Gå till innehåll

Hur man får bästa kvalitén i rendering.


Saxmark

Recommended Posts

Tjenare alla på voodoo!

 

Jag har sett en hel del i trådarna som undrar hur man renderar i bäst kvalité på olika redigeringprogram.

För att få så bra kvalité som möjligt så ska du rendera i samma settings som du spelade in klippen med t.ex. Om du har en kamera som skjuter i 1080 - 25 FPS, så ska du rendera ut det i de också. Du kan också rendera ut det i 720p - 25 FPS om du hellre vill de.

En annan grej ni kan tänka på är att rendera i samma format som du spelade in på men det är bara vad jag tycker är bäst, detta kan dock leda till strul när klippet sedan ska in i AAE eftersom programmet inte stödjer alla format som t.ex. AVCHD.

 

Hoppas denna tråd hjälpte och i så fall kan ni ju lämna en kommentar.

 

 

Mvh Saxmark.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämmer delvis...

 

Premiere Pro kan spara ut ett antal i-frame format utan förlust. Ex DV och P2. Har du enbart gjort raka klipp och inga effekter sker ingen som helst förlust, endast kopiering.

Jag har för mig att FCP 7 kan göra detsamma för ProRes.

Sony Vegas har väl nån form av Smartrender för MPEG2 också.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det ska göra någon form av efterbearbetning är det, tycker vi, VÄLDIGT bra att arbeta med bildsekvenser.

Det tar en himla plats, men du förlorar absolut ingen kvalite och skulle det bli fel på en rendering så slipper du göra om allt och kan bara byta ut de frames det blev fel på.

 

Vi brukar också alltid spara en färdig film i tex en tiff-sekvens för att sedan använda den och konvertera om till valfritt format.

 

Så från rå film till färdig använder vi oss alltid av tiffar/dpx:er för att bibehålla absolut bästa kvalite.

 

/Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det ska göra någon form av efterbearbetning är det, tycker vi, VÄLDIGT bra att arbeta med bildsekvenser.

Det tar en himla plats, men du förlorar absolut ingen kvalite och skulle det bli fel på en rendering så slipper du göra om allt och kan bara byta ut de frames det blev fel på.

 

Vi brukar också alltid spara en färdig film i tex en tiff-sekvens för att sedan använda den och konvertera om till valfritt format.

 

Så från rå film till färdig använder vi oss alltid av tiffar/dpx:er för att bibehålla absolut bästa kvalite.

 

/Anton

 

Japp! Själv kör jag TGA, men TIFF funkar ju lika bra, handlar om kompatibiltet. Oavsett format så kodas videon om när den sparas, och därför är bildfiler säkrare - Plus att skulle programmet krascha under render så behöver man inte börja om från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang bildsekvenser.

Jag brukar rekommendera png, förhållandevis små filer i jämförelse med targa (tag) med ej destruktiv komprimering upp till 32-bit med Alpha och med givet standardiserat format och d.v.s. ingen container med en massa codecs så som tiff.

Det enda negativa med png är att de är förhållandevis segt format, speciellt att skriva till.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang bildsekvenser.

Jag brukar rekommendera png, förhållandevis små filer i jämförelse med targa (tag) med ej destruktiv komprimering upp till 32-bit med Alpha och med givet standardiserat format och d.v.s. ingen container med en massa codecs så som tiff.

Det enda negativa med png är att de är förhållandevis segt format, speciellt att skriva till.

 

Mvh /Pontus w

Ja, brukar föredra targa (TGA) på grund av att det skriver hyfsat snabbt (men det är ju en väldigt rå container och därav även stor filstorlek) - Men skriver man till begränsat minne är ju PNG ett bra alternativ :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...