.

Så frågan är väl helt enkelt, är Technica ATR-6550 inte bättre än zoom H1? Om den nu ska vara bättre, men skolans är misshandlad så borde vi kanske själva köpa en egen mic och vårda. För nackdelen med zoomen är ju att den inte går att använda med en boom.

• 2 veckor senare...
Postad
Ok då var det lite som jag misstänkte. Hur vet man när en mikrofon är *för dålig*?

Det är nämligen så att vi är ett litet team som såklart vill hålla kostnaderna nere men samtidigt göra så bra som möjligt. Att låna mikrofon från skolan har vi möjlighet till, en Technica ATR-6550 (väldigt säker på att det är en sån) och jämfört med vår ganska nyinköpta zoom H1 (som inte blivit tappad vad jag vet) så låter skolans alternativ mer burkigt. Å andra sidan är jag rätt färsk på ljud.

Så frågan är väl helt enkelt, är Technica ATR-6550 inte bättre än zoom H1? Om den nu ska vara bättre, men skolans är misshandlad så borde vi kanske själva köpa en egen mic och vårda. För nackdelen med zoomen är ju att den inte går att använda med en boom.

Klart den går att använda på bom. Silvertejp finns om den inte har någon gänga!

Postad
Klart den går att använda på bom. Silvertejp finns om den inte har någon gänga!

Går och går, men att ändra känsligheten/ha koll på den blir ju svårt!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...