david- Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Tänkte bara höra om någon mer märkt att när man ser scenerna från internationell fotboll på tv där de använt mycket slow motion, så blir det som svarta flimmer på bilden. Ni som är fotbollsintresserade vet nog vad jag pratar om. Det brukar visas på t.ex. reklam för någon viss liga eller så då dom använt sådana klipp. Är det ett kamerafel dom gör gång på gång? Det kan väl inte ha att göra med NTSC konvertering eftersom dessa scener är filmad inom Europa och antagligen filmad i PAL? 0 Citera
vidiotism Postad 29 september 2011 Postad 29 september 2011 Alltså det har väl att göra med att bildfrekvensen inte stämmer överens med frekvensen på det elektriska ljuset över stadion. Bara en gissning, men jag tror det är så. Alltså om man filmar i en viss fps som inte är jämnt delbar med 50 hZ (i Europa, eller 59.96 hZ i tex. USA). Rätta mig gärna om jag har fel. 0 Citera
david- Postad 29 september 2011 Författare Postad 29 september 2011 Alltså det har väl att göra med att bildfrekvensen inte stämmer överens med frekvensen på det elektriska ljuset över stadion. Bara en gissning, men jag tror det är så. Alltså om man filmar i en viss fps som inte är jämnt delbar med 50 hZ (i Europa, eller 59.96 hZ i tex. USA). Rätta mig gärna om jag har fel. Kan vara så men jagh är inte helt säker då jag inte tycker det ser ut som den sortens flimmer. 0 Citera
HamGamgi Postad 30 september 2011 Postad 30 september 2011 Det har att göra med att dom kamerorna som kör riktig slowmotion (dvs det görs inte i efterhand av någon maskin) får problem i "vanligt" ljus. Allt glödlampsljus som för vanliga ögat ser helt normalt ut pulserar egentligen, det har något att göra med elen men har dålig koll på just den biten. När då en kamera spelar in i 500fps eller mer så ser man helt enkelt att det pulserar. Har själv gjort en musikvideo med speciell slowmotionkamera och vi fick köra lysrörslampor rakt igenom eftersom dom inte pulserar. Men det är därför det ser ut som det gör. 0 Citera
Pehrbau Postad 1 oktober 2011 Postad 1 oktober 2011 Lysrör pulserar mer än glödtrådslampor. Det sker vi varje passage av tänd- och släckspänning. Glödlampan hinner aldrig kallna vid polaritetskiften. 0 Citera
HamGamgi Postad 1 oktober 2011 Postad 1 oktober 2011 Förlåt om jag var otydlig, med lysrör menar jag såklart Kino Flos och liknande. Inte vanliga lysrör som sitter i taket. 0 Citera
david- Postad 4 oktober 2011 Författare Postad 4 oktober 2011 Jaha, då kan inte ens att rätta till rätt videosystem rädda det heller. Bra att veta! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.