Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej filmskapare. Håller på o skriver min långfilm för fullt och kom till ett parti där två personer pratar i telefon.

Saken är den att jag bara vill visa den ena personen och bara höra den andra genom telefonen.

Hur skriver man det i manusform??

t.ex

-------------------------------------------------------------------------------------

EXT. DAG. GATA

Lisa tar upp sin telefon och ringer.

KAJSA (GENOM TELEFONE)

Ja det är Kajsa.

LISA

Hej Kajsa det är Lisa

-------------------------------------------------------------------------------------

eller

EXT. DAG. GATA

KAJSA (O.S)

Ja det är Kajsa.

LISA

Hej Kajsa det är Lisa

eller

EXT. DAG. GATA

KAJSA

(Genom Telefonen)

Ja det är Kajsa.

LISA

Hej Kajsa det är Lisa

Har sett så många olika varianter att jag inte längre vet vad som är rätt.

Nån som vet???

Postad

KAJSA

(Genom Telefonen)

Ja det är Kajsa.

LISA

Hej Kajsa det är Lisa

Nån som vet???

I ditt fall så bör det vara som det är i stycket jag har citerat ovanför.

Sen behöver du inga parenteser för Kajsas resterande rader efter den första

Postad

I ditt fall skulle jag ha valt:

[scrippet]

EXT. DAG. GATA

KAJSA

(Genom telefonen)

Ja, det är Kajsa.

LISA

Hej Kajsa, det är Lisa.

[/scrippet]

Nån som vet???

Rätt och fel är ett så luddigt begrepp i sammanhang som dessa. Det viktiga är att det blir lättläst och att vi tolkar texten som det är tänkt. Om vi plötsligt tror att Kajsa går bredvid Lisa eller att Kajsa gör en voice over, då har författaren varit otydlig. Om läsningen inte flyter bra för att det finns för mycket "bôs" (som att det skulle stå "genom telefonen", på varje Kajsa-rad) så blir upplevelsen av manuset sämre. Och det är lika viktigt att läsupplevelsen blir bra, som att vi förstår vad som händer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...