Gå till innehåll

Är du min bror? (10 sid) Kortfilms manus


Creat0r

Recommended Posts

Hej, jag pluggar just nu på Stockholms filmskola och ska starta ett litet kul film projekt vid sidan av om några veckor.

 

Skulle vara kul att höra vad ni tycker om detta manus jag skrivit till en kortfilm.

Jag ska producera filmen inom kort och det skulle vara bra med lite konstruktiv kritik innan man börjar spela in.

 

Berättelsen handlar om två halv bröder som inte har den bästa relationen med vandra. Det hela förvärras av att under ett bråk så råkar den äldre brodern Julius putta ner sin lillebror för trappan.

Julius som är 16år och alltid velat köra bil men aldrig gjort det får för sig att köra sin lillebror till sjukhuset och under resan så inträffar något som gör att dom förstår hur mycket dom faktiskt betyder för varandra.

 

ÄR DU MIN BROR? (10 sid)

 

ÄR DU MIN BROR av Joel Adolphson.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja Creat0r, kul manus, jag har själv brorsa så känner igen mig i handlingen. Ska se om jag kan få ner lite konstruktiv kritik här :)

 

Personligen tyckte jag att manuset innehöll lite väl mycket svordomar och förolämpningar. Jag har absolut inget emot svordomar utan jag tycker bara inte man ska använda dem i varje mening då poängen med svordomar lätt försvinner. Kanske funkar det om man skriver något bad-ass som Tarantino elr parodiskt som South Park men när dina karaktärer är i så låga åldrar kan det lätt framställas som barnsligt och opassande vilket gör att vi får svårare att sympatisera med karaktärerna.

 

Så i början, istället för att låta karaktärerna kalla varandra för fitta, mongo och cp-barn, kan du låta Julius ignorera Leo eller något liknande. Den dramatiska effekten när Julius sedan får sitt utbrott och puttar ner Leo för trappan tror jag blir mycket större då :)

 

Sen är det slutscenen som jag känner är lite orealistisk. Jag har iof aldrig brutit något ben själv men jag kan tänka mig att en 14-åring som brutit benet och sedan varit med om en allvarlig bilolycka sedan ska kunna dra ut sin bror ur en brinnande bil inte är så lätt.

 

Sen så tycker jag att du bör fixa ett manusskrivarprogram som gör att du får ordning på rätt indrag och rätt radavstånd, då manuset kommer se mycket mer professionellt ut. Jag har aldrig använt det själv men jag har hört att gratisprogrammet CeltX ska vara bra. Sen så ska scenrubriker se ut såhär:

 

INT./EXT. PLATS - TID (Helst NATT eller DAG)

 

Jag tycker även du kan ta bort texten som du skrivit i fet stil i början så länge det inte kommer vara en text som kommer upp i början av filmen. För om inte filmtittaren kommer se det så finns det ingen anledning för oss som läsare att veta om det heller. Sist så tycker jag du ska läsa igenom manuset en eller två gånger och rätta alla felstavningar och småfel som finns lite här och var i manuset. Använder du word (och förmodligen CeltX också) så finns det rättstavningsprogram som fixar det här åt dig.

 

Annars så var det ett bra manus :) Lycka till med projektet!

 

MVH Like A Virgin

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill bara förvarna att jag inte höjer manuset till skyarna, utan snarare tvärtom. Om du inte vill få det sänkt, så strunta i att läsa resten.

 

Formatmässigt sett så var det inte mycket som inte höll sig till standard. Kanske spelar mindre roll när du ska filma den själv, men det kan vara bra att veta.

 

Språkmässigt sett var det fullt med stavfel. Det är tråkigare att läsa och bryter stämningen på ett irriterande sätt. Jag har fått skit förr här på forumet för att jag anser att en författare ska kunna skriva, men jag står för den åsikten.

 

Dialogen mellan de två lät tämligen lika. Det fanns ingen direkt skillnad mellan dem. Visserligen är de bröder, men de är ändå två olika personer.

 

Bilföraren i början har ingen betydelse. Börja när bilen passerar Leo och Julius istället.

 

Sedan tycker jag att även om historien har potential så har du inte utnyttjat möjligheterna. Julius ägnar en lång stund åt att bara vara taskig mot sin lillebror. Vi får en vag förklaring varför. Här finns möjlighet att skapa lite större djup och lite olika situationer istället för att bara ha en taskig Julius som upprepar samma sak om och om igen.

 

Om det skiljer 1-2 år mellan dem så minns inte Julius ett liv utan Leo och borde inte ha problem med att hans pappa stuckit och Leos pappa kommit och gått. Det är klart att det kan finnas en konflikt mellan dem, men Julius pappa har ju inte bott i familjen tillräkligt länge för att Julius ska minnas det, så du får nog bygga konflikten på något annat, eller göra Leo flera år yngre.

 

Det är klart att de svarar på SOS. Det gör dom även i manuset, men Julius har inte tålamod att vänta. De flesta har tålamod att vänta tio sekunder - maxtid för att svara på SOS alarm när man ringer 112. Och Julius har ingen skäl till att denna panikartade situation kånka ut sin bror till bilen - något som Leo borde svimmat av smärta om han gjort. Det går inte att lyfta någon med benbrott på det sättet och Leo bara kommenterar "Det gör så jävla ont". Hur in i helskotta få han upp honom på ryggen föresten? Det är svårt när Leo inte kan hjälpa till.

