Gå till innehåll

Redigera 1080/50p format


dragspel12

Recommended Posts

Skulle vilja veta om det finns något redigeringsprogram som fixar 1080/50p format. Skall ev köpa en Panasonic HDC-SD900 som kan filma i detta format men vill först veta om det är möjligt att redigera. Om det verkar svårt får jag se mig om efter en annan kamera. Kanske en Canon Legria HF S30. Har bara använt dv tidigare.(CanonXM2)

Har både Adobe Premiere Elements 9 och CS5. Det sistnämnda får jag fö inget ljud i när jag importerar avchd. Vad kan det bero på? Tycker att min datorkapacitet borde räcka till för det mesta, 16 ggb ramminne, Intelcore 7 processor osv.

Vore tacksam om någon kan ge mig lite tips.

 

Dragspelarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska funka med de programmen du har. Jag kör Final Cut Pro 7 vilket kan jämföras med det du har, och här är det inga problem alls med 1080 material. Dock filmar jag 50i eller 25p, men är helt övertygad om att jag kan köra 50p också utan lagg. Men jag tror inte mjukvaran är ditt bekymmer utan själva datorn. (Jag kör med en MacBook Pro, 2.2 Ghz 8GB RAM)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för detta men vad menar du med att själva datorn kan vara problemet. Beställde denna dator i somras och talade om vad jag skulle ha den till(redigering).Därefter byggdes datorn efter dom premisserna.

Har du fö något tips vilken av förut nämnda kameror jag skall satsa på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror problemet är AVCHD i CS5, och speciellt 50p som inte har varit standardiserat i AVCHD förrän i år iom 2.0-specen. Kan tänka mig att SD900 har 7.1-ljud dessutom som kan spöka lite. Har du uppdaterat CS5 till allra senaste versionen? Vad har projektet/timelinen för format?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt "provprojekt" som jag gjort från en kompis kamera har formatet 1440/1080. Har där försökt på många sätt men hur jag än gör så får jag inget ljud vid importen (CS5). Däremot så funkar det i Elements.

Problemet nu när jag skall köpa ny kamera, är att jag vill vara säker på att CS5 fungerar. Har som sagt även Elements 9 och detta funkar visserligen MEN SÅ SEEGT. SD900 har inte 7.1-ljud utan 5.1, eller (valbart) vanlig dolby stereo.Och så går det att filma i 1080/50p och det är detta som är poängen med denna kameran. Eftersom det strular med det format som jag nu har prövat med så är jag rädd att det blir än värre med sistnämnda.

Kanske jag skall kika på Canonkameran istället som "bara" har vanliga avchd-format och i värsta fall använda Elements men det är inte direkt önskescenariot

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall försöka med detta men min engelska är inte så där 100. Fö undrar jag hur man ställer om från PCMljud till MPEG? Och så kan man undra varför ett så pass dyrt program som Adobe Premiere CS5 inte fixar avchd.

Helt galet. Om det finns någon lösning som hittills inte kommit fram så vore jag ytterst tacksam för mer tips

 

Dragspelarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Som glad amatör prövade jag att convertera videofilerna som jag hade på hdd till mpeg4 i Freemake Video. Importerade sedan in dom i CS5 och vips så fanns ljudet där. Men glädjen blev kort. Nu visade det sig att allt gick för fort. Bild och ljud.

Nu tror jag att jag ger upp. Vet någon vilket redigeringsprogram som fixar detta utan att man sliter håret av sig?

 

Dragspelarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen tolkar Premiere filerna fel (går att ändra i Modify - Interpret Footage) eller så har Freemake Video renderat filerna fel (eller så har du gjort ngn inställning fel).

 

Finns säkert andra program som klarar 1080p 50 (men Googlar du så kommer du att hitta X antal trådar med folk som har haft samma problem i andra mjukvaror).

Men har du nu lagt ett antal tusen på två versioner av Premiere så kan du ju överväga att se om det går att ändra inställningen på ljudet alternativt välja att filma i 50i tills

du har hittat en lösning...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag nog uttryckt mig lite oklart. Det är just nu formatet 1440/1080i som inte funkar med CS5. Alltså inget ljud. Det borde väl programmet fixa? Alternativet finns ju när man öppnar och gör inställningar för ett nytt projekt.Sedan till ditt tips på inställningar. Jag är ganska grön i CS5 så jag vet inte riktigt hur man går in och ändrar olika inställningar. Vid t. ex"nytt projekt" måste man ju ställa in till rätt format osv, men hur ändrar man det du nämner. Om du har lust får du gärna ta det steg för steg. Skulle detta elände fortsätta så ser jag ingen annan utväg än att köpa en hdv-kamera. Har sett att det finns några kvar av Canon Legria HV 40.

 

Dragspelarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...