Gå till innehåll

Projektarbete


maaac

Recommended Posts

vi har börjat me ett projektarbete nu sista terminen..o vi är fyra stycken som ska göra en film..

 

här är början. kommer nog bli en långfilm...så detta e bara en liten del av det hela.

 

tanken e såhär.

 

morsan lämnar farsan o tar med sig brorsan.

10 år senare så dricker farsan fortfarande..men det är ändå "okej"..bara lite småjobbigt för Hanna. men en dag går han för långt..igen..o slår till henne., hon bestämmer sig för att sticka till sin morsa..som hon vet bor i köpenhamn. hon liftar från kristianstad till malmö. där blir hon rånad på sin väska..o nu e hon fast i malmö

hon lägger sig i en hammock i någons trädgård för att spendera natten där. men tanten som bor i huset ringer polisen..o de kommer för att hämta henne. hon vill inte in i bilen..o som tur är kommer en ung kille..Peter..förbi...som är uteliggare sen 2 år tillbaka..o drar en vals om att han är hennes pojkvän, o har letat efter henne..hon spelar med.

sen så får vi följa Peter och Hanna i livet som uteliggare i Malmö. vi får träffa andra uteliggare o deras öde...o det kommer även handla rätt mycket om droger.

iaf. en dag så blir killen bestulen på alla sina "besparingar"..o nu får han problem med att hitta droger till sig själv, o hans begär blir bara större o större..vilket gör han mindre trevlig mot Hanna. till slut ber han henne att sälja sig själv...fast han säger det inte rakt ut..men hon fattar vad han vill att hon ska göra. så de bråkar o hon sticker. hon lägger sig i en trappuppgång för att sova. en gubbe hittar henne frågar om han kan hjälpa henne...om hon vill följa med upp till honom. man får hela tiden känslan av att han vill nåt...utnyttja henne...men till slut inser man att han bara är en ensam gammal man som vill väl. o till sist följer hon med in till honom..o får lite mat..o de sitter o pratar jättelänge.

hon säger att hon gett upp om att hitta sin mamma...men han intalar henne till att försöka...o han ger henne tågpengar så hon kan ta sig över..o hem igen.

hon tar sig tillbaka till uteliggarna o letar efter Peter. de säger att de tror han är på ett visst ställe..o hon tar sig dit..där ligger Peter...antingen död..eller påväg att dö pga en överdos.

sen tar hon sig till centralen...o tar sig över till köpenhamn. hon tar sig till mammans hus. o möter sin mamma...o hennes två nya barn...nya man...o sin bror. det blir ett stelt möte. mamman säger att det "kanske inte är den bästa tidpunkten i hennes liv...att hanna flyttar dig o så..."..ja hon helt enkelt stöter bort henne. för att få iväg henne på ett fint sätt..säger hon till hennes bror "kan inte du köra henne till stationen". o det gör han. de sitter tysta under bilfärden. mot slutet..frågar han om pappan. "hur är han?"

hon svarar. "förjävlig...men han är min pappa." sen säger de farväl.

 

jag vet inte riktigt, men de kanske ska säga farväl på så sätt att man vet att de kommer synas snart igen. att syskonkärleken ändå finns kvar.

 

hanna kommer tillbaka till malmö. sitter på centralen...tom...allt är borta.

o nu undrar man ju såklart vart pappan haft för sig. jo..vi har tidigare sett honom prata me Hannas vän i kristianstad..o fått reda på att hon är i Malmö. han har tatt sig dit..o letar efter henne med hjälp av ett foto på henne.

nu har han gett upp..o sitter nu också o väntar på sitt tåg hem...o de ser varandra..på avstånd. ett tåg hamnar mellan dem. hanna vet inte va hon ska göra..ska hon konfrontera pappan..eller gömma sig på tåget. rätt vad det är..så står pappan framför henne. de pratar...han vill att hon ska komma tillbaka. o vid det här laget vet vi inte riktigt om han fortfarande dricker eller inte. o det vet ju inte hon heller. hon säger att hon vägrar...hon går därifrån..han säger. "jag har slutat dricka". o att han går i gruppterapi, o verkligen försöker. "snälla, kom hem, jag behöver dig." hon vänder sig om o svarar. "vi får se...vi får se sen."

 

ja..men iaf..har en jävla massa problem. för det första tycker jag det finns för många "slut"...o sen vet jag inte va jag ska göra med tjejen..ska hon bara åka hem till farsan...eller mer lämna det som ett "ja..hon åkte nog hem sen".

 

min tanke är att tidigare i filmen så tog killen med hanna upp på någon hög byggnad..o tillsammans stog de bara o skrek rakt ut. (á la garden state)

o sen slutar det med att hon gör detsamma...ensam...

 

men ja...mycket att jobba på...

 

säg vad ni tycker om början bara? intresserad av vad ni känner i grälet mellan föräldrarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte läst det än men en reflektion, gör inte långfilm. Nog för att man kan göra långfilm som amatör (finns många lovande projekt) men jag tror att ni gör er själva en otjänst. En termin är för kort tid (tror jag) för att planera/filma/klippa ett stort projekt. Dessutom är det djävligt svårt att få en story att hålla genom en hel film. Bättre att hitta historiens kärna och gör något av det.