 

Och vad gör pappas bilnycklar hemma hos dem när de tidigare berättat att mamman är singel och letar efter någon ny "idiot"?

 

Sen kommer bilolyckan. Leo har fortfarande ett brutet ben. Hur har han kommit ut ur bilen? Och hur har han möjlighet att dra ut Julius?

 

Nu är jag krass, jag vet, och du kommer inte gilla det jag skriver nu, men jag tror att du har haft lite för bråttom i din iver att vilja ha ett actionfyllt manus att filma. Du har glömt att alla filmer måste ha en bra story i botten.

 

Om du vill ha kvar det mesta, skulle jag föreslå att Leo skadar ryggen istället, så att han inte känner sina ben. Julius kan då kånka runt mer utan att det blir fullständigt orealistiskt, men med den följden att han förvärrar skadan och troligen gör honom förlamad för livet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart att de svarar på SOS. Det gör dom även i manuset, men Julius har inte tålamod att vänta. De flesta har tålamod att vänta tio sekunder - maxtid för att svara på SOS alarm när man ringer 112.

 

Jag tolkade det snarare som att Leo såg det som ett yppert tillfälle för att äntligen få köra. Snarare en opportunist än otålig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har här underlaget till ett ganska starkt manus:

Du har ett klart mål, (få Leo till sjukhuset). En bra yttre konflikt (Julius kan inte köra), och en stark inre konflikt (Julius skyller sin familjesituation på Leo).

 

Men allt detta kan förstärkas så oerhört mer, speciellt konflikten mellan Leo och Julius. Som Désirée nämner så går du väldigt ytligt in på den bakomliggande orsaken till varför Julius är så arg på Leo. Och jag ska meddela dig om att faktumet att de är bara halvbröder framgår inte alls i manuset. Jag läste bara din karaktärsbeskrivning efter jag läst manuset, och det var endast så jag förstod att dom var halvbröder. Utveckla familjedynamiken, vilket du kan koppla vidare till nästa punkt:

 

Vad riskerar Julius att råka ut för eller förlora om han blir påkommen? Kanske här kan du lägga in att Julius faktiskt snott Leos pappas bil innan och har kört med den (familjeproblem!), och att om han blir påkommen en gång till så kommer hans mamma inte betala hans körkort.

 

Du har en jättebra berättelse här, om man utgår från karaktärsbeskrivningen i början. Men verkställandet av denna berättelsen (själva manuset) lever inte upp till förväntningarna. Du kan lätt utveckla manuset mer. Skriva till lite mer, och fixa de logiska luckorna, som Désirée nämner, i handlingen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tolkade det snarare som att Julius såg det som ett yppert tillfälle för att äntligen få köra. Snarare en opportunist än otålig.

 

Kan nog vara så. Fast vi vet inte att Julius drömmer om att få köra bil. Den som ser filmen har inga förutsättningar att uppfatta det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt tack för alla åsikter ni öpnar verkligen ögonen på mig och jo tanken är att Julius ser sin chans att få köra bil och samtidigt inte hamna i skiten! Jag ska åckså få fram deras relation på ett bätre sätt så att man förstår att dom är halv syskon! Tanken med slutet är att Leo är den starke och hans kärlek till brodern står över all smärta! Jag kommer snart utt med ett updaterat manus här på samma tråd och jag vill gätte gärna ha era åsikter då också så håll er updaterade! Och en sak till andledningen att det är en del fel stav är att jag har dyslexi:) men ska självklart föröka fixa det till den slutliga versionen av manuset:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och en sak till andledningen att det är en del fel stav är att jag har dyslexi:) men ska självklart föröka fixa det till den slutliga versionen av manuset:)

 

Självklart kan du berätta bra historier och ha dyselexi. Det ena har ju inte med det andra att göra. Problemet är bara att manuset blir mer svårläst med stavfel och uppfattas lätt som slarvigt och oseriöst. Du skulle kanske ha någon som bistod med just stavning? Jag tycker att det är skithäftigt att du inte låter det hindra dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Karaktärerna har blivit bättre, historien tydligare.

 

Formateringen kan vara värd att jobba på för att det ska bli lättare att bedöma hur lång filmen kommer att bli. Läs mer: http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/8466-hur-man-formaterar-manus.html. Enklast är att skaffa t ex Celtx som är gratis.

 

Hela hanteringen av det brutna benet är fortfarande orealistisk.

 

Sedan är jag lite fundersam på släktförhållandena. Förut var de halvbröder. Nu verkar de inte ens vara det. Varför skulle Leo vara hos en kvinna som inte är hans mamma varannan helg?

 

Men annars så är dynamiken mellan dem mycket mer spännande än förut.

 

Julius verkar ha någon form av psykiska problem. Är det någon speciell diagnos du utgår ifrån, eller är han mest frustrerad och arg?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag ska jobba lite på hur dom är relaterade men min grund tanke är att Julius mamma och

Leos Pappa har varit tillsammans en längre tid och har gjort slut men Leo behövde vara där en siat gång!

 

Julius är lite psykotisk men det beror mest på förtryckt ilska!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...