Gå till innehåll

Natt + Gryningsljus


Johanna9325

Recommended Posts

Hej!

 

Hur skapar jag bäst nattljus, tillexempel bara månljus och en sänglampa som ljuskälla?

Och hur skapar jag sedan gryningsljus bäst? Det vill säga när det börjar att bli morgon,

 

Jag ska filma i studio så jag måste iscensätta allt ljus!

(Ljussättning är, som vi alla vet, mycket svårt så jag är tacksam för tips och idéer)

 

Mvh,

 

Johanna9325

Länk till kommentar
Share on other sites

Natt och månljus, då är det en enda kall ljuskälla du vill ha, rätt högt upp. Sen vad gäller gryning så är det oftast väldigt lågt och orange-färgat, också med en del lätta fillers (Ljuset brukar vara rätt jämnt).

 

Det här med nattlampa, kan man antingen göra "realistiskt", vilket är mitt ord för fult. Eller "filmiskt", och då får man tänka att den första tanken kanske inte är den bästa. Många skulle nog kört med kallt månljus, och sen varmt ljus på sänglampan, vilket uppenbarligen ger skiftningar i vitbalansen och sänglampan blir sådär guldaskig eller månljuset blåsprängt. Det jag skulle gjort är använda kallt ljus på både sänglampan och "månljuset", men sen använda en gul/röd lampskärm eller eventuellt färga ljuset bara en aning varmare än dagsljus. Sen ställer du självklart vitbalansen efter den största ljuskällan, vilket bör vara "månljuset".

Länk till kommentar
Share on other sites

Natt och månljus, då är det en enda kall ljuskälla du vill ha, rätt högt upp. Sen vad gäller gryning så är det oftast väldigt lågt och orange-färgat, också med en del lätta fillers (Ljuset brukar vara rätt jämnt).

 

Det här med nattlampa, kan man antingen göra "realistiskt", vilket är mitt ord för fult. Eller "filmiskt", och då får man tänka att den första tanken kanske inte är den bästa. Många skulle nog kört med kallt månljus, och sen varmt ljus på sänglampan, vilket uppenbarligen ger skiftningar i vitbalansen och sänglampan blir sådär guldaskig eller månljuset blåsprängt. Det jag skulle gjort är använda kallt ljus på både sänglampan och "månljuset", men sen använda en gul/röd lampskärm eller eventuellt färga ljuset bara en aning varmare än dagsljus. Sen ställer du självklart vitbalansen efter den största ljuskällan, vilket bör vara "månljuset".

 

Tack så hemskt mycket för informationen! Jag är ingen expert på ljussättning, långt ifrån, så det är skönt med lite tankar och idéer från andra håll innan jag sätter igång och experimenterar.

Vad gäller sänglampan, så antar jag också att du menar att jag bör "fejka" ljuset från den med en annan lampa? (Som skulle kunna vara ljuset från sänglampan det vill säga.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller sänglampan, så antar jag också att du menar att jag bör "fejka" ljuset från den med en annan lampa? (Som skulle kunna vara ljuset från sänglampan det vill säga.)

 

Nejnej :D Bara använd en lampa med kallt ljus och täck den med gel som ger en lätt varmare ton än dagsljus. Resultatet blir att när du sedan filmar med vitbalans satt på kallt dagsljus blir sänglampan inte orange-sprängd utan bara lite lätt varm-tintad. Alternativt kan du bara köra hela scenen i kallt ljus, det ser ju inte heller dåligt ut, men det är lättare att få "månljuset" att stå ut om man har lite varm kontrast.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejnej :D Bara använd en lampa med kallt ljus och täck den med gel som ger en lätt varmare ton än dagsljus. Resultatet blir att när du sedan filmar med vitbalans satt på kallt dagsljus blir sänglampan inte orange-sprängd utan bara lite lätt varm-tintad. Alternativt kan du bara köra hela scenen i kallt ljus, det ser ju inte heller dåligt ut, men det är lättare att få "månljuset" att stå ut om man har lite varm kontrast.

