Jump to content

Sony Vegas movie studio 11 stort misstag..

anders10

Recommended Posts

Hej!

Gick dumt nog iväg och köpte Vegas trots varningar om dess extremt krångliga och opedagogiska upplägg. Tänkte att det går väl att lära sig ändå.. Det skall ju vara väldigt lämpat till avchd eftersom det är stabilt och snabbt.

Men det är ju helt sanslöst svårt och inlärningskurvan är milt sagt brant..!. Inget alls i programmet har ett udd av användarvänlighet. Det riktas helt och hållet till folk som är väldigt tekniskt funtade och som redan har stora kunskaper i sånt här. Träffade en annan som tyckte likadant så jag är nog inte helt ensam om att tycka så..Han använde det en månad sen gick han iväg och köpte sig Pinnacle och suddade fort bort alla spår av sony vegas.. Och nu klipper han HD av bara farten.

Nu har jag testat både Vegas och P Elements och Pinnacle. Och av dom gillade jag Elements tveklöst bäst. Pinnacle skall tydligen funka bra med avchd men det var i alla fall väldigt instabilt i dom första versionerna. (kanske blivit bättre) och Vegas klarar ju av det men man fattar 0 eller i alla fall väldigt lite! Har hört att P Elements har stora problem med avchd och inte alls är lämpat för det.

Frågan är: är det någon som testat något uddaprogram som Corel Videostudio? eller Cyberlink eller allt vad dom nu heter.

Det sistnämnda verkar ha fått full pott på massor av olika tester.

Mitt önskemål är att det skall vara billigt (runt en tusing) och ENKELT! bästa hade varit om att barn i 12-årsåldern kunnat använda det..då passar det nog mig som handen i handsken! Verkar aldrig som om jag skall hitta ett vettigt program som jag kan lära mig att använda ordentligt och trivas med. Jag har inga stora krav..men det verkar hopplöst i nuläget.

Vänligen

Anders

Min 15-åriga dotter lärde sig Movie Studio på en kväll, nu är hon iofs van vid tekniska prylar (ge henne vilken mobil som helst så hittar hon alla inställningar) och hon frågade mig om hur man gjorde vissar avancerade saker (som jag då googlade fram åt henne eftersom jag själv inte använder programmet, har vunnit det).

Pinnacle har så länge jag kan minnas varit instabilt. Har du prövat senaste versionen av Windows Live Movie Maker? Den ska klara AVCHD:

Supported file types in Windows Live Movie Maker

Här är några flera program att ladda ner och prova innan du köper något igen:

Video Editing Software Review 2012 | Best Video Editor Software | Video Editing - TopTenREVIEWS

Ett hyperstabilt program som klarar de flesta format är Grassvalley Edius 6. Jag har använt Edius sedan version 1 och har också använt Premiere från version 4 till nu CS5. Edius kan det samma men är betydligt billigare. Det finns en testversion att ladda ned för båda. Själv trivs jag bäst med Edius men har ju använt det mest. Båda är mycket kompetenta. Lärotiden är väsentligt över den timme som någon nämnde. Det mesta fungerar i realtid.

Hej!

Kanske skulle ta och testa det där Grassvalley ändå. Har hört andra nämna det med som ett toppenprogram. Det är bara det att mitt självförtroende när det kommer till videoredigering inte är på topp om man säger så..

Men jag vet samtidigt att det går att lära sig bara man ger det tid. Och tid har jag! har suttit och kämpat med mitt vegas nu i timme in och timme ut och visst det börjar lossna! Jag är nog lite väl otålig också, det får jag erkänna!

