Gå till innehåll

manus för spel?


darko

Recommended Posts

[citat=darko]hur funkar det att skriva manus till data- tvspel? alltså hur går det till när man skickar in, pitchar osv och hela den processen?

 

börjar verkligen spel med ett manus? eller gör man grafik etc först?[/citat]

 

Manuset brukar man planera först (iden) t.ex metalgear solid och getaway är bra exempel där handlingen är det vikigaste, så manuset går alltid först.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=darko]hur funkar det att skriva manus till data- tvspel? alltså hur går det till när man skickar in, pitchar osv och hela den processen?

 

börjar verkligen spel med ett manus? eller gör man grafik etc först?[/citat]

 

När jag har gjort liknande saker har jag bara gjort mellansekvenserna. När sedan ett moment där man ska spela kommer har jag skrivit "Gaming Moment" eller "Spelmoment"... Men det lämpar sig ju bäst för RPG av Zelda-typ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriver man t.ex en Max Payne variant så är ju handlingen rätt linjär och kan då skrivas på ett ungefär som ett filmmanus.

 

GTA Vice City är ju flera småhistorier som utgår fram en ramhandling, så det är också ungefär som ett manus.

 

Skriver man mer ickelinjärt, dvs att man kan klara spelet på flera olika sätt, så får man planera upp det så.

 

Hur själva utformningen ser ut har jag inte den blekaste om, jag känner inte till vilken standard som gäller. Det är säkert lite olika varianter för olika spel och tillverkare.

 

Ring och fråga någon, om de är lite trevliga så svarar de säkert på hur det ser ut, eller hur de föredrar att det ska se ut.

 

Men en idé är ju grunden innan man gör grafiken, för det beror väl på hur man tänker sig, så är det väl det de utgår ifrån någon typ av historia när de ska bygga spelmotor o.s.v

 

Det är väl lite som när man gör film, att det är sällan man bara greppar kameran och hoppas på det bästa. Inte ens på dokumentär. Man planerar till förbannelse innan man gör något, sen är ju budgeten för ett spel runt 100 miljoner och då måste kulorna komma tillbaka.

 

virrigt....)()()(

Länk till kommentar
Share on other sites

I spel är oftast handlingen en väldigt liten del av hela speldesignen. (Många spel har ju i princip ingen handling alls.) Därför räcker det inte med ett manus för att beskriva ett spel. Speldesign beskriver man normalt i ett "Game Design Document" (GDD), som brukar innehålla konceptskisser, användargränssnitt, spelmoment och -mekanik, sammanfattning av levels eller liknande och annat som gör att man får en klar bild av hur spelet kommer att se ut, låta och uppföra sig. Även handlingen ingår i GDD:n. Det är (eller bör vara) ett extremt detaljerat dokument. Om du vill pitcha en spelidé så tänk på att vara detaljerad. Bara handlingen räcker inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...