Gå till innehåll

Flimmer på slowmo scener i fotboll på TV


david-

Recommended Posts

Tänkte bara höra om någon mer märkt att när man ser scenerna från internationell fotboll på tv där de använt mycket slow motion, så blir det som svarta flimmer på bilden.

Ni som är fotbollsintresserade vet nog vad jag pratar om. Det brukar visas på t.ex. reklam för någon viss liga eller så då dom använt sådana klipp.

 

Är det ett kamerafel dom gör gång på gång? Det kan väl inte ha att göra med NTSC konvertering eftersom dessa scener är filmad inom Europa och antagligen filmad i PAL?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså det har väl att göra med att bildfrekvensen inte stämmer överens med frekvensen på det elektriska ljuset över stadion. Bara en gissning, men jag tror det är så. Alltså om man filmar i en viss fps som inte är jämnt delbar med 50 hZ (i Europa, eller 59.96 hZ i tex. USA). Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså det har väl att göra med att bildfrekvensen inte stämmer överens med frekvensen på det elektriska ljuset över stadion. Bara en gissning, men jag tror det är så. Alltså om man filmar i en viss fps som inte är jämnt delbar med 50 hZ (i Europa, eller 59.96 hZ i tex. USA). Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Kan vara så men jagh är inte helt säker då jag inte tycker det ser ut som den sortens flimmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har att göra med att dom kamerorna som kör riktig slowmotion (dvs det görs inte i efterhand av någon maskin) får problem i "vanligt" ljus. Allt glödlampsljus som för vanliga ögat ser helt normalt ut pulserar egentligen, det har något att göra med elen men har dålig koll på just den biten. När då en kamera spelar in i 500fps eller mer så ser man helt enkelt att det pulserar. Har själv gjort en musikvideo med speciell slowmotionkamera och vi fick köra lysrörslampor rakt igenom eftersom dom inte pulserar. Men det är därför det ser ut som det gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...