Gå till innehåll

Industry - GH2 testfilm


david-

Recommended Posts

Var så längesen jag postade något och visade vad jag gör nu för tiden så här kommer en liten kort testfilm jag gjorde med min nya kamera Panasonic GH2.

Testar färgkorrigering och kvalité.

 

Här är breakdown av färgkorrigering och vfx som jag gjorde för en scen:

 

Här är hela filmen med fler scener:

Länk till kommentar
Share on other sites

Fint som vanligt!

 

Hur gillar du GH2, har du hack firmware eller kör du på orginal?

Skulle du kunna berätta vad du tycker fördelen är med den jämfört med 550D.

 

Tack!

Kör på en patch som heter Quantum 9b Beta av Driftwood som i 1080p kan spela in i 154 mbps vilket är väsentligt högre bitrate än de ungefärliga 45 mbps som 550D spelar in i (vet inte hur högt man kan komma med Magic Lantern utan att det blir instabilt).

På så sätt blir bilden klart mer renare och otroligt mycket mer detaljrik från GH2 än vad jag fick i 550D.

 

Fördelarna är alltså möjligheten att hacka den och på så sätt få otroligt mycket bättre kvalité i bilden än 550D. Jag tycker också inbyggda mikrofonen är väldigt mycket bättre på GH2 än på 550D.

Nackdelarna är att Magic Lantern inte fungerar på GH2 vilket gör att du inte kan få fram funktioner från ML, t.ex. den som visar markeringar på skärmen var din fokus är, över- och underexponerade delarna i bilden (men det är rätt lugnt ändå eftersom man kan aktivera histogram i GH2). En annan nackdel är att CineStyle inte finns för GH2 och jag har inte hittat en bra variant som fungerar heller, så du kan inte få samma dynamic range som du kan få med CineStyle men samtidigt så är kvalitén i bilden från GH2 väldigt bra så det är ganska lugnt ändå. Men avsaknaden av en profil som CineStyle är en nackdel, helt klart.

 

Kort sagt: jag väljer GH2 före 550D, för i slutändan så är det bara bilden du ser och då slår GH2 550D med hästlängder enligt mig, speciellt med en bra patch :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

Kör på en patch som heter Quantum 9b Beta av Driftwood som i 1080p kan spela in i 154 mbps vilket är väsentligt högre bitrate än de ungefärliga 45 mbps som 550D spelar in i (vet inte hur högt man kan komma med Magic Lantern utan att det blir instabilt).

På så sätt blir bilden klart mer renare och otroligt mycket mer detaljrik från GH2 än vad jag fick i 550D.

 

Fördelarna är alltså möjligheten att hacka den och på så sätt få otroligt mycket bättre kvalité i bilden än 550D. Jag tycker också inbyggda mikrofonen är väldigt mycket bättre på GH2 än på 550D.

Nackdelarna är att Magic Lantern inte fungerar på GH2 vilket gör att du inte kan få fram funktioner från ML, t.ex. den som visar markeringar på skärmen var din fokus är, över- och underexponerade delarna i bilden (men det är rätt lugnt ändå eftersom man kan aktivera histogram i GH2). En annan nackdel är att CineStyle inte finns för GH2 och jag har inte hittat en bra variant som fungerar heller, så du kan inte få samma dynamic range som du kan få med CineStyle men samtidigt så är kvalitén i bilden från GH2 väldigt bra så det är ganska lugnt ändå. Men avsaknaden av en profil som CineStyle är en nackdel, helt klart.

 

Kort sagt: jag väljer GH2 före 550D, för i slutändan så är det bara bilden du ser och då slår GH2 550D med hästlängder enligt mig, speciellt med en bra patch :)

 

 

Riktigt taggad på att lägga vantarna på en GH2, så galet bra det blir! En nackdel är väl de ralativt långa skärpedjupen?

 

Edit: Gradar du i premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt taggad på att lägga vantarna på en GH2, så galet bra det blir! En nackdel är väl de ralativt långa skärpedjupen?

Skärpedjupet har med objektivet att göra :)

 

David: Riktigt najs som vanligt. När får vi se något mer story-inriktat då? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt taggad på att lägga vantarna på en GH2, så galet bra det blir! En nackdel är väl de ralativt långa skärpedjupen?

 

Edit: Gradar du i premiere?

 

Det tycker jag du ska göra! Nja alltså, jag kör på ett Samyang 35mm 1.4 så ett långt skärpedjup har inte varit ett problem hittills :)

 

Ja, det gör jag. Men har börjat lära mig DaVinci Resolve nu också. Mycket bättre för grading!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vad skulle du säga utifrån de siffrorna? Är det värt med den mindre sensorn? Samt, hur fungerar det med att använda objektiv från canon på en panasonic?

Skillnaden på sensorn är såpass liten att det knappt har någon inverkan på skärpedjupet, däremot är det en något större crop-factor på GH2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vad skulle du säga utifrån de siffrorna? Är det värt med den mindre sensorn? Samt, hur fungerar det med att använda objektiv från canon på en panasonic?

 

Är inte så duktig på att veta sånt där så jag kan inte säga annat än att bilden från GH2 med rätt patch är ojämförbar med 550D. Sjukt mycket mer detaljer, renare bild, mindre noise, bättre i dåligt ljus. Allt är förbättrat.

Objektiv går att använda som vanligt bara man har Canon-adapter. Köpte Samyangobjektivet till Nikon, sen köpte jag Nikon-adapter till Panasonic. Man får ju ställa bländaren och fokusen manuellt på objektivet, men det är långt ifrån något jag stör mig på då jag alltid ställde fokusen manuellt på 550D också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar verkligen din stil! Skulle vara kul att styra upp ett projekt. Skriver du manus/ intresserad av att göra kortfilm?

 

//Fredrik

 

Tack så mycket! Har lite grejer på gång nu tyvärr men visst, det hade varit kul att göra något ihop någon gång! Tar studenten nu till sommarn så kommer bli mer fri att resa och satsa helhjärtat på film då, så då kan vi säkert göra något :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket! Har lite grejer på gång nu tyvärr men visst, det hade varit kul att göra något ihop någon gång! Tar studenten nu till sommarn så kommer bli mer fri att resa och satsa helhjärtat på film då, så då kan vi säkert göra något :)

 

Om ni söker en teammedlem någon gång så vet ni vart ni ska vända er! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...