shAArken Posted December 29, 2011 Share Posted December 29, 2011 Hej! Är helt grön på detta med videokameror då jag håller mig till det mer teoretiska vid filmskapande, men nu är jag mer eller mindre tvungen att köpa mig en proper videokamera för framtida projekt. Under nästa vår ska jag producera en dokumentärfilm, detta ihop med ett seriöst team, men jag ska stå med kameran. Sen vill jag även ha en egen kamera istället för att anställa en helt okänd kameraman med utrustning alt. hyra kamerautrustning. Det hela ska även filmas utomlands. Men mer information om det i en annan tråd. Kameran får ligga i prisklassen 5-10K inkl. riktad mikrofon (typ shotgun), för jag antar att det är en vital del vid dokumentärfilmande? Tack på förhand! /shAArken 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnOchLarsson Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 60d+röde mick... om du vill ha en liten utrustning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 GH2+videomic pro om du vill ha en ännu mindre kamera med bra bild och längre inspelningstider (upp till 30min). För din budget så välj antingen med objektivt 14-42mm eller 40mm fast, du kommer ändå få lägga ut lite mer än du tänkt dig. Om du tycker att det blir för svårt att sköta fokusering på DSLR-kameror vid dokumentfilmning och ändå inte vill lägga ut mer pengar än 10k så titta t ex på Canon S100, Panasonic SD900 eller Sony CX550. Vill du ha en mer proffsig dokumentär kamera som inte är en ren amatörkamera men ändå är liten så måste du upp till minst 15k, t ex Sony MC50, Panasonic HMC41 eller Canon Xa10. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
musicman Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Hej! Tycker du ska satsa på en beg semiproffskamera om du är begränsad till max 10.000 kr och ska filma dokumentärt. Finns många Panasonic, Sony och Canon modeller ute till försäljning som oftast . Om du nu kan tänka dej att använda dej av bandkameror med mini DV /HD? Har själv en Sony HVR A1E som är relativt liten. Den har bra mick med fantommatning med möjlighet till att ansluta mygga osv. Fördelen är att det är ganska enkelt att filma handhållet med till skillnad från DLSR kameror och att du slipper extern ljudinpelnings utrustning osv. Enkelt med kontroll av ljudfunktion , autofokus osv. Är mer (on the fly ) att komma igång att filma snabbt med ,då något händer. Mer omständigt med en fotokamera även om dessa ofta ger en mkt bra bild. Sony HVR A1E och liknande bandmaskiner har jag sett gå för mellan 6 -10 tusen och det är nog mkt kamera man får för en liten peng. Lycka till ! /Freddan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shAArken Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 Det verkar som att jag får stretcha lite på budgeten då. Tack så mycket för svaren. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted January 7, 2012 Share Posted January 7, 2012 Det dyker upp begagnade HVX200 för runt 15-20 000 ibland. Komplettera med någon billig audio Technica mick. Lättarbetad och smidig att ha både på axel och stativ. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts