jag Postad 13 januari 2012 Postad 13 januari 2012 Jag skulle vilja kliva upp till lite mera kompetent filmutrustning. Den gamla DVn jag har idag tycker jag har gjort sitt. Men jag är inte allt för hemma på rörligt i semipro-klassen och känner att jag skulle behöva lite återkoppling på mina tankar och funderingar och hur ni ser på dem. Förutsättningarna ser ut som följer. Jag vill ha en kamera som är liten nog att kunna följa med, men samtidigt tillräckligt rejäl och stabil att hantera, bra manuella reglage utan att behöva krångla genom menyer, klara av shotgun med xlr. Vill ha bra vidvinkel, gärna från grunden men definitivt med extra lins utan allt för stora förluster i skärpa och CA. Idag fotar jag stillbild, har en D3 och en bra uppsättning med Nikons klassiska 50/1.4, 14-24, 24-70, 70-200 m.fl. och skulle givetvis gärna använda dem om det gick. Men att springa runt med en stor letus-rig är inte riktigt intressant just nu. Det kommer inte att vara något som genererar intäkter utan mera som en seriösare hobby och något att växa i. Redigeringen kommer att göras på min Macpro och FCP och jag har ett par Audio-technica micar liggande. Min smärtgräns är nog 20k men jag skulle hellre lägga 10-15 på något begagnat med kvalitet än 18 bara för att få det nytt. Finns det något speciellt att tänka på när det gäller begagnat? Serviceintervaller, slit- och fuktskador, batterier som gjort sitt etc? Jag har kollat runt lite och de kameror som jag tycker verkar ha bra storlek, vikt och de funktioner jag letar är dessa. XA10 AG-HMC41 GY-HM100 GY-HM150 NEX-VG20 Nikon D7000/D4 Sonys NEX verkar alla anse vara en pimpad konsumentkamera utan dedikerade knappar som inte är värd priset. Nikons D7000 är fin som DSLR men filma med den utan rig, justerbar skärm och vettig mic verkar inte så roligt. Och att sälja av min D3:a och köpa en D4 blir för dyrt. HMC41:an och XA10:an verkar vara fina och XA-10:an får ganska mycket beröm och har dessutom en nätt fysisk storlek utan att kompromissa allt för mycket. Samtidigt klarar dom väl bara 1080p25 via 50i? JVCs HM100/150 ser riktigt bra ut på pappret, erbjuder snabbt arbetsflöde i FCP, men jag läste att en del är kritiska när det gällde dess bildstabilisering som verkade vara undermålig. Ni som använt dem, vad tycker ni? Det är många tankar som far omkring då jag inte riktigt känner mig tillräckligt kunnig för att bara slå till. Har ni några tips på vad jag bör tänka på, eventuellt undvika och i slutändan välja? 0 Citera
Tolin Postad 13 januari 2012 Postad 13 januari 2012 Sanningen är att mellan DSLR och Videokameror som kommer med samma möjligheter finns ett stort gap av konsumentkameror med värdelösa funktioner. Bilden du får från en 7D med skärpedjup, manuella kontroller, ljuskänslighet, utbytbara objektiv etc fast utan alla nackdelar (moire, aa, låg bitrate osv) ligger på en helt annan prisnivå (RED, ARRI mfl. ) Man får kompromissa och försöka hitta den kamera som passar ens syfte. Bättre videokameror är bra för dokumentärt eller TV, medan DSLR passar bättre för film där man har större kontroll över bild. 0 Citera
jag Postad 13 januari 2012 Författare Postad 13 januari 2012 Tack båda. Då kan jag släppa dslr och familjepimphusen. Även om jag gärna skulle vilja ha ordentlig skärpedjupskontroll så står ett smärt format högre. Stora riggar kommer inte att ge mig det jag letar just nu. Är det något annat än överpriser jag bör vara observant på när det gäller begagnat semipro? Jag har gjort både många och dyra inköp från England så att handla beggat internationellt är jag trygg med. Hålla ut, leta grundligt och jämföra priser är bästa tipset? Om det skulle stå mellan XA10, HM100 & HM150 är det något av dem som har en svaghet jag ska undvika? 0 Citera
jag Postad 13 januari 2012 Författare Postad 13 januari 2012 Hur besvärande är XA10:ans cmos och bildbehandling när det gäller rolling shutter? 0 Citera
jag Postad 14 januari 2012 Författare Postad 14 januari 2012 Tack Martin. Ska titta in på det forumet. Skärpedjupet får vänta tror jag. Vill mera åt bra och lätthanterlig kamera än stor rigg så blir det något så handlar det om, precis som du säger, något liten hybrid istället tror jag. 0 Citera
Davido Postad 14 januari 2012 Postad 14 januari 2012 jag skulle välja Jvc en fantastisk kamera!! 0 Citera
jag Postad 18 januari 2012 Författare Postad 18 januari 2012 Det blev en trevlig liten HM100 till slut :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.