Jump to content

quicktime

marie

Recommended Posts

hej!

Jag har cirka 30 "korta" filmer (cirka 1-2 minuter) av mitt barnbarn som jag har filmat in med min iphone. Jag arbetar i PC-miljö och har programmet quicktime för redigering. Jag skulle vilja lära mig redigera /klippa/; lägga ihop filmerna så att jag får ihop någon form av historia; ev. med rubriker.

Jag skulle även kunna tänka mig lägga upp detta i någon form av presentationsprogram som tar .mov. MS-Powerpoint skulle ha varit perfekt men den tar inte formatet mov. Då måste man konvertera till Avi (tror jag).

Det verkar inte finnas kurser för Quicktime.

Har någon tid att ge mig kortkurs mot betalning? Jag bor i Sthlm.

kontakta mig då på följande adress

mcv.clairemarie@gmail.com

mvh/marie

Är det programmet Quicktime Movie Maker för PC som du har? Jag googlade bara fram det, har aldrig hört talas om det förut.

Du kan redigera video direkt i din iphone med iMovie for iPhone. På PC så får du konvertera till avi/wmv först med något program, t ex mpeg streamclip, sen kan du redigera med t ex Microsoft Live MovieMaker som är gratis.

Jag har quictime player och PRO från apple.

tack för tipset om andra program. Jag skulle ändå vilja att någon lär mig. Det verkar inte finnas kurser för quicktime. Det finns kurser för Final Cut pro 7. Det kanske motsvarar quicktime?

mvh/Marie

Det är klart att jag behöver inte ha program på så hög nivå. Filmerna ska bara klippas och sättas ihop. Huvudsaken är att det är lätt att hantera och att de tar formatet MOV samt att det finns kurser eller någon form av interaktiva kurser på internet. Vad är det för skillnad mellan dessa 2 program nivåmässigt? Kostar de något?

Jag skulle nog vara vågad nog att säga att för att klippa lite snabbt och sätta ihop så behöver du varken ett dyrt program eller någon kurs. Windows Movie Maker kanske räcker utmärkt för dina behov. Eller möjligen Pinnacle Studio eller annat billigt program.

Pinnacle Studio HD Version 15 - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige