Gå till innehåll

Behöver ett jakt-gevär


Raw

Recommended Posts

Tjena

 

Vi håller på att spela in en kortfilm. Vi behöver ett jakt-gevär till en av scenerna, problemet är att jag har INGEN ANING om vart jag ska leta?

Kollade på länkarna som finns postade här på forumet men de var bara moderna vapen som var svindyra! Jag jag känner personer som har riktiga jaktgevär men jag gillar inte tanken på att filma med dom, även om man använder blanka skott elr. till och med inga blanka skott alls.

 

Någon som har en idé om vart jag skulle kunna börja leta?

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte vad scenen går ut på men om du ska filma en scen där man jagar, skulle jag rekomendera att du kontaktar en jägare med vapen. Han kommer naturligtvis vara med (han får inte låna ut vapnet) och ha ansvar för att säkerheten sköts. om scenen går ut på att du riktar vapnet mot en människa går det ej då du inte kommer hitta någon jägare som går med på det. Tveksamt om luftgevär är att rekommendera heller dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte vad scenen går ut på men om du ska filma en scen där man jagar, skulle jag rekomendera att du kontaktar en jägare med vapen. Han kommer naturligtvis vara med (han får inte låna ut vapnet) och ha ansvar för att säkerheten sköts. om scenen går ut på att du riktar vapnet mot en människa går det ej då du inte kommer hitta någon jägare som går med på det. Tveksamt om luftgevär är att rekommendera heller dock.

 

Scenen innehåller ingen jakt. Det är en scen där en karaktär skjuter en annan karaktär, så ja, geväret kommer att riktas mot en person och därför vill jag inte att vi använder oss av ett riktigt gevär! Luftgevär är gränsfall som du säger, jag tror man får modifiera det litegran, t.ex. löda igen ingången till mynningen så att de blir fysiskt sätt omöjligt att skjuta med det. Dock vet jag fortfarande inte riktigt hur jag ska göra pipan tjockare. Någon idé?

 

/P

Länk till kommentar
Share on other sites

Luftgevär är gränsfall som du säger, jag tror man får modifiera det litegran, t.ex. löda igen ingången till mynningen så att de blir fysiskt sätt omöjligt att skjuta med det./P

Det där är en dålig, dålig idé. Även om det "bara" är ett luftgevär så skall du aldrig modifiera ett vapen själv (om du inte är utbildad vapensmed). Jag kan komma på flera sätt som din påtänkta lödning kan leda till personskador på både skytt och vad som nu kan råka stå framför ifall någon nu försöker skjuta ändå.

 

Men tillbaka till huvudämnet. Beroende på vad det är som jägaren jagar så kan ett luftgevär funka "på håll" - det är ingen som kommer ta ett luftgevär för en älgstudsare, men som stand-in för en .22:a eller något annat småviltvapen så kan det gå an. Förutsatt att det inte filmas från höger sida.

Problemet med luftgevären är för övrigt inte pipans tjocklek utan dess längd, som är alldeles för kort (jämfört med ett krutvapen) i de flesta fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ingen aning om era skills när det gäller att filma men i mina ögon är det inte några större problem att få ett luftgevär att se ut som ett "riktigt" jaktgevär. Filmat från rätt vinklar, med VFX och rätt ljudläggning kommer ingen ifrågasätta det. Undvik att filma närbilder på vapnet, så som mynningen på pipan, slutstycket (eller rättare sagt avsaknaden av slutstycke) osv.

 

Jag skulle dock fortfarande inte rikta vapnet mot en annan person. Men med rätt vinklar så bör det gå att sikta några meter åt sidan och fortfarande få det att se riktigt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...