Gå till innehåll

Är du min bror? (10 sid) Kortfilms manus


Creat0r

Recommended Posts

Hej, jag pluggar just nu på Stockholms filmskola och ska starta ett litet kul film projekt vid sidan av om några veckor.

 

Skulle vara kul att höra vad ni tycker om detta manus jag skrivit till en kortfilm.

Jag ska producera filmen inom kort och det skulle vara bra med lite konstruktiv kritik innan man börjar spela in.

 

Berättelsen handlar om två halv bröder som inte har den bästa relationen med vandra. Det hela förvärras av att under ett bråk så råkar den äldre brodern Julius putta ner sin lillebror för trappan.

Julius som är 16år och alltid velat köra bil men aldrig gjort det får för sig att köra sin lillebror till sjukhuset och under resan så inträffar något som gör att dom förstår hur mycket dom faktiskt betyder för varandra.

 

ÄR DU MIN BROR? (10 sid)

 

ÄR DU MIN BROR av Joel Adolphson.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja Creat0r, kul manus, jag har själv brorsa så känner igen mig i handlingen. Ska se om jag kan få ner lite konstruktiv kritik här :)

 

Personligen tyckte jag att manuset innehöll lite väl mycket svordomar och förolämpningar. Jag har absolut inget emot svordomar utan jag tycker bara inte man ska använda dem i varje mening då poängen med svordomar lätt försvinner. Kanske funkar det om man skriver något bad-ass som Tarantino elr parodiskt som South Park men när dina karaktärer är i så låga åldrar kan det lätt framställas som barnsligt och opassande vilket gör att vi får svårare att sympatisera med karaktärerna.

 

Så i början, istället för att låta karaktärerna kalla varandra för fitta, mongo och cp-barn, kan du låta Julius ignorera Leo eller något liknande. Den dramatiska effekten när Julius sedan får sitt utbrott och puttar ner Leo för trappan tror jag blir mycket större då :)