Det är inte så svårt att komma igång med det. Alltså klippa lite och pula runt på tidslinjen och få en överblick av det. Om det är det ni syftar på så håller jag med att det är rätt lätt. Men när man skall börja med lite mer ingående redigering tycker jag att det är väldigt krångligt och opedagogiskt upplagt. Jämför man då med ex P Elements eller Pinnacle så tycker jag att Vegas känns helt otroligt svårt att på egen hand komma vidare i. Man måste nästan ha någon vägledning uteifrån av någon som lusläst det finstilta.. Och det kan reta mig att dom inte lyckts göra det mer lättöverskådligt eftersom det ändå vänder sig till hobbyfilmare. Tittar man på youtube på olika inslag om vegas, så är det många som reflekterar över just detta. Tydligen skulle Sony ha lyssnat på sina program-användare till den senaste versionen (vegas movie studio 11) och förenklat programmet avsevärt jämfört med 10:an. Men jag tycker inte dom har lyckats alls med det. Testade 10:an lite med och skillnaden är mikroskopisk.

Men, men..så är det!

Som tur är finns det en hel del tutorials på youtube som är till stor hjälp. Speciellt Bill Myers och Temporal Paradox har väldigt bra hjälpavsnitt, tycker jag.

Dessutom hittade jag en sida på nätet som heter sonytalk.com Där kan man nog få en hel del hjälp och så finns det ju väldigt duktigt folk här med. Så det kanske går vägen ändå! Skall ta tjuren i hornen riktigt hårt nu och ge mig F på att fixa det.

Och om det inte går skall jag definitivt testa Grassvalley, det gör ju inte så mycket om det kostar lite mer, bara det fungerar för mig.

Tack skall ni ha

Anders

Detta kanske skulle kunna passa dig:

MAGIX Movie Edit Pro

Prova helst någon demo först innan du bestämmer dig.

Gratis nedladdningar - MAGIX

Programmen från Magix brukar får bra recensioner från dem som gillar "enkla" program. Man får mycket för pengarna verkar det. Men jag är som sagt lite skeptisk mot sådana program. Magix skryter om att senaste versionen komprimerar video snabbare. För mig betyder det att de kanske kompromissar på kvaliteten för att det ska gå fortare? Men testa, det kanske blir bra ändå. Och ju "proffsigare" program desto mer värdesätter man prestanda före kvalitet. För tid är ju pengar för proffsen...

Själv gillar jag open source och gratisprogram. Jag kör Linux och tycker att KDEnlive och OpenSHot Video Editor är trevliga alternativ. Jag gör mest av min redigering med hjälp av avisynth (som jag kör med wine på Linux eftersom det är gjort för windows). Men jag har också använt Vegas när jag använde Windows och det funkade bra tyckte jag. Men jag gillar att kunna ställa in så mycket som möjligt själv (jag litar inte på att någon annan vet hur jag vill skapa mina filer). Därför har jag svårt för "enklare program" såsom det från Magix. Det som är "enkelt" blir komplicerat för mig eftersom man ofta gömmer alla detaljinställningar som jag vill komma åt. Det är också min kritik mot Vegas som har bristande inställningsmöjligheter och bristande kvalitet i sina videocodecs. Jag komprimerar hellre "manuellt" med fristående program som x264 eller HCEncoder där man har bättre koll på parametrarna. Men man kan ju ändå använda Vegas för redigeringen och sedan exportera ut förlustfritt för att komprimera efteråt. Men om de kompromissar med kvaliteten vid komprimering, gör de inte det också vid redigeringen? Men testa, duger det så duger det.

Visst måste man ha lite tålamod i ett program som kan mycket. Och jag läser väldigt sällan manualer, googlar när jag inte hittar det jag vill göra.

I länken jag skickade förut så är det fyra mindre kända program som får max poäng på "ease of use", det är väl någon slags helhetsbedömning men du kan ju ladda ner provversioner av dem också, t ex Cyberlink Power Director eller Corel Video Studio. Sist jag tittade på dem (och det var många år sedan) så fattades de avancerade funktionerna (som t ex många spår) men det kan ju ha ändrats, jag vill liksom inte växa ur ett program utan mer växa i det (dvs hitta fler funktioner när jag behöver dem).

