Gå till innehåll

Maurice Binders förtexter


Bigmackorgen

Recommended Posts

Sitter och bläddrar runt på forumet och kan inte vid något tillfälle hitta någon som nämner Maurice Binder. Han är mest känd för sina förtexter till James Bond-filmerna. Är jag ensam på det här forumet av åsikten att denna man är fullkomligt briljant?

 

För någon vecka sedan tittade jag och en kompis på filmen "The Wild Geese", och som jag hajade till vilket vackert konstverk till förtexter som utspelar sig i början. Efter att ha påpekat detta för min kompis fick jag strax därefter konstaterandet; "Main title Designed by MAURICE BINDER". Det var bara att njuta av titellåten med de tillhörande förtexterna jag och min kompis bevittnade. Helt fantastiskt.

 

Vi "amatörfilmskapare" är ju ganska tråkiga annars. Ni vet vad jag menar... Det är svart bakgrund och vit text; "bla bla bla productions presents bla bla bla". Eller så är det stillbilder. I många hollywoodproduktioner är det oftast rörliga bilder med text ovanpå. Inget jätteinspirerande direkt men det är ju lite synd, eftersom en film ger så mycket utrymme för otroligt många konstnärliga uttryck! Det är musik, det är foto och så även förtexter. Maurice Binder gjorde ett konstverk av det vi som oftast inte bryr oss så mycket om. En lista över de som arbetat med filmen. Men för att ta en klyscha; Man kan ta varenda bildruta och hänga upp den på väggen. Men det stämmer verkligen i detta fall. För med Binders förtexter tillkom ett nytt mönster hos tittaren; det snabbspolas inte längre till första scenen - Istället sätter vi oss tillrätta och njuter av konstverket som introducerar filmen. Dessa förtexter var oftast väldigt komplicerade och tidskrävande att göra, speciellt för en perfektionist. Det är ju så lätt att göra allt i datorn nuförtiden, men det blir också "plastigare" i djungeln av CGI och painteffekter. Jag gillar när man använder projektorer, lager på lager (keying), dubbelexponering och urklippta pappersark. Det är äkta och känns mer levande än CGI!

 

Någon mer som är helt frälst i denna karl?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för länken! Har redan hittat några godbitar där. Håller absolut med om att äldre filmer hade fina förtexter, exempelvis Rosa Panthern-förtexterna var briljanta och karakteriserade ju filmen. Nu är ju gamla filmer överlägsna när det kommer till foto och så även känslan när man gjorde den. Jag har sett förtexter från både Lynch och Saul Bass. Framförallt sistnämnda gjorde riktigt riktigt bra konstnärliga verk. Stilen från dessa herrar saknar man lite av i nyare filmer.. trist enligt min åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...