dime Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Hejsan, är precis nyregisterad här på forumet, och jag undrar ifall det är någon som vet om det finns någon mall för hur man lägger upp en dokumentärfilm? Tack på förhand 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ressigören Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Antagligen kan du hitta mallar till det "traditionella" sättet att göra dokumentärer, men det bästa tips jag kan ge är att titta på många olika dokumentärfilmer, både traditionella och mer personliga filmer, och försöka hitta en känsla, bildspråk som du tycker känns bra. Personligen tycker jag lika mycket om de traditionella som de mer personliga dokumentärerna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 Bästa lektionen: Kolla in BBCs dokumentärer. Inget dom gör är dåligt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 det finns ju så många olika typer av dokumentärer och alla har ju olika "mallar"...så att säga en mall blir lite svårt...=) men om du skriver din e-mailadress så kan jag nog scanna materialet från dokumentärfilmskursen jag gick på, och maila den till dig...=) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikl Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 finns lite å välja på, men tycker inte man ska knyta sig till ett modus om det inte behövs, ofta gör man det ofrivilligt i vilket fall som helts o inget fel med de. vilket bildspråk man väljer beror också på vilken typ av film man tänkt göra, ex fly on the wall, man syns aldrig i bild man betraktar o låter saker hända på egen hand. expo. Man kan också välja att själv delta i intervjuer o andra situationer i filmen, för att på så vis driva på händelseförloppet. Kan dock bli att man styr väl mycket i filmen fast man kanske inte vill. refleksiv, fejka gör upp vad som ska hända lägg in orelevant material, påverka o var glad över de, vart lite debatt om de här är dokumentär eller inte, men men Kan också tänka lite på om man tänker lägga på voice, musik osv eller om man bara tänker använda eget dokumenterat material etc länge sedan jag läste filmvetenskap o de så de är möjligt att jag hittat på nått.. hade gott 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts