msigge Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Håller på att göra ett projektarbete i skolan där jag gör en instruktionsfilm inom golf. Är helt nybörjare inom filmvärlden så alla tips är välkommna! Min fråga är om vilket program som ni föreslår att jag redigerar filmen i ? vilket som är enklast men ändå gör det bra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Vad har du att tillgå i datorväg? Vad ska du filma med för kamera? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msigge Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Jag har en dell.. Kan köra mac också om det skulle rekommenderas.. Kameran jag ska använda mig av är en Canon hf100. Är jätte tacksam för att ni hjälper mig :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Nilsson Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Mac är alltid att rekomendera när det gäller film redigering. Dom ända programen jag använder är iMovie eller Premiere pro cs5. Men det enklaste som finns är väl annars movie maker (inte spec bra) eller sony vegas (som jag inte har någon erfarenhet av). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 PC / Mac = Därom tvista de lärde (jag hör till dom som tycker att bägge funkar ungefär lika bra - oavsett mjukvara...). Men har du aldrig klippt är väl ett enklare program att föredra. På Mac finns ju iMovie, på PC kan du ex ladda ner lite trialversioner av diverse program ex Vegas Studio, Premiere Pro, Avid/Pinnacle Studio. (Trialversionen av Premiere Elements lägger in vattenstämpel på alla exporter, vilket inte Proversionen gör) Windows Moviemaker stöder inte AVCHD (tror jag, men är inte säker)... Men är det projektarbete har väl skolan något. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 ..... Men det enklaste som finns är väl annars movie maker (inte spec bra) eller sony vegas (som jag inte har någon erfarenhet av). På vilket sätt menar du att Vegas är "enklast"? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjolnarn Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Gumman sitter och leker lite med Pinnacle Studio 15 HD på en HP mini 10 tummare för tillfället och får det att fungera, hon har aldrig redigerat video tidigare i livet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 På vilket sätt menar du att Vegas är "enklast"? Hur ska han svara på det? ...Hade ju ingen erfarenhet av det :) Lustigt värre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msigge Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 Mina filmer är i formatet MTS vilket inte är bra.. Vilket format skall jag konvertera till? det formatet skall kunna användas i ett redigeringsprogram.. Vilket redigeringsprogram som är gratis rekommenderar ni då det skall gå att klippa, lägga till snygg text, ljud etc? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjolnarn Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Vilket redigeringsprogram som är gratis rekommenderar ni då det skall gå att klippa, lägga till snygg text, ljud etc? Gratis och bäst går inte ihop , som vanligt i denna världen får du vad du betalar för. Så, hur mycket har du tänkt dig att det får kosta ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 Och vad som är dyrast och bäst för en del redigerare gör den inte nödvändigtvis bäst för dig. Har du tillgång till en Mac kan du ju med fördel testa iMovie. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fotohanna Posted February 1, 2012 Share Posted February 1, 2012 Mina filmer är i formatet MTS vilket inte är bra.. Vilket format skall jag konvertera till? det formatet skall kunna användas i ett redigeringsprogram.. Vilket redigeringsprogram som är gratis rekommenderar ni då det skall gå att klippa, lägga till snygg text, ljud etc?Förstår inte varför du ska behöva konvertera dina filer. Windows Live Movie Maker är gratis, du kan fixa till schyssta filmer - en instruktionsvideo och Hollywoodproduktion är ju inte riktigt samma ;) - och plockar upp MTS-formatet i redigeraren utan problem. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts