PabloFernandez Postad 13 december 2011 Postad 13 december 2011 Hej filmskapare. Håller på o skriver min långfilm för fullt och kom till ett parti där två personer pratar i telefon. Saken är den att jag bara vill visa den ena personen och bara höra den andra genom telefonen. Hur skriver man det i manusform?? t.ex ------------------------------------------------------------------------------------- EXT. DAG. GATA Lisa tar upp sin telefon och ringer. KAJSA (GENOM TELEFONE) Ja det är Kajsa. LISA Hej Kajsa det är Lisa ------------------------------------------------------------------------------------- eller ------------------------------------------------------------------------------------- EXT. DAG. GATA Lisa tar upp sin telefon och ringer. KAJSA (O.S) Ja det är Kajsa. LISA Hej Kajsa det är Lisa ------------------------------------------------------------------------------------- eller ------------------------------------------------------------------------------------- EXT. DAG. GATA Lisa tar upp sin telefon och ringer. KAJSA (Genom Telefonen) Ja det är Kajsa. LISA Hej Kajsa det är Lisa ------------------------------------------------------------------------------------- Har sett så många olika varianter att jag inte längre vet vad som är rätt. Nån som vet??? 0 Citera
Mr A Postad 15 december 2011 Postad 15 december 2011 KAJSA (Genom Telefonen) Ja det är Kajsa. LISA Hej Kajsa det är Lisa ------------------------------------------------------------------------------------- Har sett så många olika varianter att jag inte längre vet vad som är rätt. Nån som vet??? I ditt fall så bör det vara som det är i stycket jag har citerat ovanför. Sen behöver du inga parenteser för Kajsas resterande rader efter den första 0 Citera
Désirée Postad 15 december 2011 Postad 15 december 2011 I ditt fall skulle jag ha valt: ------------------------------------------------------------------------------------- [scrippet] EXT. DAG. GATA Lisa tar upp sin telefon och ringer. KAJSA (Genom telefonen) Ja, det är Kajsa. LISA Hej Kajsa, det är Lisa. [/scrippet] ------------------------------------------------------------------------------------- Har sett så många olika varianter att jag inte längre vet vad som är rätt. Nån som vet??? Rätt och fel är ett så luddigt begrepp i sammanhang som dessa. Det viktiga är att det blir lättläst och att vi tolkar texten som det är tänkt. Om vi plötsligt tror att Kajsa går bredvid Lisa eller att Kajsa gör en voice over, då har författaren varit otydlig. Om läsningen inte flyter bra för att det finns för mycket "bôs" (som att det skulle stå "genom telefonen", på varje Kajsa-rad) så blir upplevelsen av manuset sämre. Och det är lika viktigt att läsupplevelsen blir bra, som att vi förstår vad som händer. 0 Citera
PabloFernandez Postad 16 december 2011 Författare Postad 16 december 2011 Tack för hjälpen och tipsen. Håller med. Det är en skör balans mellan tydlighet och flow.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.