Gå till innehåll

Drama


MarieB

Recommended Posts

Hej!

 

Är väldigt ny på allt som har med film att göra men intresset finns där och jag har därför skrivit upp mig på en kurs i skrivning. Nu har jag fått i upg. att skriva ett drama i 3 akter och jag vet inte vart jag ska börja, vad jag ska skriva om eller hur. Det är så mycket svårare än vad jag föreställt mig.. Alla tips, små som stora uppskattas enormt! För mig står det helt still..

 

 

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du vågar pröva på något du aldrig gjort förut. Lycka till, och ha tålamod.

 

En historia ska ha en början, en mitten och ett slut - trivialt kan tyckas, men det är lätt att glömma. En början som ger oss en bild av situationen, och ett slut som visar vad som blev resultatet. I mitten sker förändringen, debatten, valen och tvivlen.

 

Det "ska" ske någon form av förändring. Tänk dig en vändpunkt i ditt eller någon annans liv, ett avgörande val för framtiden.

 

Var också visuellt tydlig, dvs tankar och likande går inte att ha med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns flera olika sätt att tänka de tre akterna. Ett "enkelt" exempel är: Balans, till (familj äter middag) - obalans, (Jehovas vittne ringer på dörren) och tillbaka till - balans (familjen äter igen).

 

Väldigt simpelt förklarat. Men du kanske för någon idé : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...