Spassy Posted October 8, 2011 Posted October 8, 2011 Jag har skrivit ett manus som jag tror kan bli en ganska vacker och känslorik film. Jag tänker ansöka ett ekonomiskt och tekniskt stöd från film i Västernorrland, men då måste man bifoga bland annat budget (Sedan • manus alt synopsis • finansieringsplan • budget • tidsplan • distributionsplan) Jag undrar om hur detaljerat måste en budget vara. Jag vet alla scener i mitt huvud och jag vet vad dessa ska innehålla, ska jag leta upp prister för allt och skriva ner det eller kan jag skriva vad cirka priset kommer att kosta. Tex dräkter, smink och kläder kommer bland annat att innehålla en realistisk utomjordisk dräkt, en fin kostym, lite mentalsjukhus kläder, nazistkläder, en vit smoking med en käpp, smink. Detta borde gå runt cirka 1000-15000 kr (De dyraste är nazistkläderna, men jag behöver bara hyra dem en kort stund. Det här priset är något som jag har "Tagit på en höft" och detta borde stämma. Så kortfattat sagt; Borde jag leta upp alla priserna till 100 % noggrannhet eller går det bra att skriva så här? Sedan kan jag fråga, vet någon hur man skriver de resterande punkterna? 0 Quote
StenR Posted October 8, 2011 Posted October 8, 2011 Börja med att uppskatta det grovt, dela upp det i rader som teknik, transporter, kostym & smink, dekor & rekvisita, mat och summera ihop etc. Behåll dina mer detaljerade uppskattningar i ett kalkylblad så kan du göra klart det mer noggrant senare. Du kan ju fråga dem på resurscentrum också hur det ska vara för deras del. 0 Quote
Sarista Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 var så detaljerad du kan, en utförlig budget visar att du är seriös med ditt projekt! tänk på att man ofta måste ha med även egeninsatser i form av löner etc, så att du räknar ut vad filmen skulle kosta om den var fullfinansierad. de övriga punkterna: manus/synopsis hoppas jag du redan har... :) finansieringsplan: en översikt för hur du ska finansiera ditt projekt, för att göra en sådan måste du ha din budget klar, och sedan räkna ut var du ska få pengarna ifrån. det kan vara dina egna insatser, sponsorer, olika stöd, etc. görs enklast i ett excel-dokument. tidsplan: när ska filmen göras? gör en plan från förproduktion till visning, gärna så detaljerad som möjligt. poster att ha med är tex tillsättning av team, storyboarding, casting, repetitioner, kostymprovning, location scouting, inspelning, klipp, ljudläggning, musik, grading, visning. distributionsplan: hur och var ska du visa din film? festivaler? youtube? fundera lite på vilken målgrupp din film har, och hur du bäst når den! hoppas detta hjälpte, hör gärna av dig om du har fler frågor :) 0 Quote
Recommended Posts