gonefishing Posted December 8, 2011 Share Posted December 8, 2011 Behöver hjälp att hitta ett prisvärt vidvinkelobjektiv till min Canon 550d. Gärna så billigt det går, utan att kvaliteten är värdelös. AF, och zoom spelar mindre roll. Har kollat på Canon EF 28mm. Men det är inte så vidvinkligt. Vill gärna ha mer vidvinkel. Får kosta runt 2-3000 kr. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted December 8, 2011 Share Posted December 8, 2011 Hej! Om du vill ha ett användbart objektivt som det är lätt att göra skärpeförändringar osv. på så skall du nog hålla utkik efter gamla objektiv, med Nikon- eller M43-fattning exempelvis. Själv hoppas jag hitta ett trevligt objektiv på 14mm eller liknande från någon medelstor tillverkare :) Ebay is your friend! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted December 8, 2011 Author Share Posted December 8, 2011 Precis! Sitter och kollar på gamla analoga objektiv nu på Ebay. Köper man ett Canon så passar det ju rätt av, så man slipper massa adapters :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 8, 2011 Share Posted December 8, 2011 Precis! Sitter och kollar på gamla analoga objektiv nu på Ebay. Köper man ett Canon så passar det ju rätt av, så man slipper massa adapters :) Canon EOS ja, inte Canon FD som kräver adapter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted December 8, 2011 Author Share Posted December 8, 2011 Japp, jag kom på det. Blir nog ett Tokina rmc 28mm. Har redan två Tokina-objektiv så det är bara att köpa en adapter så passar alla tre! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted December 8, 2011 Share Posted December 8, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted December 9, 2011 Author Share Posted December 9, 2011 Funderar på ett Tokina 28mm. Kommer det bli stor skillnad i vidvinkel jämför med mitt 50mm objektiv? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted December 31, 2011 Author Share Posted December 31, 2011 Det blev ett samyang 8mm (fisheye). Väldigt bra pris och funkar super :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts