Gå till innehåll

Vidvinkellins till HDC-SD900


Recommended Posts

Jag körde med en Raynox HD-6600PRO 52mm (0.66x) till min gamla Panasonic nv-GS500 och en step-ring från 43->52 vilket var vad Raynox rekommenderade. Raynoxen presterade väldigt bra och fixade full zoom dessutom. Den har också en 72mm filtergänga.

 

Har testat den på min JVC HM100 med step-ring 46->52mm och den verkar sköta sig fint med avseende på linjäritet, CA etc.

Däremot har den inget motljusskydd så du behöver köpa ett sådant.

 

Jag är själv lite kluven hur jag ska göra. Antingen behålla Raynoxen och köpa till ett motljusskydd eller sälja den och köpa en annan WA inkl skydd från 16x9 Inc. Frågan är om det är värt att byta. Raynoxlinsen verkar fungera strålande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, tusen tack för svaret! Jag har spanat lite på just Raynox HD-6600PRO. Min kamera (Panasonic SD900) har 46mm gänga så jag funderar på om den här skulle kunna passa: RAYNOX HD-6600 WIDE ANGLE 46mm 4 Panasonic HDC-SD700/HS700(K)/TM700(K)/SDT750(K) | eBay

Eftersom Raynox-linsen ovan är kompatibel med SD700 borde den väl passa även för SD900? Frågan är om jag måste köpa till en step-ring? Det här var allt jag kunde hitta på Raynox' sida: http://raynox.co.jp/english/video/pdf/Panasonic_HDC_TM700.pdf

 

Här är en annan Raynox-lins som är 58mm och då följer det med någon sorts adapter-ring: RAYNOX HD-6600 PRO 0.66x WIDE ANGLE 43mm 46mm 52mm Ring | eBay

 

Bland originaltillbehören till SD900 finns två vidvinkellinser, VW-W4607H och VW-WE08H, men jag tycker att dessa verkar lite mesiga, fråga mig inte varför. Gillar att Raynox-linserna är lite fysiskt större då det förhoppningsvis skrämmer personerna framför kameran till lydnad. Av en försäljare blev jag rekommenderad en annan vidvinkellins, DMW-LW46E 0,75x, men den är avsedd för Panasonics digitalkamera LX3 så jag är ytterst tveksam till om den lämpar sig för att filma i HD. Som ni märker är jag helt tappad bakom en vagn när det gäller kamerateknik, tack för ert tålamod.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har förstått så rekommenderar Raynox att man använder en lins med lite större diameter och en stepring däremellan för att undvika vinjettering samt att använda linsens sweetspot lite bättre. Därav 52mm på en 43/46 etc.

 

Men bor du i närheten av Stockholm/Solna kan du få prova min lins och stepring och se om du är nöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

På så vis, intressant information. Bor dessvärre i Skåne, men tack för vänligheten. Nu har jag hittat en 52mm lins och en 52-46mm stepring, tror ni att dessa attiraljer passar till SD900? Det är lite lösa boliner att inhandla sin första lins... är det bara att skruva på linsen på kameran eller måste man öppna hela schabraket?

 

Amazon.com: Raynox HD-6600 Pro 52 52mm Super Quality Wide Angle Lens 0.66X Control Color Aberration: Camera & Photo

 

Amazon.com: Raynox RA 52-46 Adapter Ring: Camera & Photo

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...