Gå till innehåll

Hörlurar eller monitorer?


betaboy

Recommended Posts

Hej

Ska man satsa på monitorer eller ett par bra hörlurar istället? Vad anväder ni?

Jag har inte så mycket plats därhemma så det får bli väldigt små monitorer isåfall.

Planerar att arbeta med både tal och musik, främst restaurering av gammalt material

som jag vill filtrera bort brus från.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du bara filtrera enstaka ljud med en EQ eller brusreduseringsplugg går det bra att använda hörlurar. Vissa kan till och med tycka att det är lättare att arbeta med tex EQ med hörlurar då du blir mer isolerad och kanske hör vissa mindre fel bättre. Ska du däremot mixa eller lägga på reverb eller andra effektplugins så blir det oftast ganska dåligt med lurar då mixen(hur stor effekt pluggen har på originalljudet, typ) brukar bli för stort och basen alldeles för hög.

 

Om du ska hålla på med musik så skulle jag rekommendera monitorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som man får ha både och. Vad anväder ni för monitorer? Var och lyssnade på Kurzzweil KS-40 men de lät mest kaffeburk (man får ju vad man betalar för) Nästa var Yamaha HS50M, låter neutralt och bra men har ett visst egen brus från nätdelen när man inte matar dem med någon signal.

Vad anväder ni för hörlurar? Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

För ärlighet är monitorer oslagbara, hörlurar ger en del hyss med bland annat stereo-placeringen pga att ljudet kommer till öronen i 180 grader istället för (helst) i en perfekt triangel mellan de två främre högtalarna & öronen, samt rummet eftersom det helt saknar annan akustik.

Jag jobbar mycket med Yamaha HS80/HS10 samt Beyerdynamic DT250. AKG är bra lurar, men lämpar sig sämre till mix & mastering. Sennheiser HD25 är väldigt vanliga lurar jag avråder STARKT från att jobba med. Fanimej ALLT låter bra genom dom, vilket kanske är positivt när man vill lyssna på musik, men direkt katastrof när man måste undvika fel & brister...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du planerar att jobba med ljud och musik så skall du givetvis ha BRA monitorer. Men tills att du har råd med bra monitorer så är nog riktigt bra lurar att föredra före monitorer som kanske bara är acceptabla.

Länk till kommentar
Share on other sites

För ärlighet är monitorer oslagbara, hörlurar ger en del hyss med bland annat stereo-placeringen pga att ljudet kommer till öronen i 180 grader istället för (helst) i en perfekt triangel mellan de två främre högtalarna & öronen, samt rummet eftersom det helt saknar annan akustik.

Jag jobbar mycket med Yamaha HS80/HS10 samt Beyerdynamic DT250. AKG är bra lurar, men lämpar sig sämre till mix & mastering. Sennheiser HD25 är väldigt vanliga lurar jag avråder STARKT från att jobba med. Fanimej ALLT låter bra genom dom, vilket kanske är positivt när man vill lyssna på musik, men direkt katastrof när man måste undvika fel & brister...

 

Och jag som trodde att HD25-II var bra på fältet . Vad ska man välja där för en överkomlig summa?

Länk till kommentar
Share on other sites

HD25 ÄR bra på fältet. Finns en anledning till att de blivit lite av branschstandard. Men till mixning vetti tusan. Tror mer det handlar om att hitta ett par sköna lurar som du kan bära länge utan att de gör ont. Sedan lyssna mycket i dom och lära sig hur de låter. Gäller ju också med monitorer i övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...