 

Du verkar ha koll på din sak - fint! Antar att du sysslar en hel del med detta? Tack så hemskt mycket! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du verkar ha koll på din sak - fint! Antar att du sysslar en hel del med detta? Tack så hemskt mycket! :-)

Jodå, sysslar väl med min fair share av ljussättning :-) Sen är det ju mycket enskild smak också - Vissa kanske gillar att köra på mer "naturligt ljus", vissa kanske gillar skarpa skuggor och vissa kanske gillar att blanda ljustemperaturer. Men sånt ser du själv on-set och justerar efter det du tycker ser bäst ut.

 

Det enda jag har svårt för är just folk som blandar ljustemperaturer utan att tänka igenom det, främst för att jag också gjort en del redigeringsjobb där färgkorrigeringen blivit ett helvete pågrund av att man inte kunnat röra färgerna alls utan att spränga antingen den ena eller den andra. Att filma neutralt, det är det bästa (enligt mig), och vill man ha in lite temperaturskillnader så är det bäst att göra det med omtanke (I en diskussion ljussättare, regissör och redigerare tillsammans).

Men kommer du på fler frågor så är det bara att kasta ut dem :bire Vet att vi har fler ljusnissar än jag själv här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, sysslar väl med min fair share av ljussättning :-) Sen är det ju mycket enskild smak också - Vissa kanske gillar att köra på mer "naturligt ljus", vissa kanske gillar skarpa skuggor och vissa kanske gillar att blanda ljustemperaturer. Men sånt ser du själv on-set och justerar efter det du tycker ser bäst ut.

 

Det enda jag har svårt för är just folk som blandar ljustemperaturer utan att tänka igenom det, främst för att jag också gjort en del redigeringsjobb där färgkorrigeringen blivit ett helvete pågrund av att man inte kunnat röra färgerna alls utan att spränga antingen den ena eller den andra. Att filma neutralt, det är det bästa (enligt mig), och vill man ha in lite temperaturskillnader så är det bäst att göra det med omtanke (I en diskussion ljussättare, regissör och redigerare tillsammans).

Men kommer du på fler frågor så är det bara att kasta ut dem :bire Vet att vi har fler ljusnissar än jag själv här.

 

Jovisst! Jag har själv inte sysslat särskilt mycket med ljussättning, så jag har inte jättestor erfarenhet. Men det handlar väl egentligen till största del mycket (förutom om att experimentera och vara intresserad) om att studera ljuset i verkligheten och vara medveten om varför man gör ett visst val. Hur ljuset ser ut och hur det faller vid olika tillfällen och sen försöka iscensätta det (Om det är så man vill ha det dvs).

 

Men som du också säger tror jag att man märker hur det blir som bäst när man är on set. Men det kan ju vara bra och en till en stor fördel att vara medveten om vad konsekvenserna kan bli, så att man inte sitter med färdigfilmat material i redigeringen sen och inser att det inte blir bra/går att använda som man vill. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men som du också säger tror jag att man märker hur det blir som bäst när man är on set. Men det kan ju vara bra och en till en stor fördel att vara medveten om vad konsekvenserna kan bli, så att man inte sitter med färdigfilmat material i redigeringen sen och inser att det inte blir bra/går att använda som man vill. :)

 

Nej, precis, men det är ju sånt man lär sig med tiden :) Jag började ju med en hel del assistentjobb inom ljussättning och foto, där kommer grunderna och erfarenheten av verktygen. Sen kombinerar man det med att själv prova sig fram på egna projekt tills man själv känner att man är erfaren nog att ta på sig ansvaret att ljussätta någon annans film (där man helst inte vill höra i redigeringen att man sabbat för någon genom kass ljussättning). Måste bara berätta också att det trevligaste jag fått är en utskällning för "dålig ljussättning" när fotografen klantat sig och överexponerat bilden. Fast där lärde jag mig att hålla en ständig dialog med både regissören och fotografen, främst för att se till att fotografen inte klantar sig och för att övertyga regissören om att jag faktiskt gör mer än att rikta lampor upp i taket ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, precis, men det är ju sånt man lär sig med tiden :) Jag började ju med en hel del assistentjobb inom ljussättning och foto, där kommer grunderna och erfarenheten av verktygen. Sen kombinerar man det med att själv prova sig fram på egna projekt tills man själv känner att man är erfaren nog att ta på sig ansvaret att ljussätta någon annans film (där man helst inte vill höra i redigeringen att man sabbat för någon genom kass ljussättning). Måste bara berätta också att det trevligaste jag fått är en utskällning för "dålig ljussättning" när fotografen klantat sig och överexponerat bilden. Fast där lärde jag mig att hålla en ständig dialog med både regissören och fotografen, främst för att se till att fotografen inte klantar sig och för att övertyga regissören om att jag faktiskt gör mer än att rikta lampor upp i taket ;)

