marie Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 hej! Jag har cirka 30 "korta" filmer (cirka 1-2 minuter) av mitt barnbarn som jag har filmat in med min iphone. Jag arbetar i PC-miljö och har programmet quicktime för redigering. Jag skulle vilja lära mig redigera /klippa/; lägga ihop filmerna så att jag får ihop någon form av historia; ev. med rubriker. Jag skulle även kunna tänka mig lägga upp detta i någon form av presentationsprogram som tar .mov. MS-Powerpoint skulle ha varit perfekt men den tar inte formatet mov. Då måste man konvertera till Avi (tror jag). Det verkar inte finnas kurser för Quicktime. Har någon tid att ge mig kortkurs mot betalning? Jag bor i Sthlm. kontakta mig då på följande adress mcv.clairemarie@gmail.com mvh/marie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Är det programmet Quicktime Movie Maker för PC som du har? Jag googlade bara fram det, har aldrig hört talas om det förut. Du kan redigera video direkt i din iphone med iMovie for iPhone. På PC så får du konvertera till avi/wmv först med något program, t ex mpeg streamclip, sen kan du redigera med t ex Microsoft Live MovieMaker som är gratis. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marie Posted February 3, 2012 Author Share Posted February 3, 2012 Jag har quictime player och PRO från apple. tack för tipset om andra program. Jag skulle ändå vilja att någon lär mig. Det verkar inte finnas kurser för quicktime. Det finns kurser för Final Cut pro 7. Det kanske motsvarar quicktime? mvh/Marie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Quicktime Player/Pro är främst en spelare, och bör användas till just det. Ska du redigera ska titta på Imovie eller Final Cut beroende på vilken nivå du känner att du är. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Här är en videokurs i Premiere Elements: Premiere Elements för alla | Moderskeppet.se Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm har kurser på en eller två tillfällen i videoredigering såg jag, det stod tyvärr inte vilket program de skulle använda. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marie Posted February 3, 2012 Author Share Posted February 3, 2012 Det är klart att jag behöver inte ha program på så hög nivå. Filmerna ska bara klippas och sättas ihop. Huvudsaken är att det är lätt att hantera och att de tar formatet MOV samt att det finns kurser eller någon form av interaktiva kurser på internet. Vad är det för skillnad mellan dessa 2 program nivåmässigt? Kostar de något? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Jag skulle nog vara vågad nog att säga att för att klippa lite snabbt och sätta ihop så behöver du varken ett dyrt program eller någon kurs. Windows Movie Maker kanske räcker utmärkt för dina behov. Eller möjligen Pinnacle Studio eller annat billigt program. Pinnacle Studio HD Version 15 - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts