Jump to content

28 Timmar Senare [fanfilm] Trailer

Amfibiesoldat

Recommended Posts

Hej!

Har i sommar spelat in och redigerat en zombierulle i de värmländska skogarna. Nu har jag äntligen fått tummen ur och redigerat ihop en Trailer till filmen. Så min fråga till er är dels om ni har någon kritik eller något jag bör förbättra med klippet? Men viktigare hur bör jag sprida trailern för att skaffa fler visningar?

Trailern:

Filmad i Arvika, Värmland

med en Canon 600D

Canon 50mm f1.4

Canon 70-200mm f4-5.6

Canon kit lens 18-55mm

Redigerad i Premiere Pro och After Effects. Färglagt med levels, curves och Looks.

Övriga plugins, Twitch, Action Essentials 2...

Musik Av: Youtubeanvändaren, 86Volkers

28 Days Later [Dubstep Remix]

Hoppas ni gillar den!

För att påpeka det uppenbara så har du en rejält överexponerad tagning (0:29), väldigt konstigt ljus som skapar skuggor (0:50) och sen varierar klippen rätt mycket i både färg-korrigering och kontrast (0:45).

Det faktum att jag påpekar sånna här petsaker är att du i övrigt gjort ett väldigt bra jobb - Bra tempo, schyssta vinklar, locations & rekvisita etc :) Bara att komma ihåg för framtida produktioner: Ljussätt -> Exponera -> Fokusera -> Filma. Bra ljus gör det också mycket enklare att få en jämn colorgrade i Post.

Jag skulle kanske också avråda dig från att använda den låten i själva trailern. En lugn låt till en kaotisk bild skapar en mycket bättre kontrast, lite av den där "nånting är fel" känslan. Provade bara för sakens skull att muta videons ljud och spela Enya - Sumiregusa i bakgrunden istället. Bra exempel på den där kontrasten :bire

Hoppas du filmen blir klar så man får se det färdiga resultatet :)

[EDIT] Du har för övrigt underbart bakljus i 0:45, Lite mer kontrast i bilden bara så :D

Som Tolin säger så var det första jag tänkte på att gradingen inte var klockren. Jag tycker du ska dra ner saturation ganska mycket så det inte blir så många olika färger i filmen, annars ser det lite ut som när man filmar med en semester kamera. Om du lägger på t.ex. tint och tar bort 30-50% av färgerna, sen lägger på någon curves effect efteråt för att ta fram vissa färger så tror jag att du får en snyggare och mer proffsig look.

Men som Tolin också säger så var det andra jag tänkte på att du klipper rätt bra! Gillar i början när han springer i skogen. Har du räls så du åker i sidled parallellt med skådespelaren eller kör du tekniken då han springer i en cirkel och du är i mitten av cirkeln?

Kanske lite för överdriva blodfläckar när hon skjuter ner alla en efter en i stadsscenen? Men ovanligt bra trackat och tajmat med effekterna, brukar se mycket värre ut.

Annat låtval skulle jag också valt.

Klippningen var bra! Men arbeta mer med färgerna.

Tack för den pricksäkra kritiken! Nu när jag kollar igenom filmen och tänker på det ni säger är koloreringen uppenbart väldigt ojämn :/ Kontrasten får definitivt komma upp vid 0:45 så att de döda pixlarna försvinner helt på tuben.

Det du säger Tolin om överexponeringen vid 0:29 är pga att klippet är så långt och i så många olika ljus att jag bestämde mig för att ställa nd filtret efter slutet på scenen för att slippa pilla på det under springandet med glidcamen och skrikandet av direktiv till skådespelare. Har du några tips på hur man kan minska det mer i post eller smidigt fixa det på plats till nästa gång? Tycker bilden blir så gråmatt om man drar ned exponeringen eller ändrar i curves.

Filmen var från början tänkt till sountracket från Dead Island

men jag ändrade det för att folk inte skulle tappa intresset. Pruttmusik ligger ju i tiden på internet just nu.

Lägger nog upp en version med mindre färger och kanske annat låtval på vimeo till veckan. Kollade förövrigt din vimeosida david, Sjukt bra färger på dina videos!

I klippet i början springer han runt mig och jag står i mitten med en 70-200.

Har du några tips på hur man kan minska det mer i post eller smidigt fixa det på plats till nästa gång? Tycker bilden blir så gråmatt om man drar ned exponeringen eller ändrar i curves.

Du kan aldrig dra ner en överexponerad bild i post och få ett ordentligt resultat. Ha som regel att alltid hellre underexponera än att överexponera, för underexponering går att fixa efteråt i Post, medans en överexponerad bild är körd.

Lägger nog upp en version med mindre färger och kanske annat låtval på vimeo till veckan. Kollade förövrigt din vimeosida david, Sjukt bra färger på dina videos!

I klippet i början springer han runt mig och jag står i mitten med en 70-200.

Tack så mycket! Jag tror att färgerna gör ett större intryck på filmkänslan än vad man först tror. Men lek runt med lite färger så hittar du nog något du tycker om!