Gå till innehåll

720 eller 1080


ENk

Recommended Posts

Om jag ska filma diverse material utan specifikt ändamål, men som bör gå använda till lite av varje, vilken upplösning är bäst? Av utrymmes- och redigeringsskäl känns 720 förstås mest lockande. Finns det nån poäng i att filma allt i 1080, och hur ofta MÅSTE man egentligen ha material i 1080?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan se det ur tre perspektiv

 

1. Subjektivt - Det är upp till var och en och tycka om det ser bättre eller sämre ut.

 

2. Prestanda - klara du inte hantera det ena formatet så får man ta det andra.

 

3. Kunden bestämmer - Ska kunden ha det i X så blir det att göra det till X

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt sett så: 1080p om du ska blåsa upp det på en stor skärm. Det är ungefär detsamma som "behöver jag en full-hd tv?", som florerade runt på diverse frågespalter för några år sedan. När det alltså fanns en prisskillnad. Det är som Kimster säger, helt subjektivt. Man kan tycka att 1080p ser bättre ut bara. Utan att det direkt gör det. Men så länge det står 1080p eller full-hd så har den stora breda publiken nöjd. Känns som jag hamna lite på sidan av spåret. Men det beror helt på användningsområde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om du ska göra en master i 720p finns det fördelar att filma i 1080. Du kan redigera 1080-material i en 720p timeline vilket gör att du kan skala om materialet, enklare att göra keying, etc.

Men visst, du kan stöta på problem om du filmar i 1080 50i...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...