 

Ja, jag tror att det är väldigt bra att hela tiden försöka hålla igång egna projekt som du säger. För att använda sig av det man lär sig i andra situationer. När man är ung så måste man få experimentera. För vad gäller ljussättning så har jag förstått att det är någonting man helt enkelt måste öva på för att bli riktigt bra (som med det mesta egentligen). Men det är verkligen inte lätt i praktiken, även om man skulle kunna tro att det bara är att "slå upp några lampor i taket" som du säger.

 

Är det ljussättning du håller på med främst?

Av rent intresse : Är "http://www.indigonative.com/" din hemsida? Det ser tämligen professionellt ut! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag tror att det är väldigt bra att hela tiden försöka hålla igång egna projekt som du säger. För att använda sig av det man lär sig i andra situationer. När man är ung så måste man få experimentera. För vad gäller ljussättning så har jag förstått att det är någonting man helt enkelt måste öva på för att bli riktigt bra (som med det mesta egentligen). Men det är verkligen inte lätt i praktiken, även om man skulle kunna tro att det bara är att "slå upp några lampor i taket" som du säger.

 

Är det ljussättning du håller på med främst?

Av rent intresse : Är "http://www.indigonative.com/" din hemsida? Det ser tämligen professionellt ut! :D

 

Håller främst på med cinematografi och ljussättning ja, även en del post-production. Hemsidan är min, och att den ser professionell ut är väl tack vare hemside-layouten, den är dock införskaffad - Mina kunskaper i html och php är rätt så förlegade nuförtiden :D Det där med att slå upp en lampa i taket är faktiskt en bra utgångspunkt - Har man rätt tak så är det ett snabbt sätt att skapa en jämn fill har jag märkt, sen fyller man bara i resten med huvudljus, underljus och bakljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller främst på med cinematografi och ljussättning ja, även en del post-production. Hemsidan är min, och att den ser professionell ut är väl tack vare hemside-layouten, den är dock införskaffad - Mina kunskaper i html och php är rätt så förlegade nuförtiden :D Det där med att slå upp en lampa i taket är faktiskt en bra utgångspunkt - Har man rätt tak så är det ett snabbt sätt att skapa en jämn fill har jag märkt, sen fyller man bara i resten med huvudljus, underljus och bakljus.

 

Jättebra med en tilltalande hemsida i varje fall! Ger ett seriöst och bra intryck!

 

Kanske är något jag ska utnyttja då. Scenen jag ska filma är tänkt att filmas helt rakt uppifrån med en statisk kamera. Har många bra möjligheter att få ljus från taket, eftersom jag filmar i studio! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske är något jag ska utnyttja då. Scenen jag ska filma är tänkt att filmas helt rakt uppifrån med en statisk kamera.

Låter väldigt Lars Von Trier-ish :)

 

Fast du menar ju såklart mot ett tak, så att ljuset studsar tillbaka.

Ja, tanken är ju att få ett lätt och svag fill-ljus som studsar jämnt ut, ungefär som en stor softbox/reflektor. Att ha starkt ljus ovanifrån kommer skapa väldigt oattraktiva skuggor i skådespelarnas ansikten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter väldigt Lars Von Trier-ish :)

Ja, tanken är ju att få ett lätt och svag fill-ljus som studsar jämnt ut, ungefär som en stor softbox/reflektor. Att ha starkt ljus ovanifrån kommer skapa väldigt oattraktiva skuggor i skådespelarnas ansikten.

 

Ja, det är kanske är lite så! ;) Dumt av mig att först tro att en lampa rakt uppifrån skulle skapa ett mjukt ljus! Du märker ju hur lite jag vet (...)

Av rent intresse, hur mycket tar du för att dina tjänster på ett ungefär för 1 inspelningsdag som ljussättare/A-foto?

(Jag såg på hemsidan att det inte står exakt hur mycket) Det kan alltid vara bra att veta för kommande projekt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är kanske är lite så! ;) Dumt av mig att först tro att en lampa rakt uppifrån skulle skapa ett mjukt ljus! Du märker ju hur lite jag vet (...)

