Gå till innehåll

Cineform .avi till .mov


david-

Recommended Posts

Efter att ha sökt och letat i flera dagar så ger jag upp och frågar er.

 

Jag vill konvertera om mina .MTS filer till 10bits filer som är lätta att redigera med, är bättre för färgkorrigering och även något som DaVinci Resolve kan arbeta med.

 

Cineform verkar vara det givna valet men nu när jag laddat ner Cineforms NeoScene trail så blir filerna i .avi vilket inte Resolve kan läsa, de kan bara läsa Cineform i .mov.

Hur ska jag göra? Kan jag göra någonslags re-wrapper med något program från .avi till .mov? Hur då isåfall och i vilket program?

 

Ni kanske har något annat förslag på en annan codec?

Länk till kommentar
Share on other sites

Cineform verkar vara det givna valet men nu när jag laddat ner Cineforms NeoScene trail så blir filerna i .avi vilket inte Resolve kan läsa, de kan bara läsa Cineform i .mov.

Hur ska jag göra? Kan jag göra någonslags re-wrapper med något program från .avi till .mov? Hur då isåfall och i vilket program?

Använd CineForm Studio Premium där programmet HDLink ingår. Med HDLink kan du göra om CineForm AVI till CineForm MOV. Framförallt kan du välja att koda om till MOV redan från början med HDLink för att spara tid i framtiden. :)

 

CineForm Studio Premium

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd CineForm Studio Premium där programmet HDLink ingår. Med HDLink kan du göra om CineForm AVI till CineForm MOV. Framförallt kan du välja att koda om till MOV redan från början med HDLink för att spara tid i framtiden. :)

 

CineForm Studio Premium

 

Har hört det jag med men när jag öppnar HDLink så ser det exakt lika ut som NeoScene och jag hittar ingen funktion som gör om AVI till MOV...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har hört det jag med men när jag öppnar HDLink så ser det exakt lika ut som NeoScene och jag hittar ingen funktion som gör om AVI till MOV...

Det är så gott som samma program med med några få skillnader, bland annat att konvertera direkt till MOV samt göra om AVI till MOV:

 

Gör så här:

1. Starta HDLink

2. Klicka på knappen Prefs nästan längst ned till höger

3. Under "Destination File format for Capture and Conversion", ändra AVI till MOV (QuickTime)

4. Ändra andra inställningar efter behov, tex Quality, mm, mm

5. Klicka OK

6. Klicka på tabben Convert och lägg till dina filer

7. Clicka på Start

 

Resultat:

1. Dom AVI-filer du lade till kommer att nu att konverteras till nya MOV-filer.

2. All konverteringar du gör fr.o.m nu från tex en DSLR-kamera kommer att konverteras till MOV iställer för till AVI.

 

Nu bör det fungera som du vill! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så gott som samma program med med några få skillnader, bland annat att konvertera direkt till MOV samt göra om AVI till MOV:

 

Gör så här:

1. Starta HDLink

2. Klicka på knappen Prefs nästan längst ned till höger

3. Under "Destination File format for Capture and Conversion", ändra AVI till MOV (QuickTime)

4. Ändra andra inställningar efter behov, tex Quality, mm, mm

5. Klicka OK

6. Klicka på tabben Convert och lägg till dina filer

7. Clicka på Start

 

Resultat:

1. Dom AVI-filer du lade till kommer att nu att konverteras till nya MOV-filer.

2. All konverteringar du gör fr.o.m nu från tex en DSLR-kamera kommer att konverteras till MOV iställer för till AVI.

 

Nu bör det fungera som du vill! :)

 

Hittar det inte. Såhär ser det ut för mig:

Namnlös | Flickr - Photo Sharing!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittar det inte. Såhär ser det ut för mig:

Namnlös | Flickr - Photo Sharing!

Hmm, på bifogad bild ser du hur det ser ut hos mig i version 5.5.0 Build 319. Det kanske numer görs i en annan applikation som jag ännu inte testat. Jag tänker inte uppgradera än på ett tag.

 

Dom håller ju iofs på att göra om en del, men vad jag vet skulle HDLink vara orörd innan allt kom in i nuvarande paket. Dom kanske redan har hunnit ändra. På deras FAQ står det iaf fortfarande att det är HDLink man skall/kan använda sig av. Ser Preferencerna likadana ut hos dig i NeoScene?

 

Jag hade kontaktat dom med din fråga. Dom är ganska snabba på att svara. Behöver du längre trial brukar dom kunna fixa det också: CineForm Support : Submit a request for assistance

HDLinkPreferences.PNG

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, på bifogad bild ser du hur det ser ut hos mig i version 5.5.0 Build 319. Det kanske numer görs i en annan applikation som jag ännu inte testat. Jag tänker inte uppgradera än på ett tag.

 

Dom håller ju iofs på att göra om en del, men vad jag vet skulle HDLink vara orörd innan allt kom in i nuvarande paket. Dom kanske redan har hunnit ändra. På deras FAQ står det iaf fortfarande att det är HDLink man skall/kan använda sig av. Ser Preferencerna likadana ut hos dig i NeoScene?

 

Jag hade kontaktat dom med din fråga. Dom är ganska snabba på att svara. Behöver du längre trial brukar dom kunna fixa det också: CineForm Support : Submit a request for assistance

 

Frågade dom och fick till svar att jag har NeoScene och inte GoPro CineForm Studio vilket man tydligen måste ha. Men det kostar 2000 så jag är osäker på om det är värt det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågade dom och fick till svar att jag har NeoScene och inte GoPro CineForm Studio vilket man tydligen måste ha. Men det kostar 2000 så jag är osäker på om det är värt det...

Aha, jag trodde du redan hade laddat ner en trial på den. Det var den jag länkade till i post #3 i denna tråd. :)

 

Jag håller med dig ang priset och tycker det är synd att dom begränsar funktionerna så att slutanvändaren är tvungen att uppgradera om man behöver just den/dom funktionerna. Samtidigt förstår jag det då dom skall leva också, men ibland undrar man...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...