Gå till innehåll

Exportera AVCHD


Recommended Posts

Hej!

 

Jag har till sist vågat mig på och köpt en ny kamera, det tog många om och men, min till sist föll det på en "kompakt", närmare bestämt Sony HX100V. Jag är urnöjd med kvaliteten såhär långt och tycker jag gjorde ett bra val. Men det är en sak jag har kommit att tänka på nu efter att ha provfilmat lite. Nu när jag har nytt när filerna är komprimerad på annat vis; AVCHD, samt har nya filändelser, som lagrar betydligt mer information än min tidigare kamera (som spelade in direkt i .mov). Vad ska man då ha för exporteringsinställningar för att behålla så mycket som möjligt av kvalitén, men ändå kunna ladda upp det på exempelvis youtube eller vimeo?

 

Jag menar, visst man förlorar ju lite av kvaliteten bara genom att ladda upp den och det behövs kanske inte lika mycket "edge". Men man vill ju ändå ha ut bästa möjliga. Kör jag det genom imovie nu (gjorde det bara för att testa), så ser det ju exakt likadant ut som det gör med min gamla kamera, bortsett från att upplösningen är högre.

 

Några tips? Saker att tänka på?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

h264 är det du ska använda om du ska till tuben eller vimeo. Ju högre bitrate desto bättre. sikta på 6-8mbit, och om det inte räcker prova höja stegvis, och se om märker någon skillnad.

 

Så pass lågt? Säger jag nu. Native så är det ju 28 mbit, men det kanske faller bort så mycket när man laddar upp det i alla fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

i och p har inte så mycket med detaljer att göra, utan det är hur bilder presenteras. halv eller helbild, vilket iofs kan påverka detaljerna i vissa avseenden. Men i (interlace) funkar inte på internet. Det är bara p (progressive) Så jobbar du mot nätet är allt med "i" slöseri med tid.

Att spela upp 1080p50 är ganska tungt för de flesta datorer, så överväg om du verkligen ska använda det.

 

Både Youtube och Vimeo komprimerar om, när du tankar upp. Så du kan slänga upp en fil med 10000mbit och 100fps men det kommer skalas ner ändå.

 

Och... både Youtube och Vimeo och hundratals sidor där ute har info kring vilka format och bitrates du kan använda.

https://www.google.se/search?q=youtube+codec+format

Länk till kommentar
Share on other sites

1080i50 kan i själva verket vara 1080p25 om det är en progressiv sensor och är i så fall lätt att konvertera till 25p (i själva verket så gör de flesta redigeringsprogram det automatiskt). 1080p50 är tungt både att redigera och att titta på och med bara lite högre bitrate i kameran så kan man förmoda att kvalitén inte blir dubbelt så bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

1080i50 kan i själva verket vara 1080p25 om det är en progressiv sensor och är i så fall lätt att konvertera till 25p (i själva verket så gör de flesta redigeringsprogram det automatiskt). 1080p50 är tungt både att redigera och att titta på och med bara lite högre bitrate i kameran så kan man förmoda att kvalitén inte blir dubbelt så bra...

 

Det var just det jag tänkte kring, eftersom 50i har samma framerate som 25p, borde inte den lagra mer detaljer i bilden när jag konverterar i så fall? Jag menar frameraten är ju lägre per bit. Angående 1080p50, så fungerar det det att redigera (skapligt), men man kanske främst ska filma i det när man tar slow-motion scener. Hade tänkt att jag skulle experimentera lite med twixtor, en av anledningarna att det föll på just denna kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...