Av rent intresse, hur mycket tar du för att dina tjänster på ett ungefär för 1 inspelningsdag som ljussättare/A-foto?

(Jag såg på hemsidan att det inte står exakt hur mycket) Det kan alltid vara bra att veta för kommande projekt! :)

Sånt diskuteras fram :) Beror på min egna tillgänglighet, budget, och om filmen är något som intresserar mig :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men maila gärna över lite om vad du själv jobbat med/vill jobba med så sparar jag din mail ifall det skulle dyka upp något nån gång :bire

 

Jag hittade dig på filmcafe.se. Jag finns också där - och det står lite om vad jag har jobbat med/vill jobba med hitills och så vidare! :)

 

(Jobbannonser, marknadsföring och branschkontakter | FILMCAFE.SE)

 

Bara att höra av sig om det skulle dyka upp någonting! Jag ställer upp på det allra mesta, sålänge det finns tid!

(Jag är inte allt för mycket för det tekniska, men desto mer för allt annat!) ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Titta på bilder som ser ut som du vill ha dem. Jag gillar temperaturskillnader. Speciellt om det är en nattscen. Jag hade haft vanlig glödlampa i lampan och kallt månljus, sedan hade jag vitbalanserat som jag ville ha det direkt i kameran. Då hade jag fått ett kallt månljus och en varm glödlampa.

http://0.tqn.com/d/movies/1/0/E/l/W/true-grit-matt-damon-photo2.jpg

True Grit - dop Roger Deakins

 

Jag fotar naturligtvis neutralt om jag vet att det kommer att behövas i post, men att alltid blaska ner allt för att sedan göra bilden i post är inget som tilltalar mig.

 

EDIT: Därmed inte sagt att jag aldrig skulle göra en nattscen med mindre temperaturskillnader eller med ett vitt månljus eller vad som helst. Eller att Tolin gör fel på något sätt. Det beror ju på scenen, smak och tycke. Så det viktiga här är att du hittar ett utseende du gillar och ljussätter efter det. Om du tar fram en bild som ser ut ungefär som du vill att det ska se ut får du säkert bättre svar. Annars är det lite som att fråga vilken färg som är snyggast.

Länk till kommentar
Share on other sites

EDIT: Därmed inte sagt att jag aldrig skulle göra en nattscen med mindre temperaturskillnader eller med ett vitt månljus eller vad som helst. Eller att Tolin gör fel på något sätt. Det beror ju på scenen, smak och tycke. Så det viktiga här är att du hittar ett utseende du gillar och ljussätter efter det. Om du tar fram en bild som ser ut ungefär som du vill att det ska se ut får du säkert bättre svar. Annars är det lite som att fråga vilken färg som är snyggast.

 

Du har absolut rätt du med :bire Försökte vara tydlig i mitt inlägg att det jag skrev var min egna stil vad gäller ljussättning. Själv föredrar jag att "ljussätta för post" så att säga.

Däremot vet vi inte säkert att det inte är vad de gjort i True Grit heller - De kan ju som sagt ha använt varmt och kallt ljus för att sedan vitbalansera i mitten och få en tydlig kontrast mellan temperaturerna direkt i kameran, men de kan lika gärna ha använt svaga temperaturskillnader för att sedan öka i post efter tycke. Inga vägar är fel så länge man får resultatet man är ute efter :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hittade alldeles nu det här:

The stills don't really reflect the colour. The night scene in the rain was lit using HMI light in combination with some dimmed tungsten bulbs to augment the firelight. These were 250 watt bulbs and dimmed to something like 30% to get the warm colour.

The evening scene of Matt on the porch was shot at dusk with no correction on the camera and a tungsten balanced stock.

In neither case was any major work done in the DI The negative reflected the look I was after.

"The night scene in the rain" är den bild jag har ovan.

"Matt on the porch" är den här:

http://m0vie.files.wordpress.com/2011/02/truegrit4.jpg?w=400&h=170

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade alldeles nu det här:

 

"The night scene in the rain" är den bild jag har ovan.

"Matt on the porch" är den här:

http://m0vie.files.wordpress.com/2011/02/truegrit4.jpg?w=400&h=170

 

Ja men precis :) Går ju att göra på flera sätt. Men tack för infot :bire Ganska coolt att de sköt det rakt i kameran

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...