Gå till innehåll

Blanda HD och DV


Victor Nilsson

Recommended Posts

Hej alla. Jag har fått ett jobb att filma en musikal i en kyrka nu när jag har suttit och kollat kameror och annan utrustning som jag behöver ha, jag har kollat vad jag kan låna av skolan och vet på en ungefär vad jag kan låna av lokal TV. Men måste fråga en sak jag kan få tag i en stor HDV kamera (canon xha1) och en stor DV kamera (Panasonic AG-DVX 008) och även några vanliga handycam kameror. Fråga är nu hur stor skillnad blir det bildmässigt mellan dom kamerorna? eller tycker ni jag ska satsa på några andra kameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Undvik att blanda kameratyper, jag har gjort det tidigare, och det är ett h-e att få det bra i efterproduktionen.

Kan du få tag i två Canon XHA1 skulle jag välja dem direkt, bra HDV-bild från dem.

4:3-kameror skulle jag välja bort direkt, om man inte ska göra en rent museal inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har filmat två konfirmationer förut och då har jag filmat med canon kameran + två andra handycams, allt HD. Men nu tänkte jag ta hjälp av några filmare och därför vill jag ha lite större/bättre kameror, och eftersom jag bor i Växjö så finns inte så många ställen att hyra ifrån.

 

Kan också säga att filmen kommer brännas på DVD och dom som är med i musikalen ska få/köpa DVDn

Länk till kommentar
Share on other sites

ja det var den jag menade, jag har filmat med båda förut (dock inte samtidigt och på samma film) men båda ska filma i 16.9 format bara att den ena filmar HD och den andra DV

 

DVX100B är en 4:3-kamera med lågupplösande sensorer, så vilken kamera menar du då? Den kan du absolut inte blanda med XHA1, och du inte använder den som stuntkamera i nått kort klipp där du kraschar kameran och inte vill ha en riktig kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men i och med att den skala 16:9 från sensorer som har upplösning för 4:3 så får du dålig bildkvalitet. Vet du allt är det väl onödigt att fråga här?

 

Koppla upp DVX100B parallellt med XHA1 mot en bra 16:9-tv och växla mellan bilden, sen kom tillbaka med ett inlägg här. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den slutsatsen delar jag. Ärligt tala hellre två lika DV-kameror än en DV och en HDV. Det är min erfarenhet efter att ha gjort några filmer med blandade kameror för flera år sedan. Enstaka inklipp kan man säkert acceptera med en udda kamera. Själv spelar jag ibland in lite speciella klippscener med Gopro, och då behöver inte bildkvaliteten vara identisk med huvudkamerorna.

Nackdelen med DV är att det inte finns så rysligt många bra DV 16:9 på marknaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...