Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan,

Jag har en Sony A-65 som jag prövat filma med en del.

Det är ju attans svårt att avgöra om jag har rätt fokus eller inte.

Jag rattade som attan innan en filmsekvens och lika förbannat så var den lite ur fokus då jag tittade på datorn efteråt.

Jag behöver ingen followfocus mm då det är stillastående saker som jag fotar.

Men hur kan jag säkerställa i fält att jag satt den rätt?

Postad

Autofokus? ;)

Seriöst, A65 har ju både förstoring av bilden för att hjälpa till att fokusera och focus peaking, dvs en röd/vit/gul markering runt del av bilden som är i fokus.

Postad
Autofokus? ;)

Seriöst, A65 har ju både förstoring av bilden för att hjälpa till att fokusera och focus peaking, dvs en röd/vit/gul markering runt del av bilden som är i fokus.

Den peakingen finns korrekt i filmläget, och jag använde den.

Jag trodde den skulle räcka då jag satta peakingen där jag ville ha fokus, men icket, något blev fel iaf.

Förstorningen av bilden finns enbart i fotoläget, det jag ju lite tid att först sätta fokus i bildläget och sedan slå över till filmläget.

Men visst, dessa två hjälpmedel går att använda.

Men om jag vill ha något som hjälper mig att sätta fokus snabbare, och ännu smidigare?

Eller se bilden i realtid på en pc?

Postad

Men om jag vill ha något som hjälper mig att sätta fokus snabbare, och ännu smidigare?

Eller se bilden i realtid på en pc?

Varför inte en batteridriven monitor med HDMI-ingång? Det måste ha en hyfsad upplösning bara, minst 800x480. Lilliput kostar från 200 dollar för fem tum.

Postad

Oftast så kan jag inte styra skärpedjupet så mycket, jag sätter slutaren på 50 och sedan tar jag så liten bländare jag kan bara.

Jag sätter generellt ISO på 100 då jag tycker ISO-bruset är ganska dåligt på sonyn tyvärr...

Inga tips på program för live-view på pc?

Postad
Jag skulle också se över vad du vill ha för skärpedjup. Det är lättare att se en miss i skärpa om du har jättekort skärpedjup.

Det där citatet är nog oftare sant tvärtom: "Det är lättare att missa skärpa om du har jättekort skärpedjup".

Dessutom är billigare objektiv inte riktigt skarpa med vidöppen bländare.

Postad

Upp till 400 ISO borde gå utan större brus. Och det är fortfarande mycket mycket enklare att använda en batteridriven extern monitor än försöka koppla en PC som live monitor, i alla fall till en bärbar som inte kan ta PCI-kort. Med Canon och Nikon så finns det programvara som kan visa bilden på PC men inte Sony tror jag.

Postad

Jag ska titta på batteridrivna monitorer.

Jag får utvärdera iso:t också igen, jag kanske vara lite för petig då jag gjorde lite tester.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...