Gå till innehåll

Konvertera HD till SD


Tomas film

Recommended Posts

Hej! Igen

 

Vet inte säkert om jag ställer frågan under rätt avdelning (skulle kanske varit kamerateknik) men provar ändå.

 

Skall snart köpa kamera ev Canon XF 300 eller motsvarande och alla dessa har ju inte utgång i SD vad jag vet.

Jag gör en del dokumentärfilm och vissa som skall delges filmen har inte tillgång till HD/blue ray och därför behövs SD/DVD under en övergångstid.

 

Är det någon kvalitetsskillnad att filma i SD och köra ut till SD jämfört med att konvertera HD till SD i CS5.5 ?

Man vill ju helst filma allt i HD så man har bästa källmaterial.

 

 

Tack på förhand

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Kvalitén på materialet är det som sätter standarden. En dålig HD kamera kan producera bild med sämre kvalité än en bra SD kamera. Filmar du med en bra HD kamera och exporterar ut i SD format är kvalitén densamma, fast upplösningen sämre såklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag skulle säga att i så länge du inte blandar in interlace tjofs i smeten så är det bättre att filma i HD och trycka ned till SD i 99% av alla fall när det kommer till dagens videokameror så länge du gör nedkonverteringen på rätt sätt. Vist finns det bättre ( =dyrare och professionellavarianter ) SD kameror som ger bra bild jämfört med billiga HD-kameror men rent generellt så får de flesta SD kameror och då även större proffsvarianter smisk av dagens HD-kameror när det gäller bildkavlité i fråga om skärpa, färgmättnad m.m. om än kanske inte alltid avseende dynamik och ljuskänslighet.

 

Det du vinner är en massa och detta har jag snackat om rätt mycket tidigare.

Ett av alla exempel: http://forum.voodoofilm.org/videokonvertering/31926-1080p-till-720p.html

 

Ta t.ex. spelfilmer inspelade på 35mm, de ser ofta bättre ut på DVD än många rena HD produktioner och detta beror delvis på den enorma mängden information nedkonverterad till SD.

 

Men sedan är det det där med interlace och då handlar det genast om vilken fps du vill spela in med, vad för känsla, vad för slutare, vilka behov av flyt i bilden du har etc etc. Har du någon uppfattning om dylikt, om att vanliga PAL DVDer alltid är interlaced och att t.ex. 25p och 24p kanske inte alltid funkar så bra i alla lägen t.ex. sport, run and gun etc samt att konverteringen kan vara komplicerad med artefakter i lutande linjer etc?

 

Ang interlace: Interlaced video - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Notera dock att 1080i inte är något alternativ då det formatet inte fungerar smidigt att nedkonvertera på något sätt (om man bortser från ren crop). 50p eller 60p format däremot kan på rätt sätt ge skitbra resultat om man lyckas få med sig all rörelseinformation och översätta alla frames till fields.

 

Återkom gärna om jag skall förenkla och förtydliga, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet av nerkonvertering är att det kan försämra materialet. Tänk dig att 4 pixlar med olika färger och lumavärden ska bli 1 pixel. Vilken färg blir det. Vad får den för luma värde?

Olika program är olika bra på detta. Dvs. deras algoritmer.

Ska dock tillägga att dom stora problemen kommer oftast när man downsizar från 4k (t.ex. från Red Kameran) till SD upplösning.

Det bästa är i så fall att låta proffs göra det. Men från HD till SD kan det funka med dom vanliga verktygen som t.ex. After Effects osv.

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...