Gå till innehåll

Glidecam HD2000 Bra köp?


david-

Recommended Posts

Me like, har alltid gillat dom bättre än de med handtaget under (men det är som vanligt tycke/smak). Har en gammal 1000 (med 2000 modellens handtag). Ska du köra länge är en armbrace ett krav, annars dör armen...

 

Blir ju tull och frakt också....(om du inte ska dit)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag lagt glidecamen på hyllan vid de flesta av mina arbeten. Det är verkligen en like-able produkt men så väldigt tidskrävande. Uppnår samma resultat med dolly och axelrigg, men då krävs såklart mer pre-produktion och planering. Filmar man mycket "on the fly", kanske konserter eller sport kan en glidecam vara helt underbar (inte för att glömma vid bröllopsfilmning) :) Det är mest balanseringen som sabbar det för min del - Jag älskar att kunna prova olika objektiv för olika shots, och snabbt kunna växla om saker inte funkar. Med Glidecam är man nästan bunden till ett objektiv, för byter du så måste du stabilisera om allt (om du inte har väldigt snarlika objektiv både i tyngd och form). Inte för att nämna fokus - Även med Follow Focus är det sjukt svårt att fokusera utan att själv tillföra kraft som får riggen att svaja.

 

Men självklart är det ett underbart verktyg för att få den där speciella shot'en - En bra uppsättning för mig består ju av både stativ, dolly, axelrigg och glidecam (eller steadycam och kran om man nu får tillgång till sådan lyx :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag kollat på videos så ser faktiskt Merlin ut att ge mindre bilden mindre mjuka åkningar än vad Glidecam gör, plus att den är dyrare. Är Glidecam så krånglig och jobbig att arbeta med att det ändå överväger? Tack för att ni erfarna hjälper mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror väl på vem som "kört" respektive modell - bägge ger säker grymma resultat beroende på vem som kör... Personligen tycker jag Glidecam är bättre pga handtagets sidoplacering som med rätt teknik dämpar ännu mer av småskakningar. Men den blir lite tyngre att hålla eftersom tyngden hamnar på "sidan" av handtaget - övre delen av handen/handleden blir väldigt trött (armbrace hjälper massor). Körde detta exempel för typ 10 år sen med en DVX100, utan armbrace, och kommer ihåg att armen var jäklarns trött:

 

http://www.lrtv.se/film/Glidecam4000pro.wmv

 

Dessutom är den mindre "nervös" vid panoreringar då man kan hålla i "central post" (dvs "stolpen") med många fingrar snarare än att "småpilla" under plattan som på många andra.

 

Lite mek med stabilisering är det, framför allt om då håller på att skifta linser etc (där är Merlin lite smidigare). Men man lär sig rätt fort - jag har "märken" på min för olika placeringar beroende på kamera/lins/batteri.

 

Men det är som vanligt - tycke / smak.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika preferenser, jag föredrar min Merlin med arm och väst. Föredrar dom smidiga ställskruvarna för balanseringen speciellt när en kamera med band används och balansen heltiden påverkas av bandet. Även snabbheten att kunna trimma om tilt snabbt för en tagning i trapp eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika preferenser, jag föredrar min Merlin med arm och väst. Föredrar dom smidiga ställskruvarna för balanseringen speciellt när en kamera med band används och balansen heltiden påverkas av bandet. Även snabbheten att kunna trimma om tilt snabbt för en tagning i trapp eller liknande.

 

 

En Merlin med arm och väst är ju lite i en annan prisklass, mer att jämföra med Smoothshootern... Men håller med om att Merlins "inställning" är bättre.

Armbrace är väl inte omöjlig att snickra ihop själv, om man har tid och ork ;)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

En Merlin med arm och väst är ju lite i en annan prisklass, mer att jämföra med Smoothshootern... Men håller med om att Merlins "inställning" är bättre.

Armbrace är väl inte omöjlig att snickra ihop själv, om man har tid och ork ;)

 

//M

 

Ja, det är ju priset som är problemet... Blev just rekommenderad en MINI MOTION-CAM. Mycket billigare. Har ni någon erfarenhet av den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är ju priset som är problemet... Blev just rekommenderad en MINI MOTION-CAM. Mycket billigare. Har ni någon erfarenhet av den?

Det är faktiskt ganska mycket skräp tyvärr. Mer stabilt blir det men den där känslan av en "åkning" kan du glömma lika mycket som att någonsin få en shot på steadycam nivå. Eliminerar små skakningar men rörelser från fotsteg etc är svåra att komma ifrån med de billigare. Notera också hur många videos med billigare stabiliseringssystem är filmade i 60fps, just för att få det att verka mer smooth.

 

Merlin eller Glidecam är system man kan lita på - Sett hyfsade resultat med Flycam också (som är en knock-off av Glidecam).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har just fått en Dynacam Flycam 5000 nu men har inte fått med delen man sätter fast kameran på. Vad jag menar är grejen den här killen tar upp vid 1:33:

Någon som köpt en Flycam som vet ifall man ska få med den eller inte? Blir galen om det ska fattas en sån sak eller att dom glömt skickat med det, nu när det blir helg och allt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...