Jump to content

Ny kamera av Canon?

david-

Recommended Posts

Jag undrar om någon av er vet några nyheter som kommer komma från Canon. Altlså om det är några nya kameror på G och vad deras egenskaper är.

Väntar just nu på en kamera som ligger under 20.000 och som kan spela in i minst 60 fps. Det är den enda orsaken till varför jag inte köer D5mark2 (inte 60 fps)

Någon som har hört något? Kanske vet någon sida där det står om nya saker som ska komma från Canon? Det måste inte vara Canon heller, men helst.

Edit: Har hört att A77 ska komma snart, den verkar riktigt intressant!

Tror nog nästan det kan handla om ett sammarbete mellan Canon o Red...

För övrigt fattar jag inte varför så många vill ha hög FPS. Jag har filmat en del med filmkameror som har 75 fps som möjlighet, men använder det inte. Är få filmer där slow motion är viktigt. Visst, slow motion är coolt, men i "drama" så är det verkligen inte ett måste, iaf. för mig. Högre FPS = mera ljus (mera pengar).

Det är mycket mellan raderna i den här tråden... Canon ska lansera något filmaktigt 3 nov och RED har hängt på det lanseringsdatumet (men bara på sin egen sajt?) men det kan ju vara lika mycket konkurrens som samarbete att det händer samma dag. Hur som helst så lanserar nog inget de dagen som kostar under 20.000, men kanske i Sony FS100/F3-klass.

Alla väntar väl på Canon 5D Mk III och Nikon D800 sedan länge. Vill du hitta en videokamera med stor sensor under 20 papp så googla på Sony VG20.

Det är mycket mellan raderna i den här tråden... Canon ska lansera något filmaktigt 3 nov och RED har hängt på det lanseringsdatumet (men bara på sin egen sajt?) men det kan ju vara lika mycket konkurrens som samarbete att det händer samma dag. Hur som helst så lanserar nog inget de dagen som kostar under 20.000, men kanske i Sony FS100/F3-klass.

Alla väntar väl på Canon 5D Mk III och Nikon D800 sedan länge. Vill du hitta en videokamera med stor sensor under 20 papp så googla på Sony VG20.

På canon så är det ju ett "global announcment" och därmed är det säkert inte bara "en upphottad version av en kamera". Därför känns det som att det antingen är att de ger sig på "proffståget" med en 4K kamera, typ Red One, Epic, Alexa, Sony F65. För canon har trots allt inga "proffskameror" i det segment (och har aldrig haft). Eller så är det nått i stil med att Canon kommer ha sina linser på Scarlet. Om Red är bara ute för att sno solsken den dagen från canon så är det lagom fult, och inte alls olikt Red, men man kan ju hoppas att de har lite hyffs.

Tror nog nästan det kan handla om ett sammarbete mellan Canon o Red...

För övrigt fattar jag inte varför så många vill ha hög FPS. Jag har filmat en del med filmkameror som har 75 fps som möjlighet, men använder det inte. Är få filmer där slow motion är viktigt. Visst, slow motion är coolt, men i "drama" så är det verkligen inte ett måste, iaf. för mig. Högre FPS = mera ljus (mera pengar).

Nejnej, i spelfilm använder jag det aldrig, det är totalt onödigt om man inte ska ha en slowmo scen eftersom det bara blir mer frames att konvertera. Däremot så har jag startat ett företag nu där folk och företag frågar efter slowmo-scener så för min del är det ett måste i mitt nästa köp.

Men i spelfilm är det alltid jobbigt med många fps.

Nejnej, i spelfilm använder jag det aldrig, det är totalt onödigt om man inte ska ha en slowmo scen eftersom det bara blir mer frames att konvertera. Däremot så har jag startat ett företag nu där folk och företag frågar efter slowmo-scener så för min del är det ett måste i mitt nästa köp.

Men i spelfilm är det alltid jobbigt med många fps.

Ok, var inte menat att vara en attack mot dig personligen, men jag har sett väldigt många som har "prio" på att nya kameror ska klara av 50 eller 60 FPS. Visst, för mycket reklamfilm och så är det oftast en bra sak att kunna använda slow motion, men jag har som sagt blivit förvånad över hur många som "vill ha 50-60 fps".