 

Varför inte göra något kortare? Kan ni dessutom slappa lite mer i plugget. :) Som sagt, bara en tanke.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo..håller fullständigt med...tycker också det här känns för mycket. men ja..ändå..vet inte om det ens kan bli en långfilm..antagligen en kortfilm på max 50min. men ändå...kan vara för mycket..e så kort om tid.

på ett sätt gillar jag att ta mig för mycket över huvudet...men ja...man ska kanske fundera på att korta ner det lite...som du sa..koncentrera sig på historiens kärna. men vetifan...

 

ska ta mig en funderare nu..

Länk till kommentar
Share on other sites

Förslag: skriv en kort synopsis med det allra viktigaste i historien, max en halv A4. Då känns det mycket roligare att läsa.

 

Sen tycker jag att ni ska sikta in er på att göra en 10-minutersfilm och verkligen utnyttja den tiden maximalt, istället för att göra en halvbra, halvspännande, halvengagerande långfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, detta är väl inte en synopsis direkt nä..mer ett klassmanus, så jag kan se alla bitar i det.

 

men jo..en 10minuters grej hade jag med velat. men är så att jag suttit o funderat på det jävla projektarbetet i evigheter, men inte kunna komma på en enkel...kortfilm..att köra på. o nu kom vi på den här grejen..o så kunde vi inte sluta..utan bara flög in massa grejor i det. o nu e det så svårt att såga ner på en idé..plus att jag vet hur pass glada de andra blir..när jag kommer o säger.."jo..jag tror inte den här grejen kommer funka"..hehe

 

men men..jag sågar ner i huvudet hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok ok ok

 

just nu är i princip allt om pappan o mamman..helt borta.eller ja..det kommer iaf inte ta lika stor plats. vi börjar på busshållplatsen..då Hanna blir väckt av Peter...o finner att väskan är borta. Det kommer bli en mer "vad är det hon letar efter" film...där man får veta mer o mer...istället för att veta i princip allt hela tiden. så tänkte koncentrera mig på historien om Hanna och Peter..o uteliggarlivet. Kanske inte blir en 10 min film..men runt en halvtimme..fyrtio minuter.

 

Vi känner ändå att en kortfilm i 10 minutersvärlden är för "lite" för oss just nu. vi gjorde en 10 minuters i höstas...som vi kände att vi nog aldrig skulle klara av..men vi gjorde det..o den blev riktigt jävla bra. så nu vill vi ändå ta steget längre. men jo...ska hålla ner det till det mest väsentliga..och dra ner karaktärssiffran en aning..vi va uppe i ganska många innan...o det är nåt av det svåraste...om inte det svåraste..att hitta dugliga skådespelare.

 

någon som förresten har nån idé på en ung kvinnlig skådespelerska.. som är i malmö-området? vi har redan en som nog kommer bli Peter...som vi hoppas har tid över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är svårt att ge någon konstruktiv kritik med en så pass enkel synopsis.

Det verkar ju vara en fin historia, men har huvudpersonen något egentligt hinder på vägen? Ja menar, hon sticker hemifrån, träffar den hemlösa killen, han dör, hon hittar sin mor som inte vill ha henne, hon åker tillbaka... Jag saknar liksom någonting.. men det kanske du gör också? ;-)

Har tyvärr inga bra "tips" att komma med, men jag lovar att skriva om jag kommer på något!

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

ok...nu har jag verkligen försökt sålla här..

 

ska försöka få fram det viktiga i filmen..vilket jag tycker är..flickan vs. mamman o pappan. i början så målas pappan upp som en "badguy"..som super. o mamman är "goodguy"..som flickan då letar efter och VILL TILL. Sen i slutet så visar det sig att mamman egentligen är en "badguy"..en självisk människa..medans pappan är en "goodguy"...som ja..fallit för alkoholen...men det liksom inte är han själv som är ond.

 

o sen killen hon träffar. till en början verkar han vara en trevlig, kul kille. men sen får han det här..drogbegäret..o då får man se en annan sida av honom. man tänker. "ok han va sjysst..men vänta..han verkar inte så sjysst..eller jo..eller?"

 

Men ja...korta ner det här med killen liten..o mer koncentera sig på mamman o pappan.

 

o hindret för tjejen är detta...hon vill till sin mamma..."sin räddning från pappan o hela det skitlivet"...men hindret blir att hennes väska blir stulen i början..o i den ligger nyckeln till att hitta mamman...en adress eller något.

 

denna väska hittar sedan killen åt henne..visserligen är pengarna o allt det där borta..men adressen finns kvar. o hon tar sig till mamman.

 

killen kommer inte dö..kändes för amerikanskt o klyschigt..de skiljs då när han vill hon ska sälja säg..o hon sticker. där lämnar de varandra.