Just detta som StenR säger har jag förundrat mig över. Visserligen blir Edius allt mer avancerat för var ny version, men efter alla dessa år och nästan daglig användning av Edius så händer det att jag ibland hittar en ny parameter att skruva på eller funktion som jag inte sett eller saknat tidigare. Kan ju bero på stigande ålder och sämre minne men inte dess mindre intressant.

Jag använder Vegas Pro sedan några versioner, alltså inte Movie Studio. När jag bytte från Premiere så var dels av kostnadsskäl, eftersom Premiere är klart dyrare och krävde en stor datorinvestering för mig då, och så var det dels eftersom Encore var så snuskigt instabilt.

Jag har egentligen inget emot de äldre Premiere, de gjorde sin sak. Men tröskeln var inte alls lång att lära sig Vegas. Vegas har en rejält bra manuel där man kan hitta det mesta. Stora fördelen är att jag kan ha vilket format på tidlinjen som helst, och blanda de flesta filmformat. Det är klart bra idag när jag har tonvikten på HDV, men det blir ibland AVCHD-klipp, några DV-klipp etc, och jag behöver aldrig bry mig om omkodningar till nått mellanformat under redigeringen. Det var en toning som jag använde i några projekt i Premiere som jag nyligen behövde i Vegas. Den gick jag bet på ett bra tag, och jag ville inte ändra utseendet på nya delen av en filmserie. Efter en eftermiddag pill med gradient och Photoshop så satt den också perfekt.

Nu skulle jag helt vilja lyfta fem äldre Premiere-projekt till Vegas för lite omredigering och nyutgåvor av dessa filmer. Det återstår att se om det går att lösa, eller om jag får sparka igång en gammal P4-klenod med Premiere. :)

Architect har ersatt Encore mycket smidigt också, jag sköt på användningen av det ett tag. Sen bestämde jag mig en dag för att göra en produktion med Architect, och dagen efter hade jag fått allt som jag ville. Den ställtiden kändes inte så lång.

Skulle jag behöva byta Vegas mot nått idag så är det nog primärt Edius jag skulle titta på. Det får ofta lovord av ensamprocenter.

en timme var det ja..i så fall är du garanterat helt unik. men jag får gratulera dig för din fantastiska briljans

Det var ju självklart en överdrift men inte vet jag. Känns då som du borde kunna klara av grunder på en dag då, med hjälp av tutorials.

Jag har använt Pinnacle Studio sen nr 7 och kör nu version 14. Jag har inte upplevt att det är speciellt instabilt, det är tredje datorn jag använder nu. Jag vet inte hur det är med andra redigeringsprogram då datorn hänger sig eller programmet plötsligt avslutas, men dom gånger det har hänt med Pinnaclegår inget förlorat. Startar jag datorn eller programmet så har det sparat sig själv så jag kan fortsätta där jag slutade.

Då jag började redigera AVCHD var det för tungt för datorn och programmet att hänga med. Jag köpte både Sony Vegas, Premiere Elements och Power Director och det var den sistnämnda som klarade AVCHD bäst men inte acceptabelt. Dock var dessa program inte lika användarvänliga som Pinnacle så jag återgick till Pinnacle. AVCHD-problemet löste jag genom att lägga alla mts-filerna på tidslinjen (oredigerade) och exportera till en högupplöst fil som jag sen importerade. Filen delade då automatiskt upp sig i scener som jag sen kunde lägga ner på tidslinjen. Med andra ord hade jag konverterat AVCHD-filerna, dessutom utan kvalitetsförlust. När jag försökte göra samma sak med de andra programmen gick det inte att få uppdelning i filer vid import. Samma sak med Avid Studio som är en sorts uppgradering av Pinnacle så jag fortsätter med Pinnacle och är nöjd. Skillnaden med Avid Studio är annars att den har stöd för fler bildspår, om man parallellfilmat med fler kameror.