Reshagen Postad 20 september 2011 Postad 20 september 2011 Hej. Vet någon utav er vart man kan få tag på realistiska köksknivar i plast, gummi eller något annat säkert materiel? Skulle även vara bra om den inte var alltför dyr, och att det gick att få tag på mer än en. 0 Citera
OlleBlue Postad 21 september 2011 Postad 21 september 2011 Du kan ju alltid göra en egen avgjutning av en kniv du har hemma i typs gips eller silikon och sedan gjuta i den formen. 0 Citera
Reshagen Postad 21 september 2011 Författare Postad 21 september 2011 Låter spännande... I vilket materiel föreslår du att jag sedan gör själva kniven i sådana fall? 0 Citera
malsum Postad 24 september 2011 Postad 24 september 2011 Vad ska du använda den till? Alltså... varför behöver den vara av just plast 0 Citera
Reshagen Postad 24 september 2011 Författare Postad 24 september 2011 Jag har tänkt använda den i en scen där en kniv ska gå genom halsen på skådespelaren och liknande. Vad jag har hört ska man försöka undvika att använda riktiga knivar, pistoler, osv... Det är även bra om det går att kapa den. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 26 september 2011 Postad 26 september 2011 Då har du hört alldeles rätt - man SKA undvika att använda riktiga vapen!!! 0 Citera
malsum Postad 26 september 2011 Postad 26 september 2011 OK. Omformulering... Hur ska den användas mer precist. Om du t.ex ska göra huggrörelser mot en skådespelares hals med kniven, så är en sådan gjord i plast så gott som lika farlig som en riktig av metall. Gummi... jo det funkar - fast då får du en sladdrig kniv. Ska du däremot göra hugget med klippteknik - Klipp på en sving av kniv. Klipp till "kniv som sticker ut ur hals" genom att man kapat av en fejkkniv. ja då är avgjuten kniv av plast ett bra alternativ. 0 Citera
Reshagen Postad 27 september 2011 Författare Postad 27 september 2011 Ja... Jag behöver egentligen inte ens en avgjutning utav hela kniven, utan det räcker gott och väl med bara en bit av bladet. Har du några tips på hur jag ska göra för att få en snygg avgjutning av bladet? 0 Citera
malsum Postad 27 september 2011 Postad 27 september 2011 Beror på om du bara vill ha en avgjutning, eller som du från början sa - vill ha mer än en. Oavsett vilket så behöver du a. ett material att göra gjutformen med. b. ett material att gjuta fejkkniven av. bäst material att gjuta kniven borde vara någon slags Harts/Resin. Det kan du t.ex köpa på konstnrsmaterial, konstnrsbutik, konsthantverk - kinn.com För att göra en gjutform skulle jag själv använda alginat för en engångsform, och silikon för en som går att använda om och om igen. Slutresultatet blir ungefär detsamma rent estetiskt. Skillnaden ligger mer i priset. 0 Citera
Reshagen Postad 28 september 2011 Författare Postad 28 september 2011 Tack, ska försöka med det. 0 Citera
malsum Postad 28 september 2011 Postad 28 september 2011 Kinn har dessutom både alginat och sådant silikon som används för ingjutningar. Bästa är att ringa till dem och förklara vad du ska tillverka så brukar de kunna säga vilken produkt som passar bäst. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.