 

men ja...något syfte..usch ja...det måste man ju hitta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Mac. Jag gillar ditt manus - riktigt mycket! Faktum är att jag gillade båda två, men jag tror det senare du skrivit, där du fokuserar på Peter och Hanna, är bäst. Jag tycker om din/er fantasi och det är ett vanligt samhällsproblem nu tar upp vilket får upp ögonen mer för uteliggarna.

 

Synpunkter: Du har väldiga förutsättningar för att lyckas med det här projektet. Du tar upp de enkla, vardagliga, något som finns runt omkring oss, och ideén kan absolut utvecklas mer, detaljmässigt och emotionellt. Jag är väldigt intresserad av att se forstättningen!

 

Seb

Länk till kommentar
Share on other sites

här är en synopsis...eller va man ska kalla det..en detaljerad synopsis. men ta det lugnt...den överstiger inte en 1 o halv sida iaf.... :)

 

bara måste ha en bra synopsis att visa läraren, så vi kan gå igenom den.

 

även bifogat början på manuset..andra utkastet

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte kunnat lasa det just nu, sitter pa en javla skitdator pa plugget i London... Hur som helst, ar det tankt att ni bara ska filma den eller skriva ocksa?

 

For om du vill kan du slanga ihop ett synopsis sa skriver jag garna ett manus at er. Har sedan jag kom for tva veckor sen redan skrivit ett och ett halv sa motivationen e i full rulle. Da kan ni koncentrera er mera pa filmandet och efterarbetet ocksa istallet for sjalva skrivandet.

 

Om du vill kan du ocksa kolla in det jag skrivit innan, "huvudvark" ar det nyaste, och "ett minne blott" ett lite aldre som filmas nu i Stockholm med bland annat Josephine Bornebusch i huvudrollen.

 

hur som helst, kolla in och svara!

Länk till kommentar
Share on other sites

den håller på att skrivas just nu. o ska filmas åsså. ska börja filma runt vecka tio-elva. e det tänkt. o manuset e inte ens halvägs än..eller jo..halvägs typ.

 

usch ja..fattar inte hur det ska gå ihop...det är helt klart fööör mycket som ska in i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, om du vill, gor sa har. Mejla det du har i manuset med ett synopsis till Filip54@hotmail.com med anvisningar lite pa hur langt du vill ha det och ungefarligt slut och sant, eller skriv bara vaaaaldigt kort scen for scen pa ett A4 eller nat.

 

Gor du det sa har du en forsta version inom 5-6 dar av mig skulle jag tro. Om du vill anyway.... annars kan du ocksa ringa mig pa det engelska numret du sag pa "Huvudvark"-manuset...

 

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

visst...du får gärna give it a try :)

 

mailar det till dig. o alltså...jag tänker mig en 30-45 min film.

 

grejen e bara den att jag inte är kär i historien....inte ett dugg...så jag kan inte skriva den..o kan inte...leka med den..liksom.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag vet. asså..jag faller ändå för den. hade gillat den om den varit en långfilm..liksom. men det e så trist nu..att jag måste skära bort mycket..för att få det till en kortfilm...så den tappar liksom hela grejen.

 

man skulle inte få använda ditt manus då? Huvudvärk? :) o göra nåt utav det som projektarbete??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 år senare...

Tycker att det du/ni har på gång här är riktigt bra måste jag säga. Är i samma situation som du ska göra en långfilm som projektarbete, har filmen klart i huvudet och håller på att skriva manuset. Problemen för mig ligger i själva produktionen. Filmen jag har på gång har ingen budget förutom på själva filmutrustningen, hur planerar ni göra med det? Skådisar/statister, lokaler, utrustning osv. Skulle vara kul att höra hur andra gör i samma skor. Menmen, satsa på detta projektet ser riktigt bra ut i mina ögon åtminstånde stor potential.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Man har alltid större ambitioner än möjligheter. Jag brukar försöka tänka på allting runtomkring mig som rekvisita, och hur jag ska kunna förvandla det till en film. "Okej, min kompis ser inte ut som en hemlös pundare; då sparar jag den idén". Jag försöker helt enkelt skala bort det som den tillgängliga miljön och de tillgängliga skådespelarna inte kan sälja... Sen är tiden alltid en aspekt man måste respektera och förhålla sig till. Bad Taste tog väl 4 år att spela in? Har jag 4 år? Nej; antagligen inte. Så jävla torrt och tråkigt och oinspirerande förhållningssätt; men för mig är det alltid en kreativ stimulans i att försöka levandegöra ett trivialt anti3d-scenario...

Länk till kommentar
Share on other sites

För en novellfilm på ca 45 minuter är storyn alldeles för stor. Dessutom kommer det ta lång tid och filma allt. Dyrt att filma då filmen utspelas i flera städer. Du lär behöva bra skådisar både äldre och yngre.

Men storyn är bra och skulle kunna bli ett mörkt, tungt drama som nissarna på SFI älskar.

Mitt tips är att gör en enklare film som projektarbete och sälj idéen till ett produktionsbolag och tjäna pengar på den. Det är inte det lättaste, men de flesta produktionsbolag letar efter bra storys att filma. Skriv ett snyggt synopsis och börja leta.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...