Gå till innehåll

5D mark2 60 fps?


david-

Recommended Posts

Är riktigt sugen på att köpa en mrk2 nu då jag älskar bildkvalitén på scener filmade med den, plus att jag inte orkar vänta på en mrk3 som sägs ska komma men som man sällan hör något nytt om.

 

Men det som håller mig från att köpa den är att den saknar slow motion, alltså typ 60fps. Men är det sant att det kan finnas firmware som uppgraderats och fixat detta? Som de nämner här: Canon to Enable 60 FPS 720p on 5D Mark II via Firmware Update - Softpedia

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga att jag aldrig varit med om ett hemligare företag än Canon, så man får väl bara vänta... :) Fick se XF 300:an ett bra tag innan den var officiell, man kunde nästan tro att man skulle få se världens ersättning för bensin eller nått.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

kolla in nya sony A77 den har allt man vill ha utom fullformat jag har den å filmar med grym

 

Ger den mycket bättre bild än 5D och 550D? Så pass mycket att det är värt att byta? Har kollat på videos och så men ser inte så jättestor skillnad. Fungerar Cinestyle på den? Hur pass jobbigt är det med objektivhantering om man har Canon och Samyang-objektiv?

Länk till kommentar
Share on other sites

GH2 är i nuläget den mest prisvärda DSLR-kameran. Med Driftwood hacket som låter kameran filma i 176mb/s så slår bildkvalitén i princip alla kameror i samma klass - Även Mark II som bara filmar i 38mb/s.

 

En fördel med A77 är 60fps i 1080P :)

Länk till kommentar
Share on other sites

GH2 är i nuläget den mest prisvärda DSLR-kameran. Med Driftwood hacket som låter kameran filma i 176mb/s så slår bildkvalitén i princip alla kameror i samma klass - Även Mark II som bara filmar i 38mb/s.

 

En fördel med A77 är 60fps i 1080P :)

 

Ja jag har verkligen funderat på den med efter att Oller rekommenderade mig den. Och en adapter är allt som behövs för objektiven, sen fungerar allt som vanligt? Eller är det något man ska veta innan man övergår från 550D till GH2? Något som är väldigt annorlunda i jämförelse.

 

Precis, det gjorde A77 väldigt lockande...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag har verkligen funderat på den med efter att Oller rekommenderade mig den. Och en adapter är allt som behövs för objektiven, sen fungerar allt som vanligt? Eller är det något man ska veta innan man övergår från 550D till GH2? Något som är väldigt annorlunda i jämförelse.

 

Precis, det gjorde A77 väldigt lockande...

 

Du får ju ingen automatisk fokus med adapter, men annars funkar ju allt som vanligt :) Läst på lite om A77 och ett quote är "If you're looking for a replacement to say a 60D don't bother." - Kameran verkar ha offrat bildkvalité för bättre upplösning. "Maybe in the next iteration Sony will get it right and offer us a camera with both resolution and quality."

Sen har A77 ännu större crop factor än vanliga APS-C sensor kameror.

 

 

iofs ser nog uppskalad 720p från hackad GH2 likvärdig/bättre än 1080 ur kameror som A77, NEX osv.

Absolut, finns ju hack som trycker bitrate upp i strax över 40mb/s i 720p. A77 ligger på 28mb/s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir nog en GH2 :D Synd däremot att Cinestyle inte fungerar med den, och dess dynamic range verkar inte vara något att skryta med alls. Eller har jag missat nåt? Hacket antar jag att man fixar i efterhand, det är inget som är i kameran direkt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir nog en GH2 :D Synd däremot att Cinestyle inte fungerar med den, och dess dynamic range verkar inte vara något att skryta med alls. Eller har jag missat nåt? Hacket antar jag att man fixar i efterhand, det är inget som är i kameran direkt?

 

Hack är liksom definitionsmässigt något som tillverkaren inte har gjort (även om de har visat förståelse för det på sistone). Du ska nog kolla upp vilken version av firmware som du får i kameran, den allra senaste versionen finns det inget hack för än tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bild på adaptrar som utlovat (den "lilla" sidan är alltså mot m43). Man ska undvika de allra billigaste eftersom de kan ha en otillräcklig focal flange distance.

 

[ATTACH=CONFIG]5110[/ATTACH]

 

Okej tack! Så jag ska alltså köpa en m43? Typ den här CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nääje! Canon EOS till Micro 4/3... verkar lite lurigt att hitta (?) i butik. Som sagt kan ta min

 

Ja, om du vill sälja din och den är i perfekt skick så köper jag den! :)

Har en till fråga också, när ni pratade om firmware och att driftwood kanske inte fungerar. Tänkte köpa härifrån, vad tror ni, fungerar hacket? CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Han vill ju kunna använda Canon objektiv på GH2. Four-Thirds och Micro-Four Thirds är helt olika saker. Don't mix them up. Micro Four Thirds system - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Ang. hacket: Ingen aning, följer inte hacker-communityt aktivt. Hackarens forum/hemsida: Topics List - Personal View Talks

Men gud haha jag vet inte varför jag fick för mig att han ville använda 4/3 objektiv på sin GH2 XD Sorry! EOS -> M43 äre då ja :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...