MarieB Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Hej! Är väldigt ny på allt som har med film att göra men intresset finns där och jag har därför skrivit upp mig på en kurs i skrivning. Nu har jag fått i upg. att skriva ett drama i 3 akter och jag vet inte vart jag ska börja, vad jag ska skriva om eller hur. Det är så mycket svårare än vad jag föreställt mig.. Alla tips, små som stora uppskattas enormt! För mig står det helt still.. //M 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Kul att du vågar pröva på något du aldrig gjort förut. Lycka till, och ha tålamod. En historia ska ha en början, en mitten och ett slut - trivialt kan tyckas, men det är lätt att glömma. En början som ger oss en bild av situationen, och ett slut som visar vad som blev resultatet. I mitten sker förändringen, debatten, valen och tvivlen. Det "ska" ske någon form av förändring. Tänk dig en vändpunkt i ditt eller någon annans liv, ett avgörande val för framtiden. Var också visuellt tydlig, dvs tankar och likande går inte att ha med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daarco Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Det finns flera olika sätt att tänka de tre akterna. Ett "enkelt" exempel är: Balans, till (familj äter middag) - obalans, (Jehovas vittne ringer på dörren) och tillbaka till - balans (familjen äter igen). Väldigt simpelt förklarat. Men du kanske för någon idé : ) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts