Jump to content

manus för spel?


darko
 Share

Recommended Posts

[citat=darko]hur funkar det att skriva manus till data- tvspel? alltså hur går det till när man skickar in, pitchar osv och hela den processen?

 

börjar verkligen spel med ett manus? eller gör man grafik etc först?[/citat]

 

Manuset brukar man planera först (iden) t.ex metalgear solid och getaway är bra exempel där handlingen är det vikigaste, så manuset går alltid först.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

[citat=darko]hur funkar det att skriva manus till data- tvspel? alltså hur går det till när man skickar in, pitchar osv och hela den processen?

 

börjar verkligen spel med ett manus? eller gör man grafik etc först?[/citat]

 

När jag har gjort liknande saker har jag bara gjort mellansekvenserna. När sedan ett moment där man ska spela kommer har jag skrivit "Gaming Moment" eller "Spelmoment"... Men det lämpar sig ju bäst för RPG av Zelda-typ.

Link to comment
Share on other sites

Skriver man t.ex en Max Payne variant så är ju handlingen rätt linjär och kan då skrivas på ett ungefär som ett filmmanus.

 

GTA Vice City är ju flera småhistorier som utgår fram en ramhandling, så det är också ungefär som ett manus.

 

Skriver man mer ickelinjärt, dvs att man kan klara spelet på flera olika sätt, så får man planera upp det så.

 

Hur själva utformningen ser ut har jag inte den blekaste om, jag känner inte till vilken standard som gäller. Det är säkert lite olika varianter för olika spel och tillverkare.

 

Ring och fråga någon, om de är lite trevliga så svarar de säkert på hur det ser ut, eller hur de föredrar att det ska se ut.

 

Men en idé är ju grunden innan man gör grafiken, för det beror väl på hur man tänker sig, så är det väl det de utgår ifrån någon typ av historia när de ska bygga spelmotor o.s.v

 

Det är väl lite som när man gör film, att det är sällan man bara greppar kameran och hoppas på det bästa. Inte ens på dokumentär. Man planerar till förbannelse innan man gör något, sen är ju budgeten för ett spel runt 100 miljoner och då måste kulorna komma tillbaka.

 

virrigt....)()()(

Link to comment
Share on other sites

I spel är oftast handlingen en väldigt liten del av hela speldesignen. (Många spel har ju i princip ingen handling alls.) Därför räcker det inte med ett manus för att beskriva ett spel. Speldesign beskriver man normalt i ett "Game Design Document" (GDD), som brukar innehålla konceptskisser, användargränssnitt, spelmoment och -mekanik, sammanfattning av levels eller liknande och annat som gör att man får en klar bild av hur spelet kommer att se ut, låta och uppföra sig. Även handlingen ingår i GDD:n. Det är (eller bör vara) ett extremt detaljerat dokument. Om du vill pitcha en spelidé så tänk på att vara detaljerad. Bara handlingen räcker inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...